12.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kia Stinger on klassinen GT, niin hyvässä kuin pahassakin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Stinger koki hyvin kevyen kasvojenkohotuksen. Samalla mallistosta tiputettiin neloskoneet pois, ja jatkossa auto liikkuu vain V6:n voimin. Hyvää: moottori, vaihteisto, alusta, ajettavuus. Huonoa: sähköistymisen puute, takatilat. Kia esitteli urheilullisuutta henkivän Stingerin vuonna 2017. Tällä matalalla ja linjakkaalla mallilla korealaisvalmistaja halusi paitsi kiillottaa brändimielikuvaa myös tähdätä etenkin saksalaisten premium-merkkien kimppuun.Ulkoisesti nyt tehty kasvojenkohotus on hyvin kevyt. Helpoiten uudistuneen mallin tunnistaa takavalojen päivittyneestä ilmeestä ja näitä yhdistävästä valolistasta. Sisätiloissa keskikonsolista löytyy hieman aiempaa isompi näyttö, minkä myötä myös käyttöjärjestelmä on päivittynyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttua ja turvallistaStingerin ohjaamossa on helppo viihtyä. Monipuoliset säätömahdollisuudet varmistavat toimivan ergonomian, ja kuljettajan ympäristö on positiivisella tavalla tiivis. Auto tuntuu ratin takaa kokoistaan pienemmältä. Uudistuksen jälkeen keulalle on Suomessa tarjolla vain 3,3-litrainen ahdettu V6. Erittäin sivistynyt voimanlähde liikuttaa Stingeriä asiallisella vaivattomuudella. Vääntöä on tarjolla hienosti jo alakierroksilta, eikä 8-portaisen automaattivaihteiston toimintaan tarvitse kiinnittää huomiota. Alusta ja ajettavuus komppaavat hienosti voimalinjan toimintaa. Alusta on jämäkkä olematta kova, ja kuljettajalla on koko ajan tarkka tieto auton käytöksestä ilman turhaa hermostuneisuutta.Liikahtaa myös rivakastiMyös urheilullisuuden lupauksille löytyy katetta. Ajoasetuksia vaihtamalla Stinger muuttuu reaktiivisempaan suuntaan, ja autosta löytyy uusi aktiivisempaan makuun sopiva puoli. Kauniisti ylärekisteriin kiertävä V6 yhdistettynä takavetopainotteiseen nelivetoon tarjoilee nykypäivänä harvinaista herkkua. Auton kokonaisvaltainen tasapainoisuus ja etenkin ohjauksen tunnokkuus ihastuttavat mutka toisensa jälkeen. Stinger on kuin vanhan hyvän ajan gran turismo. Se tarjoilee sivistyneesti riittävät voimavarat tarvittaessa vauhdikkaaseenkin etenemiseen mukavuutta unohtamatta. Valitettavasti voimalinja muistuttaa myös kulutukseltaan ja päästöiltään vanhaa aikaa. Sähköistymisen puute näkyy päästölukujen lisäksi hinnassa, jossa on autoveroa yli 27 000 euroa. Suorituskyky ja kattava varustelu huomioon ottaen se on yllättävän kohtuullisella tasolla, mutta jo kevyellä sähköistyksellä lukuja olisi voinut saada paremmiksi.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Kia Stinger 3.3 T-GDI AWD GT AT Hinta alkaen 74 985 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 654 € Moottori Bensiinimoottori 3 342 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 269 kW (366 hv), 6000 r/min Vääntö 510 Nm (1300–4500 r/min) Vääntö 510 Nm (1300–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 270 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 10,9 (yhd.) CO2-päästöt 247 g/km Mitat pituus 4830 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1400 mm, akseliväli 2905 mm Tavaratila: 406 l Omamassa: 1834 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 1000 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta