7.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: kaasujalkaa kutkuttaa – Volvo V60 T8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V60 T8 AWD on ladattava hybridi, jonka hyviä puolia ovat hankintahinta ja kuljetuskyky. Arkiajossa pihiys tosin voi jäädä saavuttamatta, jos suorituskyvystä ryhtyy nauttimaan liiaksi. Hyvää: sähköajon mukavuus, voimalinjan yhteispeli, kulutus, yhteisteho, automaattivaihteisto. Huonoa: kulutus bensiinikäytössä, näytön heijastelu, hinta lisävarusteltuna. Volvo V60 T8 eli ruotsalaisvalmistajan tuorein ladattava hybridi on pätevä, väkevä ja viimeistelty. Farmariksi tämä pienempikin kartanomalli on varsin tyylikkäästi muotoiltu, ja talviajan haasteetkin selättyvät: istuin ja ratti lämpenevät rivakasti ja ikkunat kirkastuvat mallikkaasti.Koeajo sujuu siis jouhevasti ja auto käyttäytyy luvatusti, mutta silti ajokokemus jättää kaksijakoista pohdittavaa. Ladattava hybridi on toisille ekonominen, toisille ekologinen ratkaisu. Kummallakin on puolensa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupungissa päästöttömästiLadattavan hybridin luvattu keskikulutus on yksinomaan polttomoottorilla etenevää autoa alhaisempi, joka tuo päästöjä – ja auton hintaa – alaspäin. Lyhyet välimatkat luontuvat sähkön voimin, joten esimerkiksi kaupungissa V60 T8:lla voi ajaa päästöttömästi. Jos lataa säännöllisesti ja ajaa pelkällä polttomoottorilla vain satunnaisesti, voi otollisissa olosuhteissa eli kesäkeleillä yltää alle kolmen litran yhdistelmäkulutukseen.Toisaalta akusto ja sähkömoottori nostavat V60:n painoa noin 160 kilolla – yli kaksitonnisen ja kookkaan auton liikuttelu syö energiaa.Haluttaessa maisema vaihtuu rivakasti, sillä yhteistehoa on peräti 390 hevosvoimaa, ja sähköisesti toteutettu neliveto hoitaa pitopuolen. Voimaa löytyy siis räväköihin liikkeellelähtöihin ja väkeviin ohituskiihdytyksiin.Voi hyvin olla, että tämän auton hankinnan takana ovat vähäkulutuksiset perustelut, mutta ne unohtuvat arkiajossa, kun raskas kaasujalka syö pihiyden.Hiljaa hiipienKokeilimme V60 T8:n sähköistä toimintamatkaa myös käytännön elämässä.Volvon akuston kapasiteetti on 10,4 kilowattituntia, ja sähkön voimin voi luvatusti ajaa noin 40 kilometrin verran. Yöksi piuhan päähän sidotun auton akusto on täyteen ladattu. Se vie lataustehosta (16A/10A) riippuen 3–4 tuntia.Kello käy aamukahdeksaa, ja keli on leuto: pakkasta on yksi aste. Tavoittelen mahdollisimman pitkää paikallisesti päästötöntä ajomatkaa, joten valitsen käyttöön pure-ajotilan. Sillä ajettaessa Volvo kulkee pelkällä sähköllä, ja samalla autosta tulee takavetoinen. Ajotietokone lupaa toimintamatkaksi sähköllä 44 kilometriä. Heti lähtöön havaitsen, että kaasupolkimen käytössä saa olla tarkkana – jottei tule painaneeksi poljinta niin syvään, että polttomoottori käy töihin.Etenen taajamassa ja moottoritiellä mahdollisimman rauhallisesti, liikennevirran mukana mutta alinopeuksia vältellen. Valtaosan koeajosta liikun nopeusrajoitusalueella 30–60 km/h.Sähköajokilometrit hupenevat aika samaa tahtia kuin matka etenee. Ajoelämys on erittäin miellyttävä, sillä autossa on hiljaista. Matkustamoon kantavat vain rengasäänet ja nekin vaimeina.Pääsen sähköllä lopulta 39 kilometriä, mikä on kelpo saavutus talvisaikaan.Missä näytön lippa?Voimalinjan yhteispeliä sähkön ja polttomoottorin kesken on koukuttavaa seurata ajon aikana. Se käy kookkaasta kosketusnäytöstä, joka kertoo monipuolisesti ja selkeästi auton eri toiminnoista. Samaa selkeyttä on mittaristossa, jonka näkymiä voi räätälöidä.Heijastumista vähentävästä pinnoitteesta huolimatta heijastelut ja kirkkauserot häiritsevät keskinäytön näkemistä. Olisiko liikaa vaadittua, että näyttö olisi joko hitusen kojelautaan upotettu tai sen yllä olisi lippa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybrideillä menee lujaaLadattava hybridi on järkiratkaisu heille, jotka ajavat paljon lyhyitä matkoja ja joilla on kotona ja/tai työpaikalla auton latausmahdollisuus. Volvon ladattavilla hybrideillä on alkuvuodesta mennyt lujaa: kahden ensimmäisen kuukauden aikana rekisteröidyistä 877 lataushybrideistä yli puolet (491 autoa) on ollut Volvoja. Suursuosiota selittää etenkin XC60-malli.V60 T8:n kulutus asettuu haarukkaan 6,5–8,0 litraa satasella. Koeajo sisältää lähinnä taajama- ja kaupunkiajoa, moottoritiellä matkaa taitetaan korkeintaan viidesosa ajomäärästä. Hybrid-ajoasetuksella sähkö- ja polttomoottori vuorottelevat mahdollisimman järkevästi.Ladattava hybridi suo kauppakeskusten pysäköintihalleissa myös sen edun, että latauspaikat ovat vaivattoman lähellä sisäänkäyntejä. Hybridiautojen lisääntyessä pysäköinnin ja julkisen latauksen vaivattomuus voi kadota: latauspaikat kun ovat jo varattuja.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Volvo V60 T8 AWD Inscription aut Hinta alkaen 60 630 € Koeajetun auton hinta varusteineen 75 277 € Moottori Hybridi bensiinimoottori 1 969 cm³, neljä sylinteriä, mekaaninen ahdin ja turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 223 kW (303 hv), 6000 r/min Vääntö 400 Nm (2200–4800 r/min) Vääntö 400 Nm (2200–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,5 (yhd.) CO2-päästöt 50 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1421 mm, akseliväli 2872 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottori, 65 kW (87 hv), 240 Nm. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? - Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja