12.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kia Stinger on klassinen GT, niin hyvässä kuin pahassakin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Stinger koki hyvin kevyen kasvojenkohotuksen. Samalla mallistosta tiputettiin neloskoneet pois, ja jatkossa auto liikkuu vain V6:n voimin. Hyvää: moottori, vaihteisto, alusta, ajettavuus. Huonoa: sähköistymisen puute, takatilat. Kia esitteli urheilullisuutta henkivän Stingerin vuonna 2017. Tällä matalalla ja linjakkaalla mallilla korealaisvalmistaja halusi paitsi kiillottaa brändimielikuvaa myös tähdätä etenkin saksalaisten premium-merkkien kimppuun.Ulkoisesti nyt tehty kasvojenkohotus on hyvin kevyt. Helpoiten uudistuneen mallin tunnistaa takavalojen päivittyneestä ilmeestä ja näitä yhdistävästä valolistasta. Sisätiloissa keskikonsolista löytyy hieman aiempaa isompi näyttö, minkä myötä myös käyttöjärjestelmä on päivittynyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttua ja turvallistaStingerin ohjaamossa on helppo viihtyä. Monipuoliset säätömahdollisuudet varmistavat toimivan ergonomian, ja kuljettajan ympäristö on positiivisella tavalla tiivis. Auto tuntuu ratin takaa kokoistaan pienemmältä. Uudistuksen jälkeen keulalle on Suomessa tarjolla vain 3,3-litrainen ahdettu V6. Erittäin sivistynyt voimanlähde liikuttaa Stingeriä asiallisella vaivattomuudella. Vääntöä on tarjolla hienosti jo alakierroksilta, eikä 8-portaisen automaattivaihteiston toimintaan tarvitse kiinnittää huomiota. Alusta ja ajettavuus komppaavat hienosti voimalinjan toimintaa. Alusta on jämäkkä olematta kova, ja kuljettajalla on koko ajan tarkka tieto auton käytöksestä ilman turhaa hermostuneisuutta.Liikahtaa myös rivakastiMyös urheilullisuuden lupauksille löytyy katetta. Ajoasetuksia vaihtamalla Stinger muuttuu reaktiivisempaan suuntaan, ja autosta löytyy uusi aktiivisempaan makuun sopiva puoli. Kauniisti ylärekisteriin kiertävä V6 yhdistettynä takavetopainotteiseen nelivetoon tarjoilee nykypäivänä harvinaista herkkua. Auton kokonaisvaltainen tasapainoisuus ja etenkin ohjauksen tunnokkuus ihastuttavat mutka toisensa jälkeen. Stinger on kuin vanhan hyvän ajan gran turismo. Se tarjoilee sivistyneesti riittävät voimavarat tarvittaessa vauhdikkaaseenkin etenemiseen mukavuutta unohtamatta. Valitettavasti voimalinja muistuttaa myös kulutukseltaan ja päästöiltään vanhaa aikaa. Sähköistymisen puute näkyy päästölukujen lisäksi hinnassa, jossa on autoveroa yli 27 000 euroa. Suorituskyky ja kattava varustelu huomioon ottaen se on yllättävän kohtuullisella tasolla, mutta jo kevyellä sähköistyksellä lukuja olisi voinut saada paremmiksi.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Kia Stinger 3.3 T-GDI AWD GT AT Hinta alkaen 74 985 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 654 € Moottori Bensiinimoottori 3 342 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 269 kW (366 hv), 6000 r/min Vääntö 510 Nm (1300–4500 r/min) Vääntö 510 Nm (1300–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 270 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 10,9 (yhd.) CO2-päästöt 247 g/km Mitat pituus 4830 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1400 mm, akseliväli 2905 mm Tavaratila: 406 l Omamassa: 1834 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 1000 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”