8.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace Verso EV – Sähkösukkula kaupunkikuljetuksiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Proace Verso EV on henkilökuljetusten raskassarjalainen, siinä on tilaa kahdeksalle ja melkein tuhat litraa tavaroille. Hyvää: Mukavuus, ajettavuus, tilat. Huonoa: Raskas ylhäältä saranoitu takaluukku, kulutus moottoritiellä. Toyota Proace Verso EV on Toyotan ensimmäinen sähköautoa koskaan. Toki myynnissä on jo nyt myös BZ4X-malli, mutta Proacen sähköinen versio on ollut myynnissä jo vuodesta 2021. Proace ehti Toyotan mallilstossa ensimmäisenä siksi, että se jakaa tekniikan Peugeot E-Travellerin, Opel Zafira-e Lifen ja Citroën Ë-Spacetourerin kanssa – edellä mainitut merkit ja mallit eroavat Toyotasta vain ja ainoastaan joiden muotoilullisten asioiden kohdalla, teknisesti kysymys on täysin samoista autoista.Proace Verson sähköversio on saatavilla kahdella eri akkukoolla, 50 kWh:n ja 75 kWh:n akuilla. Moottorin koeajossa oli isommalla akulla varustettu malli. Akku tarjoillee energiaa yhdelle etuakselille sijoitetulle sähkömoottorille. Tehoa Proacessa on 100 kilowattia eli 136 hevosvoimaa. Raketiksi Proacea ei voi kutsua, kiihtyvyys nollasta sataan on päälle 13 sekuntia, mutta eihän hyötyajoneuvoluokka koskaan eikä missään tapauksessa edusta kiihtyvyyden kärkipäätä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTukevaa ajettavuuttaIso, 27-moduulinen akku painaa yli 500 kiloa ja se tuo autoon erittäin paljon tukevuutta ajoon. Toki tämän varjopuoli on se, että kun painoa on enemmän, myös energiaa kuluu painon liikuttamiseen enemmän. Erilaiset töyssyt tienpinnassa Proace nielee hyvin, alusta toimii mainiosti. Esimerkiksi moottoritiellä Proace on varsinainen sähkösyöppö painonsa ja ison tuulipinta-alan vuoksi ja energiaa kuluu kesäkelissä yli 25 kilowattia sadalle kilometrille. Sähköautot reagoivat yleisestikin ottaen energiatehokuutensa vuoksi erittäin helposti kulutuksessa juuri erilaisten olosuhteiden muutoksiin.Tämä tarkoittaa sitä, että Proacea saa olla kovavauhtisessa matka-ajossa lataamassa hyvin taajaan. Sen vuoksi Proace EV onkin sähkösukkula, joka sopii maantien, varsinkin moottoritien sijaan parhaiten kaupunkikuljetuksiin, jossa sähkönkulutus on pienempää eikä pitkiä välimatkoja tule – ja 330 kilometrin WLTP-toimintamatkalla pärjää tällöin esimerkiksi lähes koko työpäivän. Toyota lupaa, että 100 kilowatin latausteholla, auton akku täyttyy 80 prosenttiin 48 minuutissa.Pisin korimalli tarjoaa runsaat tilatAuton kolmen eri ajo-ohjelman, Power, Normaali ja Eco, avulla voi säädellä auton tehoa ja samalla myös energian kulutusta, Eco-moodissa toimintasädettä tulee noin 10 kilometriä lisää.Power tarjoaa luonnollisesti täyden tehon, 100 kilowattia ja 260 newtonmetriä vääntöä, Normaali-moodi 80 kilowattia ja 210 newtonmetriä, Eco puolestaan 60 kilowattia ja 190 newtonmetriä vääntöä. Ohitukset Eco-moodilla ei tahdo onnistua, joten syy löytyy valitusta ajo-ohjelmasta, jos kaasua painamalla ei tapahdu mitään. Proacea on saatavilla kolmella eri koripituudella, jotka ovat Compact, Medium ja Long. Lyhimmän ja pisimmän koripituuden ero on 70 senttiä ja kaksi pisintä mallia ovat myös akseliväliltään pidempiä. Lyhyen ja kahden pisimmän mallin akselivälissä on pituuseroa 35 senttiä.Koeajettu versio oli koripituudeltaan pisin, jonka vuoksi auto tarjoaa runsaat tilat kahdeksalle ja vielä lähes tuhat litraa tilaa tavaroille. Tavaratilan luukku Proacen henkilöversiossa on ylhäältä saranoitu ja se on raskas. Lisäksi luukku vaatii auton takana jonkun verran tilaa avautuakseen.Kuljettajalla hyvät oltavatMatkustamon puolella kaikkien penkkirivien istuimien säädöt ovat hyvät mukavaan matkantekoon eikä jalkatila lopu tässä autossa kesken.Kuljettajan näkökulmasta Proace Verso EV tarjoaa leppoisan ja miellyttävän työ-ympäristön, tosin älypuhelimelle ei ohjaamossa ole missään luontevaa paikkaa, joten se täytyy pitää taskussa tai hankkia sille erillinen teline. Apple Carplay eikä ilmeisesti Android-yhteyskään ei toimi Bluetooth-yhteyden kautta, vaan näiden käyttö onnistuu, kun puhelin on kytketty johdolla infotainmentiin. Ohjaamon USB-paikka vaatii USB-A -johdon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi dieselin meluaKuljettaja ohjastaa Proacea mielellään. Kuljettajan paikalta näkee hyvin, istuin tarjoaa mukavat säädöt ristiselän tukea myöten ja istuimesta voi napata vaikka hieronnan päälle.Auton ohjaus on pakettiautomainen, välitys on varsin harva ja rattia joutuu pyörittämään esimerkiksi parkkipaikoilla monia kierroksia, mutta tuntoa ohjauksessa riittää hyvin, matka-ajossakin siinä on sopivaa jäykkyyttä eikä minkäänlaista levottomuutta ole aistittavissa.Kaiken kaikkiaan Proace EV tarjoaa hienostuneen ja mukavamman ajokokemuksen kuin perinteinen dieselkäyttöinen tila-auto, kun dieselmoottori ei ole säksättämässä – ja se on varmasti myös matkustajien näkökulmasta mukava asia, jos Proace tulisi esimerkiksi työkäyttöön.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Toyota Proace Verso EV Premium L2 75 kWh Hinta alkaen 74 970 € Koeajetun auton hinta varusteineen 76 313 € Moottori Sähkömoottori, etuveto Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75 / 67,5 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS/CHAdeMO 100 kW. Toimintamatka 313 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,1 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 5306 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1877 mm, akseliväli 3275 mm Tavaratila: 989–1384 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin