13.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW M3 & M4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bemarin M-sarjan uutuudet näyttävät hyvältä ja tuntuvat vielä paremmilta. Hyvää: mahtava suorituskyky, ajo-ominaisuudet, laatu ja viimeistely. Huonoa: neliveto puuttuu edelleen. BMW:n M-sarjan mallimerkinnät muuttuvat. Aiemmin kaksiovinen M3 Coupé -malli poistuu käytöstä ja on uudelta nimeltään M4 Coupé. M3 on neliovinen ja nimeltään M3 Sedan. M3- ja M4 -versioiden tekniikka ja suorituskyky ovat identtiset.M3- ja M4-malleihin suunniteltu täysin uusi moottori on ahdettu kuusisylinterinen edellisen mallin V8-moottorin sijaan. Kahdella turbolla varustettu suora kuutonen on M-sarjalaisen mittainen voimanlähde.Edelliseen moottoriin verrattuna huipputehoa on saman verran, mutta vääntöä on nyt 40 prosenttia enemmän. Vääntökäyrä on tasainen 1 850 kierroksesta lähtien.Uuden moottorin äänimaailmasta on turha olla huolissaan. Mahtavat murinat ovat tallella.Pakoputkiston takimmaisen vaimentimen yhteydessä olevat sähkötoimiset läpät päästävät tarvittaessa ilmoille sulokasta sinfoniaa. Tasakaasulla ja rauhallisessa ajossa äänet pysyvät vaimeina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiilikuitua ja alumiiniaEdelliseen malliin verrattuna paino on keventynyt. Polttoaineenkulutus ja päästöt ovat kohentuneet peräti neljänneksellä. Noin 80 kilon laihdutuskuuri on saatu aikaan muun muassa keveillä erikoismateriaaleilla.Konepelti ja helmapellit ovat alumiinia. Katto ja takaluukku kokonaan hiilikuitua. Myös alustassa ja tukivarsissa on runsaasti alumiinia.Uusi moottori ja voimalinja ovat nekin aiempaa kevyempiä, kardaaniakseli on hiilikuitua. Tulokkaiden painojakauma on ihanteellinen ja painopiste aiempaa matalammalla.Vaihteisto on joko kuusilovinen manuaalivaihteisto tai seitsenlovinen automaattivaihteisto. Automaattinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii rivakasti ja viiveittä.Ajettavuus kohdillaanAlustan mukavuusominaisuudet joutuivat koetukselle portugalilaisilla maaseututeillä. M-sarjan alusta on jämäkkä, muttei muutu edes sport-asetuksilla liian kovaksi. Mukavuudesta ei siis ole tingitty liiaksi suorituskyvyn kustannuksella.Uutusmallien äänieristys on hyvä ja matkustamoon kantautuu vain oleellinen eli moottorin murina. Moottoritiellä auto on hiljainen.Kilparadalla elementissäänOhjaus on tarkka ja tunnokas kuten voi odottaakin. Portimaon kilparadalla M-sarjalaiset olivat elementissään. Tehoa ja suorituskykyä on niin reippaasti, että tavallisen kuljettajan kyvyt loppuvat ennen auton äärirajoja.Tuplaturbon mahtava vääntö linkoaa mutkasta toiseen. Sähkösäätöisen istuimen sivutuki on riittävä, vaikka g-voimat riepottelevat kuljettajaa ankarasti kaarrenopeuden kasvaessa kierros kierrokselta.Automaattivaihteisto toiminta on salamannopeaa. Luistonestojärjestelmän voi halutessaan kytkeä pois ja antaa perän luistaa näytösmalliin. Jos vähänkin epäilee ajotaitojaan, on parempi pysytellä elektroniikan avustamana.Lisävarusteena saatavat keraamiset jarrut pysäyttävät yli 1600 kiloa painavan auton väsymättä ja kuumentumatta.BMW M3 ja M4 ovat näyttäviä ilmestyksiä. M3 Sedan tarjoaa neliovisuudella hieman enemmän käytännöllisyyttä, kun taas M4 Coupé on maukkaan linjakas.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus BMW M4 Coupé Hinta alkaen 120 490 € Moottori 2 979 cm³, rivimoottori edessä pitkittäin, kaksi turboahdinta. Teho 317 kW (431 hv), 5500-7300 r/min Vääntö 550 Nm (1850-5500 r/min) Vääntö 550 Nm (1850-5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,1 s Huippunopeus 250 (rajoitettu) km/h Kulutus l/ 100 km 11,1 (kaup.) / 6,7 (maant.) / NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 194 g/km Mitat pituus 4671 mm, leveys 1877 mm, korkeus 1424 mm, akseliväli 2812 mm Omamassa: 1612 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa