10.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS Q3 on turboahdettu outolintu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viisisylinterinen turbomoottori on erikoinen, mutta koukuttava vaihtoehto pieneen katumaasturiin. Hyvää: Moottori, äänimaailma, erikoinen konsepti. Huonoa: Kallis, vanhahtava sisusta. Ajoittain autoteollisuus yllättää. Tarkan laskelmoinnin keskelle lipsahtaa outolintuja, kuten Audi RS Q3. Kyse on pienestä pyöreästä katumaasturista, jonka moottoritilaan on survottu luonteikas ruutitynnyri: 2,5-litrainen 340 hevosvoimainen viitoskone.Kaiken järjen mukaan kyseessä pitäisi olla erikoisuus, jolla Audin urheilumalleista vastaavan Quattro GmbH:n työntekijät viihdyttävät itseään. Vaan ei, RS Q3 on ostettavissa lähimmästä Audi-liikkeestä noin 80 000 eurolla.Viitoskone on yhteinen Audi RS 3:n kanssa.Hinta on hurja, mutta niin on autokin. 2,5-litraisen moottorin luontainen vääntö tarjoaa välittömän kiihtyvyyden. Esinäytös on nopeasti ohi, sitten turboahdin herää. Matkustamoon kantautuu voimakas henkäisy, jonka jälkeen pikkupeto on irti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorkeus elävöittääAudin korkeus vain korostaa kiihtyvyyttä. Perä niiaa, pyörät lyövät tyhjää. Parin asteen pakkasessa kitkarenkain suoritetussa mittauksessa RS Q3 pinkaisi nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 4,8 sekunnissa. Kova suoritus talviolosuhteissa.Vieläkin kiireisemmille Audi tarjoaa Geneven autonäyttelyssä esiteltyä RS Q3 Performancea. 367 hevosvoimaan nostetuin voimavaroin satanen saavutetaan vain 4,4 sekunnissa.Arkiajo RS Q3:lla on erittäin vaivatonta, kiitos lähes koko kierrosalueella tarjoiltavan 460 newtonmetrin väännön ja kaksoiskytkinvaihteiston. Jo alakierroksilla viitoskoneen vaimea murina säestää etenemistä. Moottori yksinkertaisesti hallitsee kokemusta.Ilmanottoaukot ja jarrut paljastavat menohalut. Muutoin ulkoasu on hillitty.Korkean painopisteen vuoksi ajettavuudesta puuttuu viimeinen terävyys. Toisaalta hieman tavallista sporttia suuremmat kallistelut ja muu liikehdintä tekee kokemuksesta elävän. Peruskäytös on hieman puskevaa, mutta lumipinnalla nelivetoisen saa vaivatta luisuun. Nelivetojärjestelmä on muiden poikittaismoottoristen Audien tapaan Haldex.Ergonomia kunnossa, vaikka ikä painaaLevein kitkarenkain RS Q3 on yllättävän hiljainen auto, joten matkanteko maistuu. Karkeat kevätasvaltit ja urheilulliset kesärenkaat voivat muuttaa tilannetta merkittävästikin.RS-mallin ohjaamo on tavallisesta Q3:sta tuttu. Toisin sanoen se on todiste sekä Audin ohjaamosuunnittelun hurjasta kehitysvauhdista, että korkeatasoisesta lähtötilanteesta.Sisätilojen yksityiskohdat paljastavat iän.Sisätilat tuovat mieleen merkin mallit kymmenen vuoden takaa – ei ihme, sillä vuonna 2011 ensiesitelty Q3 perustuu samaan perusratkaisuun, kuin vuonna 2003 esitelty toisen sukupolven Audi A3. Erityisesti pyöreät ilmastoinnin lämmönsäätimet tuntuvat vanhanaikaisilta. Toisaalta viimeistelyn taso on erinomainen, eikä ergonomisia puitteita ole, ellei sellaiseksi lasketa liian korkealle asennettua etuistuinta.Audi RS Q3 on riemastuttava auto, jolle on vaikea löytää järkisyitä. Miksi nopeaa sporttia ei valitsisi matalampana ja nykyaikaisempana – esimerkiksi RS 3:na? Q3:n tilatkin ovat lähinnä välttävät. Mutta miksi järkeillä, kun kyse on 340 hevosvoimaisesta katumaasturista. Toivottavasti outolinnuille on tilaa Audin mallistossa jatkossakin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan