4.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Ariya ei ole vain sähkö-Qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Ariya ei ole katumaasturiudestaan huolimatta vain täyssähköinen versio huippusuositusta Qashqaista. Hyvää: Kokonaisvaikutelma, helppokäyttöisyys, käytännöllisyys Huonoa: Vetopito, pään tila lasikattoisessa mallissa. Nissanilla on pitkä kokemus niin crossovereiden kuin sähköautojenkin valmistamisessa – Qashqai löytyy vuodesta toiseen Suomen myydyimpien autojen joukosta, ja Leaf on ollut mukana raivaamassa tietä täyssähköautojen tulolle. Lähtökohdat täyssähköisen Nissan Ariya -katumaasturin rakentamiselle on siis kunnossa.Aloitetaan perusteista: auto on saatavilla etu- tai nelivetoisena. Akkuvaihtoehtoja on kaksi: 63 kWh ja 87 kWh, joista molemmat on valittavissa kummankin vetotavan yhteyteen. Koeajoetussa etuvetomallissa pienempi akku riittää 403 kilometrin WLTP-kantamaan, ja suurempi akku 533 kilometriin. Pieniakkuisessa etuvetomallissa tehoa on 160 kilowattia (218 hevosvoimaa) ja isoakkuisessa vajaavetoisessa 178 kW (242 hv). Nelivetoisten mallien lukemat on 205 kW (278 hv) ja 225 kW (304 hv).Jo nämä tiedot siis kertovat, että kyseessä on aivan eri aikakauden sähköauto kuin Nissan Leaf. Lisäksi Ariyat pikaladataan CCS-liittimen kautta, kun Leafit ovat käyttäneet vanhaa CHAdeMo-liitintä. Ariyan huippulatausteho on 130 kilowattia. Koti- ja asiointilataus käy Type 2 -liittimen kautta, kattavampaan Evolve-varusteluun kuuluu vakiona sisarkonserni Renaultin tuotteista tuttu 22 kilowatin sisäinen laturi. Edullisemmassa Advance-varustelussa laturi on vakiona 7,4 kW:n tehoinen, mutta tehokkaamman laturin saa ostettua lisävarusteena 1 000 euron hintaan.Lisäksi Ariyan akku on nykyaikaiseen tapaan nestejäähdytteinen, ja sitä lämmitetään tarvittaessa 5 kilowatin PTC-vastuksella. Poikkeavaa Ariyassa on, että akku laitetaan lämpiämään (tai viilenemään) optimilämpötilaan manuaalisesti, muissa merkeissä tämä tapahtuu navigoimalla latausasemalle (tai sen ohi), tai sitten toimintoa ei ole lainkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOma itsensäNissan Ariya ei siis pohjaudu millään tavalla Leafiin, ja sen kertoo myös konsernin varta vasten sähköautoja suunnittelema CMF-EV-perusrakenne. Heti ulkokuoresta on kuitenkin havaittavissa, ettei auto myöskään ole vain täyssähköinen versio Qashqaista – eikä tämä vaikutelma petä.Eroavaisuudet jatkuvat myös sisällä. Ohjauspyörä on yhä toteutettu perinteisten painikkeiden ja rullien voimin, mutta muut painikkeet on sulautettu kojelaudan ja keskikonsolin paneeleihin, ja ne ”katoavat” auton sammuessa. Painikkeet antavat kuitenkin tuntuvan vasteen, eli kyse ei ole iki-inhokki hipaisupainikkeista. Tällä ratkaisulla on kuitenkin myös kääntöpuolensa: etenkin kojelaudan painikkeet vaativat yllättävän kovan painalluksen, joka saa jo uudessa autossa paneelin hieman taipumaan.Mittaristo on mallia digitaalinen, ja sen koko on aina 12,3 tuumaa. Tietoviihdejärjestelmän saman kokoinen näyttö on isketty samojen raamien sisään. Keskikonsoli on liikuteltavissa pituussuunnassa, ja paremmalla varustelulla sekin tapahtuu sähköisesti.Amiskulma penkkiin ja menoksiNissan Ariya on myös hieman Qashqaita kookkaampi auto, ja sähköisistä kilpailijoista se asettuu mitoiltaan lähelle esimerkiksi Škoda Enyaqia, Volkswagen ID.4:ää ja vastikään julkistettua Citroën ë-C4 X:ää.Kuljettajan paikalle asettumisen yhteydessä pitkäselkäinen kokee ikävän yllätyksen. Korkeasta olemuksestaan huolimatta lasikattoisessa versiossa pääntila jää allekirjoittaneelle hieman lyhyeksi, joten ajoasento täytyy säätää hieman takakenoon röhnöttäväksi. Normaalimittaiselle tämä ei kuitenkaan aiheuta ongelmia.Pään tilaa ei ole sen paremmin takaistuimillakaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että lasikatottomassa mallissa päälle on tilaa aina enemmän, koska silloin ei vaadita niin paksuja tukia kattorakenteelle.Jalkatilaa takaistuimilla on hyvin, mutta myös Ariyaa vaivaa hieman sama ongelma kuin niin montaa muutakin täyssähköautoa: pohjaan sijoitetun akun vuoksi lattia on aika korkealla, jolloin penkillä joutuu istumaan enemmän kannikoilla. Auto ei kuitenkaan ole sähköautoista pahimmasta päästä, kiitos kohtuullisen ohuen 140 millimetrin paksuisen akun – markkinoiden ohuin akku löytyy samasta konsernista Renaultilta, jonka lukema on 110 mm.Lyö joutavaaAjettavuus Ariyassa on hyvällä tolalla. Auto tuntuu kulkevan moottoritiellä vielä 110 km/h -nopeudessa vakaasti, ajomelu on vaimennettu hyvin ja alusta tuntuu pienemmissä töyssyissä yllättävän pintapehmeälle. Kovemmissa pateissa aistittavissa on kuitenkin kovuutta. Etuvetomallin painojakaumaksi ilmoitetaan 48-52, ja nelivedossa ajo-ominaisuuksien kannalta optimaalinen 50-50. Auto tuntuu käyttäytyvän mutkissakin luonnollisesti, kallistelut tuntuvat selvästi, mutta tuntuma tiehen ei kuitenkaan pääse katoamaan liiaksi.Ohjaus palauttaa Nissaniksi jopa yllättävän tehokkaasti, mutta ei kuitenkaan liioitellusti. Ohjaus tuntuu myös lineaariselta, joka tekee sen toiminnasta helposti omaksuttavan. Urheiluauton tunnokkuutta Ariyalta on turha odottaa, kuten tämän luokan autoilta yleensäkin.Voimalinja ei ole yhtä terävä kuin yleensä sähköautoista. Kiihdytykset tuntuvat pehmeiltä, kuten myös lähes yhden polkimen ajon e-Pedal-ajotilan toiminta. Sana ”lähes” johtuu siitä, että Ariya ei jarruta autoa kaasua nostettaessa pysähdyksiin saakka, vaan sen toiminta loppuu 10 km/h:n kohdalla. Nissanin mukaan tämä on tehty vuosien varrella Leaf-kuljettajilta saadun palautteen mukaan. Ja ennen kuin hihkaiset ettei kukaan tuttu leafisti ole ollut tätä mieltä, niin mainittakoon että Suomen markkinoilla ollaan oltu tyytyväisiä yhden polkimen ajoon, mutta luonnollisesti isommat markkinat määräävät. Kaikkein oudointa voimalinjan toiminnassa koeajon aikana oli ajetun etuvetoversion herkkyys sutimiseen. Kesäsateen kastellessa Tukholman tiet auto löi herkästi joutavaa niin liikkeellelähdöissä kuin ohituskiihdytyksissäkin. Luistoneston toiminta ei ollut myöskään yhtä hienovaraisesti toimivaa kuin sähköautoissa yleensä, vaan pyörät ehtivät jauhamaan hyvän aikaa ennen niiden rajua hidastamista. Nissanin mukaan tämä ei kuulu auton ominaisuuksiin, ja autossa epäiltiin olevan jonkinasteista vikaa. Tähänkin palataan varmasti kotimaan koeajon yhteydessä, kun autoja tänne saadaan.Koeajettua pieniakkuista etuvetoversiota paremmalla Evolve-varustelulla ei ole vielä hinnoiteltu, mutta Advance-varustelulla lähtöhinta on 46 900 euroa. Isoakkuinen neliveto Evolve-varustelulla alkaa 60 200 eurosta.Ennakkomyynti on parhaillaan käynnissä, ja ensimmäisten asiakastoimitusten luvataan saapuvan maahan loka-/marraskuun vaiheilla.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Nissan Ariya FWD 63 kWh Evolve Moottori Sähköauto etuveto Teho 160 kW (218 hv) Vääntö 300 Nm Vääntö 300 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 66,0 / 63,0 kWh. Toimintamatka 403 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 160 km/h Mitat pituus 4595 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1660 mm, akseliväli 2775 mm Tavaratila: 468 l Omamassa: 1984 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 22.11.2024 Sähköautot Yhä useampi uskoo ajavansa sähköautolla lähitulevaisuudessa 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi