8.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace Verso EV – Sähkösukkula kaupunkikuljetuksiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Proace Verso EV on henkilökuljetusten raskassarjalainen, siinä on tilaa kahdeksalle ja melkein tuhat litraa tavaroille. Hyvää: Mukavuus, ajettavuus, tilat. Huonoa: Raskas ylhäältä saranoitu takaluukku, kulutus moottoritiellä. Toyota Proace Verso EV on Toyotan ensimmäinen sähköautoa koskaan. Toki myynnissä on jo nyt myös BZ4X-malli, mutta Proacen sähköinen versio on ollut myynnissä jo vuodesta 2021. Proace ehti Toyotan mallilstossa ensimmäisenä siksi, että se jakaa tekniikan Peugeot E-Travellerin, Opel Zafira-e Lifen ja Citroën Ë-Spacetourerin kanssa – edellä mainitut merkit ja mallit eroavat Toyotasta vain ja ainoastaan joiden muotoilullisten asioiden kohdalla, teknisesti kysymys on täysin samoista autoista.Proace Verson sähköversio on saatavilla kahdella eri akkukoolla, 50 kWh:n ja 75 kWh:n akuilla. Moottorin koeajossa oli isommalla akulla varustettu malli. Akku tarjoillee energiaa yhdelle etuakselille sijoitetulle sähkömoottorille. Tehoa Proacessa on 100 kilowattia eli 136 hevosvoimaa. Raketiksi Proacea ei voi kutsua, kiihtyvyys nollasta sataan on päälle 13 sekuntia, mutta eihän hyötyajoneuvoluokka koskaan eikä missään tapauksessa edusta kiihtyvyyden kärkipäätä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTukevaa ajettavuuttaIso, 27-moduulinen akku painaa yli 500 kiloa ja se tuo autoon erittäin paljon tukevuutta ajoon. Toki tämän varjopuoli on se, että kun painoa on enemmän, myös energiaa kuluu painon liikuttamiseen enemmän. Erilaiset töyssyt tienpinnassa Proace nielee hyvin, alusta toimii mainiosti. Esimerkiksi moottoritiellä Proace on varsinainen sähkösyöppö painonsa ja ison tuulipinta-alan vuoksi ja energiaa kuluu kesäkelissä yli 25 kilowattia sadalle kilometrille. Sähköautot reagoivat yleisestikin ottaen energiatehokuutensa vuoksi erittäin helposti kulutuksessa juuri erilaisten olosuhteiden muutoksiin.Tämä tarkoittaa sitä, että Proacea saa olla kovavauhtisessa matka-ajossa lataamassa hyvin taajaan. Sen vuoksi Proace EV onkin sähkösukkula, joka sopii maantien, varsinkin moottoritien sijaan parhaiten kaupunkikuljetuksiin, jossa sähkönkulutus on pienempää eikä pitkiä välimatkoja tule – ja 330 kilometrin WLTP-toimintamatkalla pärjää tällöin esimerkiksi lähes koko työpäivän. Toyota lupaa, että 100 kilowatin latausteholla, auton akku täyttyy 80 prosenttiin 48 minuutissa.Pisin korimalli tarjoaa runsaat tilatAuton kolmen eri ajo-ohjelman, Power, Normaali ja Eco, avulla voi säädellä auton tehoa ja samalla myös energian kulutusta, Eco-moodissa toimintasädettä tulee noin 10 kilometriä lisää.Power tarjoaa luonnollisesti täyden tehon, 100 kilowattia ja 260 newtonmetriä vääntöä, Normaali-moodi 80 kilowattia ja 210 newtonmetriä, Eco puolestaan 60 kilowattia ja 190 newtonmetriä vääntöä. Ohitukset Eco-moodilla ei tahdo onnistua, joten syy löytyy valitusta ajo-ohjelmasta, jos kaasua painamalla ei tapahdu mitään. Proacea on saatavilla kolmella eri koripituudella, jotka ovat Compact, Medium ja Long. Lyhimmän ja pisimmän koripituuden ero on 70 senttiä ja kaksi pisintä mallia ovat myös akseliväliltään pidempiä. Lyhyen ja kahden pisimmän mallin akselivälissä on pituuseroa 35 senttiä.Koeajettu versio oli koripituudeltaan pisin, jonka vuoksi auto tarjoaa runsaat tilat kahdeksalle ja vielä lähes tuhat litraa tilaa tavaroille. Tavaratilan luukku Proacen henkilöversiossa on ylhäältä saranoitu ja se on raskas. Lisäksi luukku vaatii auton takana jonkun verran tilaa avautuakseen.Kuljettajalla hyvät oltavatMatkustamon puolella kaikkien penkkirivien istuimien säädöt ovat hyvät mukavaan matkantekoon eikä jalkatila lopu tässä autossa kesken.Kuljettajan näkökulmasta Proace Verso EV tarjoaa leppoisan ja miellyttävän työ-ympäristön, tosin älypuhelimelle ei ohjaamossa ole missään luontevaa paikkaa, joten se täytyy pitää taskussa tai hankkia sille erillinen teline. Apple Carplay eikä ilmeisesti Android-yhteyskään ei toimi Bluetooth-yhteyden kautta, vaan näiden käyttö onnistuu, kun puhelin on kytketty johdolla infotainmentiin. Ohjaamon USB-paikka vaatii USB-A -johdon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi dieselin meluaKuljettaja ohjastaa Proacea mielellään. Kuljettajan paikalta näkee hyvin, istuin tarjoaa mukavat säädöt ristiselän tukea myöten ja istuimesta voi napata vaikka hieronnan päälle.Auton ohjaus on pakettiautomainen, välitys on varsin harva ja rattia joutuu pyörittämään esimerkiksi parkkipaikoilla monia kierroksia, mutta tuntoa ohjauksessa riittää hyvin, matka-ajossakin siinä on sopivaa jäykkyyttä eikä minkäänlaista levottomuutta ole aistittavissa.Kaiken kaikkiaan Proace EV tarjoaa hienostuneen ja mukavamman ajokokemuksen kuin perinteinen dieselkäyttöinen tila-auto, kun dieselmoottori ei ole säksättämässä – ja se on varmasti myös matkustajien näkökulmasta mukava asia, jos Proace tulisi esimerkiksi työkäyttöön.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Toyota Proace Verso EV Premium L2 75 kWh Hinta alkaen 74 970 € Koeajetun auton hinta varusteineen 76 313 € Moottori Sähkömoottori, etuveto Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75 / 67,5 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS/CHAdeMO 100 kW. Toimintamatka 313 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,1 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 5306 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1877 mm, akseliväli 3275 mm Tavaratila: 989–1384 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: puolivuosittainen vilkaisu pellin alle – Volvo EX30 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja