13.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW M3 & M4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bemarin M-sarjan uutuudet näyttävät hyvältä ja tuntuvat vielä paremmilta. Hyvää: mahtava suorituskyky, ajo-ominaisuudet, laatu ja viimeistely. Huonoa: neliveto puuttuu edelleen. BMW:n M-sarjan mallimerkinnät muuttuvat. Aiemmin kaksiovinen M3 Coupé -malli poistuu käytöstä ja on uudelta nimeltään M4 Coupé. M3 on neliovinen ja nimeltään M3 Sedan. M3- ja M4 -versioiden tekniikka ja suorituskyky ovat identtiset.M3- ja M4-malleihin suunniteltu täysin uusi moottori on ahdettu kuusisylinterinen edellisen mallin V8-moottorin sijaan. Kahdella turbolla varustettu suora kuutonen on M-sarjalaisen mittainen voimanlähde.Edelliseen moottoriin verrattuna huipputehoa on saman verran, mutta vääntöä on nyt 40 prosenttia enemmän. Vääntökäyrä on tasainen 1 850 kierroksesta lähtien.Uuden moottorin äänimaailmasta on turha olla huolissaan. Mahtavat murinat ovat tallella.Pakoputkiston takimmaisen vaimentimen yhteydessä olevat sähkötoimiset läpät päästävät tarvittaessa ilmoille sulokasta sinfoniaa. Tasakaasulla ja rauhallisessa ajossa äänet pysyvät vaimeina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiilikuitua ja alumiiniaEdelliseen malliin verrattuna paino on keventynyt. Polttoaineenkulutus ja päästöt ovat kohentuneet peräti neljänneksellä. Noin 80 kilon laihdutuskuuri on saatu aikaan muun muassa keveillä erikoismateriaaleilla.Konepelti ja helmapellit ovat alumiinia. Katto ja takaluukku kokonaan hiilikuitua. Myös alustassa ja tukivarsissa on runsaasti alumiinia.Uusi moottori ja voimalinja ovat nekin aiempaa kevyempiä, kardaaniakseli on hiilikuitua. Tulokkaiden painojakauma on ihanteellinen ja painopiste aiempaa matalammalla.Vaihteisto on joko kuusilovinen manuaalivaihteisto tai seitsenlovinen automaattivaihteisto. Automaattinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii rivakasti ja viiveittä.Ajettavuus kohdillaanAlustan mukavuusominaisuudet joutuivat koetukselle portugalilaisilla maaseututeillä. M-sarjan alusta on jämäkkä, muttei muutu edes sport-asetuksilla liian kovaksi. Mukavuudesta ei siis ole tingitty liiaksi suorituskyvyn kustannuksella.Uutusmallien äänieristys on hyvä ja matkustamoon kantautuu vain oleellinen eli moottorin murina. Moottoritiellä auto on hiljainen.Kilparadalla elementissäänOhjaus on tarkka ja tunnokas kuten voi odottaakin. Portimaon kilparadalla M-sarjalaiset olivat elementissään. Tehoa ja suorituskykyä on niin reippaasti, että tavallisen kuljettajan kyvyt loppuvat ennen auton äärirajoja.Tuplaturbon mahtava vääntö linkoaa mutkasta toiseen. Sähkösäätöisen istuimen sivutuki on riittävä, vaikka g-voimat riepottelevat kuljettajaa ankarasti kaarrenopeuden kasvaessa kierros kierrokselta.Automaattivaihteisto toiminta on salamannopeaa. Luistonestojärjestelmän voi halutessaan kytkeä pois ja antaa perän luistaa näytösmalliin. Jos vähänkin epäilee ajotaitojaan, on parempi pysytellä elektroniikan avustamana.Lisävarusteena saatavat keraamiset jarrut pysäyttävät yli 1600 kiloa painavan auton väsymättä ja kuumentumatta.BMW M3 ja M4 ovat näyttäviä ilmestyksiä. M3 Sedan tarjoaa neliovisuudella hieman enemmän käytännöllisyyttä, kun taas M4 Coupé on maukkaan linjakas.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus BMW M4 Coupé Hinta alkaen 120 490 € Moottori 2 979 cm³, rivimoottori edessä pitkittäin, kaksi turboahdinta. Teho 317 kW (431 hv), 5500-7300 r/min Vääntö 550 Nm (1850-5500 r/min) Vääntö 550 Nm (1850-5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,1 s Huippunopeus 250 (rajoitettu) km/h Kulutus l/ 100 km 11,1 (kaup.) / 6,7 (maant.) / NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 194 g/km Mitat pituus 4671 mm, leveys 1877 mm, korkeus 1424 mm, akseliväli 2812 mm Omamassa: 1612 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla