14.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: BMW X5 xDrive40e – Ympäristön vai omatunnon tähden? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava hybridi ei ole oikotie onneen. Hyvää: melutaso, sisätilat, voimalinjan sulavuus. Huonoa: kulutus, toimintamatka sähköllä, ohjaus. Baijerissa taisi tulla kiire. BMW on aiemmin esitellyt osaamistaan ladattavien hybridien parissa fantastisella i8-urheiluautolla. Nyt vihdoin ladattavaa hybriditekniikkaa tarjotaan ensimmäistä kertaa perinteisen henkilöauton korissa. Valitettavasti hybridimaasturia on vaikea suositella.BMW X5 xDrive40e tuntuu autolta, johon ei ole panostettu täysimittaisesti. Raakile se ei sentään ole, kiitos sulavatoimisen voimalinjan. Sähkömoottori on asennettu polttomoottorin ja ZF:n kahdeksanvaihteisen automaatin väliin. Kuljettaja ei huomaa auton vaihtaessa sähkövoimalta polttomoottorille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBensiini maistuuOngelma on taloudellisuudessa. Pidemmällä moottoritieajolla kulutus nousee yhdeksään litraan sadalla kilometrillä – talvirajoituksilla. Silloin auto tuottaa luvatun 77 gramman sijaan yli 200 grammaa hiilidioksidia kilometrillä. Onneksi verottajaa kiinnostaa vain luvattu lukema, joten lähtöhinta jää 86 212 euroon.Pitkän matkan ekoajokiksi suuresta katumaasturista ei siis ole. Kaupungissa tilanne paranee, ja tehokkaalla akunkäytöllä kulutuslukemat pysyvät helposti kuuden litran tuntumassa. Kiitos 313 hevosvoiman yhteistehon auto etenee vaivatta, ja kykenee tarvittaessa kiihtymään sataan kilometriin tunnissa 6,8 sekunnissa.Syy heikkoon taloudellisuuteen piilee bensiinimoottorissa. Kaksilitrainen nelisylinterinen on suuressa ja painavassa autossa kaukana mukavuusalueeltaan. Kaikki toimii hyvin niin kauan kuin akussa riittää virtaa, mutta 9 kilowattituntia loppuu nopeasti kesken.EU-testisykli lupaa X5:lle 31 kilometriä täyssähköajoa. Käytännössä akulla edetään parikymmentä kilometriä. Myös hybridiajossa akku hupenee nopeasti. Onneksi laturi kulkee vaivatta mukana tavaratilaan tehdyn luukun alla.Miksei dieselhybridiä?BMW kertoo X5:n hybridijärjestelmän hyödyntävän navigaattorin karttatietoa samalla tapaa, kuin Moottorissa 12/2015 koeajettu Audi Q7 e-tron. Suuremman 17,3 kilowattitunnin akun ja taloudellisen dieselmoottorin ansiosta Audi saa hybridijärjestelmästä huomattavasti enemmän irti.BMW perustelee bensiinimoottoria kokonaistaloudellisuudella. Arkipäivän lyhyillä ajomatkoilla valitun hybridijärjestelmän väitetään olevan dieselmoottorista taloudellisempi.Päätökseen lienee vaikuttanut myös Yhdysvaltojen markkinoiden perinteisen nihkeä suhtautuminen dieseleihin – loppuvuoden dieselkohun myötä BMW:n ratkaisuun olisi varmasti päätynyt myös Audi, jos tilanteeseen olisi ehditty reagoida.Eurooppalaisesta näkökulmasta bensiinihybridi jää pahasti BMW:n dieseltarjonnan jalkoihin. Pehmeäkäyntisten kuusisylinteristen dieseleiden äänimaailma ja ylellinen voimantunne yhdistyy taloudellisuuteen, josta xDrive40e voi vain haaveilla.Muilta ominaisuuksiltaan auto on tuttu BMW X5. Ohjaamo on viihtyisä, kiitos runsaiden istuinsäätöjen, laadukkaiden materiaalien ja hyvän ergonomian. Matka-ajossa miellyttää erittäin hiljainen melutaso. Valitettavasti kitkarengastus heikentää entisestään BMW:n kuollutta ohjaustuntumaa, joten suoraan ajaminen on rasittavaa.Hybridin ainoa pelastus on Suomen autoverotus. Matalien virallisten päästöjen vuoksi veroprosentti jää alhaiseksi, joten ostohinta on 6 000 euroa edullisinta kuutosdieseliä halvempi. Myös lisävarusteet ovat dieseleitä edullisemmat.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X5 xDrive40e Hinta alkaen 86 212 € Moottori 4-sylinterinen bensiinimoottori, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 180 kW (245 hv) Teho 83 kW Akku 9,0 kWh akku. Hybridijärjestelmän yhteisteho 230 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 77 g/km Mitat pituus 4886 mm, leveys 1938 mm, korkeus 1762 mm, akseliväli 2933 mm Muu tieto Ladattava hybridi, sähkömoottori Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 13.10.2024 Ajatuksia autoista Lopeta jo se vinkuminen sähköstä, vedystä ja bensasta – Ajatuksia autoista 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon