26.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Nexo – vetyä odotellessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vetypolttokennoauto Hyundai Nexo on korealaisvalmistajan mielenkiintoinen uutuus ladattavien sähköautojen keskellä. Hyvää: suuri toimintasäde, tankkaaminen nopeaa, kuljettajaa avustavat järjestelmät tekevät ajamisesta vaivatonta. Huonoa: vetyautoilu lähes mahdotonta Suomessa, vedyn vaatima teknologia tekee autosta kovin painavan. Hyundai on ylevästi julistanut, että se haluaa tehdä puhtaammasta liikkumisesta houkuttelevaa ja edullista kaikille. Sähkö- ja polttokennoautoihin uskova korealaisyhtiö aikoo tuoda markkinoille 18 uutta, ekologista automallia vuoteen 2025 mennessä.Tuoreimpana näytteenä kunnianhimostaan Hyundai toi Oslossa lehdistökoeajoon vetykäyttöisen Nexo-katumaasturin. Nexo on mielenkiintoinen uutuus siksi, että vetyautoja askartelevista valmistajista Hyundai on Toyotan kanssa pisimmällä kaupallisesti uskottavan vetyajoneuvon kehittelyssä.Heti perään on katsottava Nexo-kolikon kääntöpuoli suomalaisen kuluttajan näkövinkkelistä. Vaikka vety on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine ja sitä syntyy Suomen teollisuudessa sivutuotteena pari miljoonaa kiloa vuodessa, suomalaisten mahdollisuus käyttää vetyä liikennepolttoaineena on edelleen lähes nollaluokkaa. Eikä merkittävää loikkaa vetytankkausasemien rakentamisessa ole näkyvissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautomainenHyundai Nexo on olemukseltaan sähköautomainen. Mikä on tietenkin luontevaa, sillä autoa liikuttaa etuakselilla oleva sähkömoottori, joka saa voimansa vedystä.Vetyautolla ei ole sähköauton räjähtävää kiihtyvyyttä, mutta toisaalta Nexo päihittää sähköautot monissa käytännön asioissa. Vety-Hyundain toimintasäteeksi luvataan uudella WLTP-mittaustavalla noin 670 kilometriä. Nexon takaosaan sijoitettuihin kolmeen säiliöön mahtuu yhteensä 156 litraa vetyä. Täyteen tankkaaminen kestää viisi minuuttia, mikä on sähköautoihin verrattuna todellinen pikataival.Nexon 163 hevosvoiman teho ja 395 newtonmetrin vääntö riittävät viemään painavaa autoa kaikissa liikennetilanteissa. Kuljettajaa avustavaa teknologiaa on niin paljon, ettei kuljettajalle maantieajossa jää suuremmin tekemistä. Uusiin Hyundai-ideoihin kuuluu esimerkiksi kaistallapitoavustin, joka pitää auton automaattisesti ja jämptisti keskellä kaistaa. Nexo myös käskystä pysäköi itsensä jono- tai rivityyppiseen parkkiruutuun – olipa kuljettaja autossa tai jo noussut siitä ulos.Tilaa tavaroille ja nappuloilleSisältä Nexo on tilava ja rosoisen tyylikäs. Mustassa kojelaudassa on kaksi kookasta näyttöä (12,3- ja 7-tuumaiset). Autonvalmistajien nykytyylistä poiketen keskikonsolissa on paljon säätimiä ja painikkeita, mikä tuntuu jopa piristävältä. Tavaratila on venytetty 461-litraiseksi, eikä matkustajillakaan ole tilanpuutetta. Takapenkki ei tosin niele kolmea aikuismatkustajaa, keskipaikka on tiloiltaan nihkeä.Hyundai ei odota Nexosta rahakirstuja pian pullistavaa mallia. Korealaiset haluavat kuitenkin olla vetyautoilun paalupaikalla, koska vety saattaa olla yksi tulevaisuuden voimanlähteistä.Suomessakin yhtiö haluaa tarjota mahdollisuuden vetyautoiluun, joten Nexo tulee ensi vuonna maahantuojan mallistoon. Hinnoittelu on kesken, mutta lähtöhinta kivunnee hieman yli 70 000 euroon.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Hyundai Hyundai Nexo Moottori Vetypolttokenno + akusto, sähkömoottori, etuveto Teho 120 kW Vääntö 395 Nm Vääntö 395 Nm Toimintamatka 666 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 179 km/h Mitat pituus 4670 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1630 mm, akseliväli 2790 mm Tavaratila: 461 l Omamassa: 1873 kg Muu tieto 40 kW:n akusto, 95 kW:n polttokennosto Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”