7.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: kaasujalkaa kutkuttaa – Volvo V60 T8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V60 T8 AWD on ladattava hybridi, jonka hyviä puolia ovat hankintahinta ja kuljetuskyky. Arkiajossa pihiys tosin voi jäädä saavuttamatta, jos suorituskyvystä ryhtyy nauttimaan liiaksi. Hyvää: sähköajon mukavuus, voimalinjan yhteispeli, kulutus, yhteisteho, automaattivaihteisto. Huonoa: kulutus bensiinikäytössä, näytön heijastelu, hinta lisävarusteltuna. Volvo V60 T8 eli ruotsalaisvalmistajan tuorein ladattava hybridi on pätevä, väkevä ja viimeistelty. Farmariksi tämä pienempikin kartanomalli on varsin tyylikkäästi muotoiltu, ja talviajan haasteetkin selättyvät: istuin ja ratti lämpenevät rivakasti ja ikkunat kirkastuvat mallikkaasti.Koeajo sujuu siis jouhevasti ja auto käyttäytyy luvatusti, mutta silti ajokokemus jättää kaksijakoista pohdittavaa. Ladattava hybridi on toisille ekonominen, toisille ekologinen ratkaisu. Kummallakin on puolensa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupungissa päästöttömästiLadattavan hybridin luvattu keskikulutus on yksinomaan polttomoottorilla etenevää autoa alhaisempi, joka tuo päästöjä – ja auton hintaa – alaspäin. Lyhyet välimatkat luontuvat sähkön voimin, joten esimerkiksi kaupungissa V60 T8:lla voi ajaa päästöttömästi. Jos lataa säännöllisesti ja ajaa pelkällä polttomoottorilla vain satunnaisesti, voi otollisissa olosuhteissa eli kesäkeleillä yltää alle kolmen litran yhdistelmäkulutukseen.Toisaalta akusto ja sähkömoottori nostavat V60:n painoa noin 160 kilolla – yli kaksitonnisen ja kookkaan auton liikuttelu syö energiaa.Haluttaessa maisema vaihtuu rivakasti, sillä yhteistehoa on peräti 390 hevosvoimaa, ja sähköisesti toteutettu neliveto hoitaa pitopuolen. Voimaa löytyy siis räväköihin liikkeellelähtöihin ja väkeviin ohituskiihdytyksiin.Voi hyvin olla, että tämän auton hankinnan takana ovat vähäkulutuksiset perustelut, mutta ne unohtuvat arkiajossa, kun raskas kaasujalka syö pihiyden.Hiljaa hiipienKokeilimme V60 T8:n sähköistä toimintamatkaa myös käytännön elämässä.Volvon akuston kapasiteetti on 10,4 kilowattituntia, ja sähkön voimin voi luvatusti ajaa noin 40 kilometrin verran. Yöksi piuhan päähän sidotun auton akusto on täyteen ladattu. Se vie lataustehosta (16A/10A) riippuen 3–4 tuntia.Kello käy aamukahdeksaa, ja keli on leuto: pakkasta on yksi aste. Tavoittelen mahdollisimman pitkää paikallisesti päästötöntä ajomatkaa, joten valitsen käyttöön pure-ajotilan. Sillä ajettaessa Volvo kulkee pelkällä sähköllä, ja samalla autosta tulee takavetoinen. Ajotietokone lupaa toimintamatkaksi sähköllä 44 kilometriä. Heti lähtöön havaitsen, että kaasupolkimen käytössä saa olla tarkkana – jottei tule painaneeksi poljinta niin syvään, että polttomoottori käy töihin.Etenen taajamassa ja moottoritiellä mahdollisimman rauhallisesti, liikennevirran mukana mutta alinopeuksia vältellen. Valtaosan koeajosta liikun nopeusrajoitusalueella 30–60 km/h.Sähköajokilometrit hupenevat aika samaa tahtia kuin matka etenee. Ajoelämys on erittäin miellyttävä, sillä autossa on hiljaista. Matkustamoon kantavat vain rengasäänet ja nekin vaimeina.Pääsen sähköllä lopulta 39 kilometriä, mikä on kelpo saavutus talvisaikaan.Missä näytön lippa?Voimalinjan yhteispeliä sähkön ja polttomoottorin kesken on koukuttavaa seurata ajon aikana. Se käy kookkaasta kosketusnäytöstä, joka kertoo monipuolisesti ja selkeästi auton eri toiminnoista. Samaa selkeyttä on mittaristossa, jonka näkymiä voi räätälöidä.Heijastumista vähentävästä pinnoitteesta huolimatta heijastelut ja kirkkauserot häiritsevät keskinäytön näkemistä. Olisiko liikaa vaadittua, että näyttö olisi joko hitusen kojelautaan upotettu tai sen yllä olisi lippa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybrideillä menee lujaaLadattava hybridi on järkiratkaisu heille, jotka ajavat paljon lyhyitä matkoja ja joilla on kotona ja/tai työpaikalla auton latausmahdollisuus. Volvon ladattavilla hybrideillä on alkuvuodesta mennyt lujaa: kahden ensimmäisen kuukauden aikana rekisteröidyistä 877 lataushybrideistä yli puolet (491 autoa) on ollut Volvoja. Suursuosiota selittää etenkin XC60-malli.V60 T8:n kulutus asettuu haarukkaan 6,5–8,0 litraa satasella. Koeajo sisältää lähinnä taajama- ja kaupunkiajoa, moottoritiellä matkaa taitetaan korkeintaan viidesosa ajomäärästä. Hybrid-ajoasetuksella sähkö- ja polttomoottori vuorottelevat mahdollisimman järkevästi.Ladattava hybridi suo kauppakeskusten pysäköintihalleissa myös sen edun, että latauspaikat ovat vaivattoman lähellä sisäänkäyntejä. Hybridiautojen lisääntyessä pysäköinnin ja julkisen latauksen vaivattomuus voi kadota: latauspaikat kun ovat jo varattuja.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Volvo V60 T8 AWD Inscription aut Hinta alkaen 60 630 € Koeajetun auton hinta varusteineen 75 277 € Moottori Hybridi bensiinimoottori 1 969 cm³, neljä sylinteriä, mekaaninen ahdin ja turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 223 kW (303 hv), 6000 r/min Vääntö 400 Nm (2200–4800 r/min) Vääntö 400 Nm (2200–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,5 (yhd.) CO2-päästöt 50 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1421 mm, akseliväli 2872 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottori, 65 kW (87 hv), 240 Nm. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin