13.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW M3 & M4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bemarin M-sarjan uutuudet näyttävät hyvältä ja tuntuvat vielä paremmilta. Hyvää: mahtava suorituskyky, ajo-ominaisuudet, laatu ja viimeistely. Huonoa: neliveto puuttuu edelleen. BMW:n M-sarjan mallimerkinnät muuttuvat. Aiemmin kaksiovinen M3 Coupé -malli poistuu käytöstä ja on uudelta nimeltään M4 Coupé. M3 on neliovinen ja nimeltään M3 Sedan. M3- ja M4 -versioiden tekniikka ja suorituskyky ovat identtiset.M3- ja M4-malleihin suunniteltu täysin uusi moottori on ahdettu kuusisylinterinen edellisen mallin V8-moottorin sijaan. Kahdella turbolla varustettu suora kuutonen on M-sarjalaisen mittainen voimanlähde.Edelliseen moottoriin verrattuna huipputehoa on saman verran, mutta vääntöä on nyt 40 prosenttia enemmän. Vääntökäyrä on tasainen 1 850 kierroksesta lähtien.Uuden moottorin äänimaailmasta on turha olla huolissaan. Mahtavat murinat ovat tallella.Pakoputkiston takimmaisen vaimentimen yhteydessä olevat sähkötoimiset läpät päästävät tarvittaessa ilmoille sulokasta sinfoniaa. Tasakaasulla ja rauhallisessa ajossa äänet pysyvät vaimeina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiilikuitua ja alumiiniaEdelliseen malliin verrattuna paino on keventynyt. Polttoaineenkulutus ja päästöt ovat kohentuneet peräti neljänneksellä. Noin 80 kilon laihdutuskuuri on saatu aikaan muun muassa keveillä erikoismateriaaleilla.Konepelti ja helmapellit ovat alumiinia. Katto ja takaluukku kokonaan hiilikuitua. Myös alustassa ja tukivarsissa on runsaasti alumiinia.Uusi moottori ja voimalinja ovat nekin aiempaa kevyempiä, kardaaniakseli on hiilikuitua. Tulokkaiden painojakauma on ihanteellinen ja painopiste aiempaa matalammalla.Vaihteisto on joko kuusilovinen manuaalivaihteisto tai seitsenlovinen automaattivaihteisto. Automaattinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii rivakasti ja viiveittä.Ajettavuus kohdillaanAlustan mukavuusominaisuudet joutuivat koetukselle portugalilaisilla maaseututeillä. M-sarjan alusta on jämäkkä, muttei muutu edes sport-asetuksilla liian kovaksi. Mukavuudesta ei siis ole tingitty liiaksi suorituskyvyn kustannuksella.Uutusmallien äänieristys on hyvä ja matkustamoon kantautuu vain oleellinen eli moottorin murina. Moottoritiellä auto on hiljainen.Kilparadalla elementissäänOhjaus on tarkka ja tunnokas kuten voi odottaakin. Portimaon kilparadalla M-sarjalaiset olivat elementissään. Tehoa ja suorituskykyä on niin reippaasti, että tavallisen kuljettajan kyvyt loppuvat ennen auton äärirajoja.Tuplaturbon mahtava vääntö linkoaa mutkasta toiseen. Sähkösäätöisen istuimen sivutuki on riittävä, vaikka g-voimat riepottelevat kuljettajaa ankarasti kaarrenopeuden kasvaessa kierros kierrokselta.Automaattivaihteisto toiminta on salamannopeaa. Luistonestojärjestelmän voi halutessaan kytkeä pois ja antaa perän luistaa näytösmalliin. Jos vähänkin epäilee ajotaitojaan, on parempi pysytellä elektroniikan avustamana.Lisävarusteena saatavat keraamiset jarrut pysäyttävät yli 1600 kiloa painavan auton väsymättä ja kuumentumatta.BMW M3 ja M4 ovat näyttäviä ilmestyksiä. M3 Sedan tarjoaa neliovisuudella hieman enemmän käytännöllisyyttä, kun taas M4 Coupé on maukkaan linjakas.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus BMW M4 Coupé Hinta alkaen 120 490 € Moottori 2 979 cm³, rivimoottori edessä pitkittäin, kaksi turboahdinta. Teho 317 kW (431 hv), 5500-7300 r/min Vääntö 550 Nm (1850-5500 r/min) Vääntö 550 Nm (1850-5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,1 s Huippunopeus 250 (rajoitettu) km/h Kulutus l/ 100 km 11,1 (kaup.) / 6,7 (maant.) / NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 194 g/km Mitat pituus 4671 mm, leveys 1877 mm, korkeus 1424 mm, akseliväli 2812 mm Omamassa: 1612 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti