14.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: Kesää odotellessa – Mazda MX-5 RF Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kova katto ja automaatti helpottavat Mazda MX-5:n arkista käytettävyyttä, mutta vievät osan viehätyksestä. Hyvää: ajettavuus, keveys, painopiste, kompaktit mitat, tyköistuva ohjaamo. Huonoa: tavaratila, melu, lyhyet kesät. Mazda MX-5 on maailman eniten myyty kaksipaikkainen roadster. Tänä vuonna mallin valmistuksen aloittamisesta tulee kuluneeksi 30 vuotta. Suosio perustuu alun perin brittien aloittamaan pienten, keveiden ja ennen kaikkea edullisten avoautojen perinteiden jatkamiseen. Autotyypin tunnuspiirteisiin kuuluu tietysti takaveto ja mataluus – kuljettaja istuu lähellä tien pintaa ja taka-akselia. Moottori on etuakselin takapuolella, ja keula suhteellisen pitkä. Alhainen painopiste ja tasainen painonjakautuma ovat optimaalisia ajettavuuden kannalta. Napakka jousitus ja tunnokas ohjaus täydentävät kokemuksen. Tällä autolla Helsingistä Turkuun ajaa mieluiten vanhaa Kuninkaantietä moottoritien sijaan, jo melukin takia. Reissussa on pärjättävä käsimatkatavaroilla, sillä tavaratila on pieni. Ohjaamokin on isoimmille kuskeille ahdas, eli myös esikuvien huonot puolet ovat tallella. Koska puritaaninen avoauto ei sovi kaikille, Mazda yrittää laajentaa MX-5:n potentiaalia kovalla aukeavalla katolla, automaattivaihteistolla ja lisäteholla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ylätehoa MX-5:n isompaa kaksilitraista moottoria on viilattu uusimpien päästömääräysten mukaisiksi, mutta samalla myös teholukemat ja suoritusarvot ovat kohentuneet. Mazda välttelee edelleen turboahtamista, ja käyttää sen sijaan perinteisiä virityskeinoja. Imuilman ja pakokaasun kulkua on helpotettu, pyöriviä massoja ja sisäistä kitkaa vähennetty sekä polttoaineen suihkutusta optimoitu. Tuloksena tehoa on nyt 184 hevosvoimaa, mutta ne piilottelevat korkealla ylärekisterissä. Kone kiertääkin iloisesti aina 7 500 kierrokseen asti. Ahtamattomaksi moottoriksi maksimivääntöä löytyy kelvot 205 newtonmetriä, sekin vasta isommilla kierroksilla kuin nykyturboissa. Moottorin äänet on jätetty selkeästi kuuluviin, mutta ne peittyvät matka-ajossa rengasmelun alle. Tällaiseen autoon sopii parhaiten käsivaihteisto, mutta nyt tarjolla on myös kuusivaihteinen automaatti. Se osaa hakea huipputehon yläkierroksilta, mutta hukkaa silti kiihtyvyydestä parhaimman terän. Taloudenpitokaan ei kuulu laatikon vahvuuksiin, sillä kulutus karkaa helposti kahdeksaan litraan sadalla. Talvi ei tuota avo-Mazdalle ongelmia. Pieni ohjaamo lämpiää nopeasti, mutta kevyesti verhoiltu katto päästää ajomelua lävitse. Tasaisen painonjakautumansa ansiosta takavetoinen MX-5 on hauska ja nopea mutta silti helppo ajettava – jopa sähköiset apuvälineet irti kytkettyinä. Lisää varusteita MX-5:n keveyteen ja minimalismiin ei varusteilla koreilu sovi. Silti tarjolla on uusina juttuina muun muassa törmäyksenesto, liikennemerkkien tunnistus, kuljettajan vireystilan valvonta ja peruutuskamera, tosin vain nyt koeajettuun kalleimpaan varustetasoon liitettynä. Kojelauta on ennallaan, ja toiminnot selkeitä käyttää perinteisten nappuloiden kautta. Kosketusnäyttöäkään ei ole: monitoimiruutua käytetään pyörökytkimellä. Lokeroita pikkutavaroille on niukasti, hansikaslokerokin on ohjaamon takaseinässä. Ratin etäisyyssäätöä on kasvatettu, ja ajoasento on miellyttävän tyköistuva. Recaron sportti-istuimet ovatkin ainoa asia, mitä jää tästä kalleimmasta versiosta kaipaamaan. Automaattivaihteisto ja takakonttiin napin painalluksesta katoava kovakatto hämärtävät alkuperäistä ideaa kohtuuhintaisesta avosportista, kun hinta karkaa lähes 50 000 euroon. MX-5:n perusmalli manuaalivaihteistolla, rättikatolla ja pienemmällä puolitoistalitraisella 132-hevosvoimaisella moottorilla täyttää tehtävän paremmin. Helmikuussa laivattavissa autoissa on päästöjä viilattu vielä alemmiksi, jolloin viimeksi mainitun version hinta laskee lähes viisi tonnia tasan 30 000 euroon. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.mazda.fi/mazda-mx-5/rf Mazda MX-5 RF 2.0 Skyactiv-G Luxury Sport 6AT Hinta alkaen 46 405 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 093 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 135 kW (184 hv), 7000 r/min Vääntö 405 Nm (4000 r/min) Vääntö 405 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 199 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 171 g/km Mitat pituus 3915 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1230 mm, akseliväli 2310 mm Muu tieto Perävaunumassa 0 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe