11.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Lexus RX 450h L Premier – arvokasta tilaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pidemmällä perällä Lexus RX 450h L -luksuskatumaasturiin saadaan suurperheen tilat. Hyvää: polttoaineenkulutus, ajomukavuus, ergonomia. Huonoa: ei vetokoukkua, navigointi. Varakkaillakin voi olla iso perhe. Lexus on saanut paljon kyselyjä, miksei sillä ole ollut Euroopassa seitsenpaikkaista automallia. Nyt on. Lexus RX 450h L on 11 senttiä pidempi kuin viisipaikkainen sisarensa RX 450h, mutta luksusmerkki ei ole toteuttanut sitä akseliväliä vaan perää kasvattamalla. Katumaasturi on millilleen viisi metriä pitkä, joten se on iso auto. L-malli on myös puolitoista senttiä korkeampi kuin RX 450h, mutta leveydessä ei ole eroa. Kahta taaimmaista istuinta varten on pitänyt leipoa lisää pääntilaa. Se on toteutettu perusmallia jyrkemmällä takaluukun kulmalla. Viimeiset millit on saatu kaavittua siten, että takalasin pyyhkimen moottori on siirretty takalasin yläreunasta alareunaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisätila lähinnä lapsille Seitsenpaikkaisissa autoissa takimmaiset istuimet on lähes poikkeuksetta mitoitettu joko lasten kuljettamiseen tai vain tilapäiseen aikuisten kyydittämiseen. Tämä pätee myös Lexukseen. Takaistuimille kulku tapahtuu keskimmäisiä istuimia kiepauttamalla. Jäykkäselkäisille ja roteville aikuisille kulkuaukko on turhan ahdas, ja korkeahko nousu autoon vaikeuttaa sekin kyytiin nousua. Pääntila takana loppuu jo 175-senttisellä kesken, eikä päälaki katossa matkustaminen tunnu houkuttavalta ajatukselta. Lapsille paikka lienee hyvin mieluisa, onhan ilmastoinnissakin heille omat säädöt. Takimmaisten jalkatilaa voi säädellä keskimmäisiä istuimia liikuttelemalla. Keskirivi liikkuu kahdessa osassa 15 senttiä, mutta jos se otetaan kokonaisuudessaan käyttöön, aikuisten on turha yrittää keskimmäisille istuimille, koska polvitila loppuu kesken. Normaalissa asennossa keskimmäisellä rivillä on erinomaisesti tilaa sillä poikkeuksella, että etuistuinten alla on vain pieni rako jalkaterille. Ei peräkärrylle Tavaratilaa on ihmismäärästä riippuen joko niukasti tai ruhtinaallisesti. Jos kaikki istuimet ovat käytössä, takimmaisten istuinten taakse jää vain 176 litran tavaratila istuinten yläreunaan mitattuna. Viidellä matkustajalla ruuma kasvaa jo huomattavasti, mutta pohjan alle taitettavien takaistuimien vuoksi vetoisuus jää 432 litraan, mikä on yli sata litraa vähemmän kuin viisipaikkaisessa RX 450h:ssä. Monille suomalaisille vielä merkittävämpi miinus tulee siitä, ettei L-malliin ole tyyppihyväksytty vetomassaa lainkaan. Sen sijaan viisipaikkaisessa mallissa jarrullinen massa on peräti 2 000 kiloa, mikä on hybridiautolle hieno lukema. Aina hybridi Meikäläisillä markkinoilla Lexus elää pelkästään bensiinihybrideillä – siis vielä selvemmin kuin emomerkkinsä Toyota. 3,5-litraisen V6-bensiinimoottorin kumppaneina työskentelee kolme sähkömoottoria, jotka toimivat myös energiaa talteen ottavina generaattoreina. Takana ahkeroiva sähkömoottori tekee autosta tarvittaessa nelivetoisen. Portaattomasti toimiva automaattivaihteisto tekee kiihdytyksistä hieman kuminauhamaista, mutta auton erinomainen äänieristys tekee siitä hyvin siedettävää, ja 313 hevosvoiman yhteisteho liikuttaa isoa autoa tarvittaessa hyvinkin vilkkaasti. Pelkällä sähköllä voidaan ajaa kerrallaan vain puolisentoista kilometriä, mutta olennaisempaa on se, että ajoajasta ja –matkasta sähköllä mennään jopa kymmeniä prosentteja. Polttoainesäästö on siten merkittävä. Lexus RX 450h L on miellyttävä, mukava ja hiljainen ajettava, ja istuinergonomiakin on onnistunut. Rohkealla ja tyylikkäällä muotoilulla merkki erottuu monista kilpailijoista edukseen. Kojelauta on muovisemman tuntuinen kuin monilla eurooppalaisilla kilpailijoilla, mutta perinteisten painikkeiden ansiosta toiminnot on helppo löytää. Koeajoautossa on iso vaakasuora 12,3-tuumainen värinäyttö. Navigointi puhuu selkeää suomea, mutta karttojen yksinkertainen grafiikka ja viiveet opastuksessa tuottavat pettymyksen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tärkeä kuriositeetti RX on Lexukselle tärkeä malli Suomessa. Myyntiverkostoaan kasvattanut pieni merkki myi viime vuonna 323 autoa, joista noin 40 oli RX:ää. Pidemmän ja noin 3 000 euroa kalliimman Lexus RX 450h L:n osuus jäänee kuitenkin pieneksi - maahantuojan arvion mukaan neljään–viiteen autoon vuodessa. Kyseessä on siis autona melkoinen kuriositeetti, mutta varakkaalle suurperheelle ehkä hyvinkin odotettu kuriositeetti. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Lexus RX 450h L Premier Hinta alkaen 108 220 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 3 456 cm³, 6 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto Teho 193 kW (262 hv), 6000 r/min Vääntö 335 Nm (4600 r/min) Vääntö 335 Nm (4600 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 230 kW (313 hv) kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 5000 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1700 mm, akseliväli 2790 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan