11.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Lexus RX 450h L Premier – arvokasta tilaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pidemmällä perällä Lexus RX 450h L -luksuskatumaasturiin saadaan suurperheen tilat. Hyvää: polttoaineenkulutus, ajomukavuus, ergonomia. Huonoa: ei vetokoukkua, navigointi. Varakkaillakin voi olla iso perhe. Lexus on saanut paljon kyselyjä, miksei sillä ole ollut Euroopassa seitsenpaikkaista automallia. Nyt on. Lexus RX 450h L on 11 senttiä pidempi kuin viisipaikkainen sisarensa RX 450h, mutta luksusmerkki ei ole toteuttanut sitä akseliväliä vaan perää kasvattamalla. Katumaasturi on millilleen viisi metriä pitkä, joten se on iso auto.L-malli on myös puolitoista senttiä korkeampi kuin RX 450h, mutta leveydessä ei ole eroa. Kahta taaimmaista istuinta varten on pitänyt leipoa lisää pääntilaa. Se on toteutettu perusmallia jyrkemmällä takaluukun kulmalla. Viimeiset millit on saatu kaavittua siten, että takalasin pyyhkimen moottori on siirretty takalasin yläreunasta alareunaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisätila lähinnä lapsilleSeitsenpaikkaisissa autoissa takimmaiset istuimet on lähes poikkeuksetta mitoitettu joko lasten kuljettamiseen tai vain tilapäiseen aikuisten kyydittämiseen. Tämä pätee myös Lexukseen.Takaistuimille kulku tapahtuu keskimmäisiä istuimia kiepauttamalla. Jäykkäselkäisille ja roteville aikuisille kulkuaukko on turhan ahdas, ja korkeahko nousu autoon vaikeuttaa sekin kyytiin nousua.Pääntila takana loppuu jo 175-senttisellä kesken, eikä päälaki katossa matkustaminen tunnu houkuttavalta ajatukselta. Lapsille paikka lienee hyvin mieluisa, onhan ilmastoinnissakin heille omat säädöt.Takimmaisten jalkatilaa voi säädellä keskimmäisiä istuimia liikuttelemalla. Keskirivi liikkuu kahdessa osassa 15 senttiä, mutta jos se otetaan kokonaisuudessaan käyttöön, aikuisten on turha yrittää keskimmäisille istuimille, koska polvitila loppuu kesken.Normaalissa asennossa keskimmäisellä rivillä on erinomaisesti tilaa sillä poikkeuksella, että etuistuinten alla on vain pieni rako jalkaterille.Ei peräkärrylleTavaratilaa on ihmismäärästä riippuen joko niukasti tai ruhtinaallisesti. Jos kaikki istuimet ovat käytössä, takimmaisten istuinten taakse jää vain 176 litran tavaratila istuinten yläreunaan mitattuna.Viidellä matkustajalla ruuma kasvaa jo huomattavasti, mutta pohjan alle taitettavien takaistuimien vuoksi vetoisuus jää 432 litraan, mikä on yli sata litraa vähemmän kuin viisipaikkaisessa RX 450h:ssä.Monille suomalaisille vielä merkittävämpi miinus tulee siitä, ettei L-malliin ole tyyppihyväksytty vetomassaa lainkaan. Sen sijaan viisipaikkaisessa mallissa jarrullinen massa on peräti 2 000 kiloa, mikä on hybridiautolle hieno lukema.Aina hybridiMeikäläisillä markkinoilla Lexus elää pelkästään bensiinihybrideillä – siis vielä selvemmin kuin emomerkkinsä Toyota. 3,5-litraisen V6-bensiinimoottorin kumppaneina työskentelee kolme sähkömoottoria, jotka toimivat myös energiaa talteen ottavina generaattoreina.Takana ahkeroiva sähkömoottori tekee autosta tarvittaessa nelivetoisen. Portaattomasti toimiva automaattivaihteisto tekee kiihdytyksistä hieman kuminauhamaista, mutta auton erinomainen äänieristys tekee siitä hyvin siedettävää, ja 313 hevosvoiman yhteisteho liikuttaa isoa autoa tarvittaessa hyvinkin vilkkaasti.Pelkällä sähköllä voidaan ajaa kerrallaan vain puolisentoista kilometriä, mutta olennaisempaa on se, että ajoajasta ja –matkasta sähköllä mennään jopa kymmeniä prosentteja. Polttoainesäästö on siten merkittävä.Lexus RX 450h L on miellyttävä, mukava ja hiljainen ajettava, ja istuinergonomiakin on onnistunut. Rohkealla ja tyylikkäällä muotoilulla merkki erottuu monista kilpailijoista edukseen.Kojelauta on muovisemman tuntuinen kuin monilla eurooppalaisilla kilpailijoilla, mutta perinteisten painikkeiden ansiosta toiminnot on helppo löytää.Koeajoautossa on iso vaakasuora 12,3-tuumainen värinäyttö. Navigointi puhuu selkeää suomea, mutta karttojen yksinkertainen grafiikka ja viiveet opastuksessa tuottavat pettymyksen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTärkeä kuriositeettiRX on Lexukselle tärkeä malli Suomessa. Myyntiverkostoaan kasvattanut pieni merkki myi viime vuonna 323 autoa, joista noin 40 oli RX:ää. Pidemmän ja noin 3 000 euroa kalliimman Lexus RX 450h L:n osuus jäänee kuitenkin pieneksi - maahantuojan arvion mukaan neljään–viiteen autoon vuodessa.Kyseessä on siis autona melkoinen kuriositeetti, mutta varakkaalle suurperheelle ehkä hyvinkin odotettu kuriositeetti.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Lexus RX 450h L Premier Hinta alkaen 108 220 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 3 456 cm³, 6 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto Teho 193 kW (262 hv), 6000 r/min Vääntö 335 Nm (4600 r/min) Vääntö 335 Nm (4600 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 230 kW (313 hv) kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 5000 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1700 mm, akseliväli 2790 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?