7.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: kaasujalkaa kutkuttaa – Volvo V60 T8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V60 T8 AWD on ladattava hybridi, jonka hyviä puolia ovat hankintahinta ja kuljetuskyky. Arkiajossa pihiys tosin voi jäädä saavuttamatta, jos suorituskyvystä ryhtyy nauttimaan liiaksi. Hyvää: sähköajon mukavuus, voimalinjan yhteispeli, kulutus, yhteisteho, automaattivaihteisto. Huonoa: kulutus bensiinikäytössä, näytön heijastelu, hinta lisävarusteltuna. Volvo V60 T8 eli ruotsalaisvalmistajan tuorein ladattava hybridi on pätevä, väkevä ja viimeistelty. Farmariksi tämä pienempikin kartanomalli on varsin tyylikkäästi muotoiltu, ja talviajan haasteetkin selättyvät: istuin ja ratti lämpenevät rivakasti ja ikkunat kirkastuvat mallikkaasti.Koeajo sujuu siis jouhevasti ja auto käyttäytyy luvatusti, mutta silti ajokokemus jättää kaksijakoista pohdittavaa. Ladattava hybridi on toisille ekonominen, toisille ekologinen ratkaisu. Kummallakin on puolensa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupungissa päästöttömästiLadattavan hybridin luvattu keskikulutus on yksinomaan polttomoottorilla etenevää autoa alhaisempi, joka tuo päästöjä – ja auton hintaa – alaspäin. Lyhyet välimatkat luontuvat sähkön voimin, joten esimerkiksi kaupungissa V60 T8:lla voi ajaa päästöttömästi. Jos lataa säännöllisesti ja ajaa pelkällä polttomoottorilla vain satunnaisesti, voi otollisissa olosuhteissa eli kesäkeleillä yltää alle kolmen litran yhdistelmäkulutukseen.Toisaalta akusto ja sähkömoottori nostavat V60:n painoa noin 160 kilolla – yli kaksitonnisen ja kookkaan auton liikuttelu syö energiaa.Haluttaessa maisema vaihtuu rivakasti, sillä yhteistehoa on peräti 390 hevosvoimaa, ja sähköisesti toteutettu neliveto hoitaa pitopuolen. Voimaa löytyy siis räväköihin liikkeellelähtöihin ja väkeviin ohituskiihdytyksiin.Voi hyvin olla, että tämän auton hankinnan takana ovat vähäkulutuksiset perustelut, mutta ne unohtuvat arkiajossa, kun raskas kaasujalka syö pihiyden.Hiljaa hiipienKokeilimme V60 T8:n sähköistä toimintamatkaa myös käytännön elämässä.Volvon akuston kapasiteetti on 10,4 kilowattituntia, ja sähkön voimin voi luvatusti ajaa noin 40 kilometrin verran. Yöksi piuhan päähän sidotun auton akusto on täyteen ladattu. Se vie lataustehosta (16A/10A) riippuen 3–4 tuntia.Kello käy aamukahdeksaa, ja keli on leuto: pakkasta on yksi aste. Tavoittelen mahdollisimman pitkää paikallisesti päästötöntä ajomatkaa, joten valitsen käyttöön pure-ajotilan. Sillä ajettaessa Volvo kulkee pelkällä sähköllä, ja samalla autosta tulee takavetoinen. Ajotietokone lupaa toimintamatkaksi sähköllä 44 kilometriä. Heti lähtöön havaitsen, että kaasupolkimen käytössä saa olla tarkkana – jottei tule painaneeksi poljinta niin syvään, että polttomoottori käy töihin.Etenen taajamassa ja moottoritiellä mahdollisimman rauhallisesti, liikennevirran mukana mutta alinopeuksia vältellen. Valtaosan koeajosta liikun nopeusrajoitusalueella 30–60 km/h.Sähköajokilometrit hupenevat aika samaa tahtia kuin matka etenee. Ajoelämys on erittäin miellyttävä, sillä autossa on hiljaista. Matkustamoon kantavat vain rengasäänet ja nekin vaimeina.Pääsen sähköllä lopulta 39 kilometriä, mikä on kelpo saavutus talvisaikaan.Missä näytön lippa?Voimalinjan yhteispeliä sähkön ja polttomoottorin kesken on koukuttavaa seurata ajon aikana. Se käy kookkaasta kosketusnäytöstä, joka kertoo monipuolisesti ja selkeästi auton eri toiminnoista. Samaa selkeyttä on mittaristossa, jonka näkymiä voi räätälöidä.Heijastumista vähentävästä pinnoitteesta huolimatta heijastelut ja kirkkauserot häiritsevät keskinäytön näkemistä. Olisiko liikaa vaadittua, että näyttö olisi joko hitusen kojelautaan upotettu tai sen yllä olisi lippa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybrideillä menee lujaaLadattava hybridi on järkiratkaisu heille, jotka ajavat paljon lyhyitä matkoja ja joilla on kotona ja/tai työpaikalla auton latausmahdollisuus. Volvon ladattavilla hybrideillä on alkuvuodesta mennyt lujaa: kahden ensimmäisen kuukauden aikana rekisteröidyistä 877 lataushybrideistä yli puolet (491 autoa) on ollut Volvoja. Suursuosiota selittää etenkin XC60-malli.V60 T8:n kulutus asettuu haarukkaan 6,5–8,0 litraa satasella. Koeajo sisältää lähinnä taajama- ja kaupunkiajoa, moottoritiellä matkaa taitetaan korkeintaan viidesosa ajomäärästä. Hybrid-ajoasetuksella sähkö- ja polttomoottori vuorottelevat mahdollisimman järkevästi.Ladattava hybridi suo kauppakeskusten pysäköintihalleissa myös sen edun, että latauspaikat ovat vaivattoman lähellä sisäänkäyntejä. Hybridiautojen lisääntyessä pysäköinnin ja julkisen latauksen vaivattomuus voi kadota: latauspaikat kun ovat jo varattuja.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Volvo V60 T8 AWD Inscription aut Hinta alkaen 60 630 € Koeajetun auton hinta varusteineen 75 277 € Moottori Hybridi bensiinimoottori 1 969 cm³, neljä sylinteriä, mekaaninen ahdin ja turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 223 kW (303 hv), 6000 r/min Vääntö 400 Nm (2200–4800 r/min) Vääntö 400 Nm (2200–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,5 (yhd.) CO2-päästöt 50 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1421 mm, akseliväli 2872 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottori, 65 kW (87 hv), 240 Nm. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja