14.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: BMW X5 xDrive40e – Ympäristön vai omatunnon tähden? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava hybridi ei ole oikotie onneen. Hyvää: melutaso, sisätilat, voimalinjan sulavuus. Huonoa: kulutus, toimintamatka sähköllä, ohjaus. Baijerissa taisi tulla kiire. BMW on aiemmin esitellyt osaamistaan ladattavien hybridien parissa fantastisella i8-urheiluautolla. Nyt vihdoin ladattavaa hybriditekniikkaa tarjotaan ensimmäistä kertaa perinteisen henkilöauton korissa. Valitettavasti hybridimaasturia on vaikea suositella. BMW X5 xDrive40e tuntuu autolta, johon ei ole panostettu täysimittaisesti. Raakile se ei sentään ole, kiitos sulavatoimisen voimalinjan. Sähkömoottori on asennettu polttomoottorin ja ZF:n kahdeksanvaihteisen automaatin väliin. Kuljettaja ei huomaa auton vaihtaessa sähkövoimalta polttomoottorille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bensiini maistuu Ongelma on taloudellisuudessa. Pidemmällä moottoritieajolla kulutus nousee yhdeksään litraan sadalla kilometrillä – talvirajoituksilla. Silloin auto tuottaa luvatun 77 gramman sijaan yli 200 grammaa hiilidioksidia kilometrillä. Onneksi verottajaa kiinnostaa vain luvattu lukema, joten lähtöhinta jää 86 212 euroon. Pitkän matkan ekoajokiksi suuresta katumaasturista ei siis ole. Kaupungissa tilanne paranee, ja tehokkaalla akunkäytöllä kulutuslukemat pysyvät helposti kuuden litran tuntumassa. Kiitos 313 hevosvoiman yhteistehon auto etenee vaivatta, ja kykenee tarvittaessa kiihtymään sataan kilometriin tunnissa 6,8 sekunnissa. Syy heikkoon taloudellisuuteen piilee bensiinimoottorissa. Kaksilitrainen nelisylinterinen on suuressa ja painavassa autossa kaukana mukavuusalueeltaan. Kaikki toimii hyvin niin kauan kuin akussa riittää virtaa, mutta 9 kilowattituntia loppuu nopeasti kesken. EU-testisykli lupaa X5:lle 31 kilometriä täyssähköajoa. Käytännössä akulla edetään parikymmentä kilometriä. Myös hybridiajossa akku hupenee nopeasti. Onneksi laturi kulkee vaivatta mukana tavaratilaan tehdyn luukun alla. Miksei dieselhybridiä? BMW kertoo X5:n hybridijärjestelmän hyödyntävän navigaattorin karttatietoa samalla tapaa, kuin Moottorissa 12/2015 koeajettu Audi Q7 e-tron. Suuremman 17,3 kilowattitunnin akun ja taloudellisen dieselmoottorin ansiosta Audi saa hybridijärjestelmästä huomattavasti enemmän irti. BMW perustelee bensiinimoottoria kokonaistaloudellisuudella. Arkipäivän lyhyillä ajomatkoilla valitun hybridijärjestelmän väitetään olevan dieselmoottorista taloudellisempi. Päätökseen lienee vaikuttanut myös Yhdysvaltojen markkinoiden perinteisen nihkeä suhtautuminen dieseleihin – loppuvuoden dieselkohun myötä BMW:n ratkaisuun olisi varmasti päätynyt myös Audi, jos tilanteeseen olisi ehditty reagoida. Eurooppalaisesta näkökulmasta bensiinihybridi jää pahasti BMW:n dieseltarjonnan jalkoihin. Pehmeäkäyntisten kuusisylinteristen dieseleiden äänimaailma ja ylellinen voimantunne yhdistyy taloudellisuuteen, josta xDrive40e voi vain haaveilla. Muilta ominaisuuksiltaan auto on tuttu BMW X5. Ohjaamo on viihtyisä, kiitos runsaiden istuinsäätöjen, laadukkaiden materiaalien ja hyvän ergonomian. Matka-ajossa miellyttää erittäin hiljainen melutaso. Valitettavasti kitkarengastus heikentää entisestään BMW:n kuollutta ohjaustuntumaa, joten suoraan ajaminen on rasittavaa. Hybridin ainoa pelastus on Suomen autoverotus. Matalien virallisten päästöjen vuoksi veroprosentti jää alhaiseksi, joten ostohinta on 6 000 euroa edullisinta kuutosdieseliä halvempi. Myös lisävarusteet ovat dieseleitä edullisemmat. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X5 xDrive40e Hinta alkaen 86 212 € Moottori 4-sylinterinen bensiinimoottori, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 180 kW (245 hv) Teho 83 kW Akku 9,0 kWh akku. Hybridijärjestelmän yhteisteho 230 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 77 g/km Mitat pituus 4886 mm, leveys 1938 mm, korkeus 1762 mm, akseliväli 2933 mm Muu tieto Ladattava hybridi, sähkömoottori Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?