14.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: BMW X5 xDrive40e – Ympäristön vai omatunnon tähden? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava hybridi ei ole oikotie onneen. Hyvää: melutaso, sisätilat, voimalinjan sulavuus. Huonoa: kulutus, toimintamatka sähköllä, ohjaus. Baijerissa taisi tulla kiire. BMW on aiemmin esitellyt osaamistaan ladattavien hybridien parissa fantastisella i8-urheiluautolla. Nyt vihdoin ladattavaa hybriditekniikkaa tarjotaan ensimmäistä kertaa perinteisen henkilöauton korissa. Valitettavasti hybridimaasturia on vaikea suositella.BMW X5 xDrive40e tuntuu autolta, johon ei ole panostettu täysimittaisesti. Raakile se ei sentään ole, kiitos sulavatoimisen voimalinjan. Sähkömoottori on asennettu polttomoottorin ja ZF:n kahdeksanvaihteisen automaatin väliin. Kuljettaja ei huomaa auton vaihtaessa sähkövoimalta polttomoottorille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBensiini maistuuOngelma on taloudellisuudessa. Pidemmällä moottoritieajolla kulutus nousee yhdeksään litraan sadalla kilometrillä – talvirajoituksilla. Silloin auto tuottaa luvatun 77 gramman sijaan yli 200 grammaa hiilidioksidia kilometrillä. Onneksi verottajaa kiinnostaa vain luvattu lukema, joten lähtöhinta jää 86 212 euroon.Pitkän matkan ekoajokiksi suuresta katumaasturista ei siis ole. Kaupungissa tilanne paranee, ja tehokkaalla akunkäytöllä kulutuslukemat pysyvät helposti kuuden litran tuntumassa. Kiitos 313 hevosvoiman yhteistehon auto etenee vaivatta, ja kykenee tarvittaessa kiihtymään sataan kilometriin tunnissa 6,8 sekunnissa.Syy heikkoon taloudellisuuteen piilee bensiinimoottorissa. Kaksilitrainen nelisylinterinen on suuressa ja painavassa autossa kaukana mukavuusalueeltaan. Kaikki toimii hyvin niin kauan kuin akussa riittää virtaa, mutta 9 kilowattituntia loppuu nopeasti kesken.EU-testisykli lupaa X5:lle 31 kilometriä täyssähköajoa. Käytännössä akulla edetään parikymmentä kilometriä. Myös hybridiajossa akku hupenee nopeasti. Onneksi laturi kulkee vaivatta mukana tavaratilaan tehdyn luukun alla.Miksei dieselhybridiä?BMW kertoo X5:n hybridijärjestelmän hyödyntävän navigaattorin karttatietoa samalla tapaa, kuin Moottorissa 12/2015 koeajettu Audi Q7 e-tron. Suuremman 17,3 kilowattitunnin akun ja taloudellisen dieselmoottorin ansiosta Audi saa hybridijärjestelmästä huomattavasti enemmän irti.BMW perustelee bensiinimoottoria kokonaistaloudellisuudella. Arkipäivän lyhyillä ajomatkoilla valitun hybridijärjestelmän väitetään olevan dieselmoottorista taloudellisempi.Päätökseen lienee vaikuttanut myös Yhdysvaltojen markkinoiden perinteisen nihkeä suhtautuminen dieseleihin – loppuvuoden dieselkohun myötä BMW:n ratkaisuun olisi varmasti päätynyt myös Audi, jos tilanteeseen olisi ehditty reagoida.Eurooppalaisesta näkökulmasta bensiinihybridi jää pahasti BMW:n dieseltarjonnan jalkoihin. Pehmeäkäyntisten kuusisylinteristen dieseleiden äänimaailma ja ylellinen voimantunne yhdistyy taloudellisuuteen, josta xDrive40e voi vain haaveilla.Muilta ominaisuuksiltaan auto on tuttu BMW X5. Ohjaamo on viihtyisä, kiitos runsaiden istuinsäätöjen, laadukkaiden materiaalien ja hyvän ergonomian. Matka-ajossa miellyttää erittäin hiljainen melutaso. Valitettavasti kitkarengastus heikentää entisestään BMW:n kuollutta ohjaustuntumaa, joten suoraan ajaminen on rasittavaa.Hybridin ainoa pelastus on Suomen autoverotus. Matalien virallisten päästöjen vuoksi veroprosentti jää alhaiseksi, joten ostohinta on 6 000 euroa edullisinta kuutosdieseliä halvempi. Myös lisävarusteet ovat dieseleitä edullisemmat.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X5 xDrive40e Hinta alkaen 86 212 € Moottori 4-sylinterinen bensiinimoottori, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 180 kW (245 hv) Teho 83 kW Akku 9,0 kWh akku. Hybridijärjestelmän yhteisteho 230 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 77 g/km Mitat pituus 4886 mm, leveys 1938 mm, korkeus 1762 mm, akseliväli 2933 mm Muu tieto Ladattava hybridi, sähkömoottori Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella