14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Honda Civic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksitoista vuotta, eikä suotta. Hondan muotovalio tila-ihme kiilaa farmarikilpailuun. Hyvää: ajettavuus, tavaratilan koko ja muunneltavuus, turvavarustelu. Huonoa: äänieristys, bensiinimoottorin puhdittomuus, turvajärjestelmän (lisä)hinta Hondalla ei ole ollut yli vuosikymmeneen tarjota alemman keskiluokan farmaria. Yhdysvaltain tai Aasian markkinoilla farmarikorinen ei kiinnosta, ja Euroopan markkinat ovat maailmanmitassa pienet.Englannin Swindonissa tehtävä farmari-Honda omaa eväät menestyä suomalaisten suosikkiluokassa: ajettavuus ja muotoilu ovat kunnossa ja kekseliästä tavaratilaa riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenkaiden rallatustaAjomelua on vaikea olla havaitsematta. Renkaiden rallatuksen lisäksi sisälle kantaa epämääräinen kumina jostakin alustasta. Äänieristys saisi olla paremmalla tolalla, sillä etenkin bensiinimoottorin ääntely kantaa korviin turhan voimallisena.Kuljettajan valtakunnassa on kaikki kohdillaan, kunhan tottuu kaksiosaiseen mittaristoon. Istuin tukee napakasti sivuilta ja säätyy ratin kanssa monipuolisesti, joten ajoasennon löytäminen ei ole ongelma. Materiaalituntu on miellyttävä ja viimeistelyn taso on korkealla. Hondan ohjaus on tunnokas, joskin sen keskialueella on tahmeutta ja vastetta saisi olla ylipäätään lisää.Säätyvä jousitusJousitusta voi säätää ajotavan, kuormauksen ja ajoalustan mukaan. Säätö perustuu takaiskunvaimentimien öljyn kulkuun. Automatiikka tekee työtään myös kuljettajasta huolimatta, jollon esimerkiksi jyrkässä kaarteessa iskunvaimennus jäykkenee kuskin valitsemasta asetuksesta huolimatta.Kaupungissa ja taajamassa on helppo mieltyä jousituksen säädöistä Comfortiin, jolloin auto nielee kiltisti tien epätasaisuudet. Dynamicilla meno käy tärisyttäväksi, joskin moottoritienopeuksissa asetus kitkee vaeltelua, joka on aiemmin ollut Hondan taipumuksena. Kekseliäs konttiHartaasti odotetun tulokkaan parasta antia ovat kuljetuskyvyt.Tavaratila on leveä ja kookas. Jos lattialuukun alla oleva 117 litran tila lasketaan mukaan, kertyy luokkakärkeen vieviä litroja 624. Oli muuten pakko kokeilla, mahtuuko kannen alle luvatut kaksi lentolaukua: mahtuivat helposti.Kekseliäs sijoittelu mahdollistaa myös alhaisen lastauskynnyksen, tilaa vievä polttoainetankki ei sijaitse tavaratilan alla, vaan edempänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDiesel vie voitonVapaastihengittävä 1,8-litrainen bensiinimoottori tuntuu koeajossa 142 hevosvoimaansa tehottomammalta. Kulku on miellyttävää kunnes tulee ohitustarve tai ylämäki, jolloin käsi saa käydä tiuhaan vaihdekepillä voimaa ja ripeyttä houkuttelemassa.Dieselin sitkeys on toista. 1,6-litraisessa riittää vääntöä riittää alakierroksilta lähtien, eikä vauhdin muutoksissa ole pakko heti vaihtaa vaihteita.Keskikulutus sadalla kilometrillä on bensiinimoottorilla 6,2 litraa, dieselillä vain 3,8 litraa.Dieselin kumppanina on kuusilovinen manuaalivaihteisto, bensiinimoottorin yhteyteen voi valita koeajetun kuusilovisen manuaalin tai viisilovisen automaattivaihteiston välillä.Helmikuussa SuomeenCivic Tourer rantautuu Suomeen helmikuussa. Bensiinimoottorisena hinnat alkavat 23 640 eurosta, dieselinä 25 440 eurosta. Hinnaston yläpäässä on Executive-diesel, jonka hinta kipuaa 36–37 000 euroon. Varustetasot tuovat mukanaan lisäherkkuja. Jo Comfort-tasolta tulee muun muassa automaatti-ilmastointi ja vakionopeudensäädin, seuraavilta tasoilta esimerkiksi sadetunnistin, ksenonvalot, pysäköintitutkat ja navigaattori.Rahalla saa myös turvallisuutta keväästä 2014 alkaen. ADASiksi nimettyyn järjestelmään kuuluvat useilta kilpailijoilta tutut automaattisesti ja kuljettajasta riippumatta toimiva hätäjarrutus kaupunkinopeuksissa, etutörmäysvaroitin, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, kuolleen kulman varoitin sekä takaa tai sivusuunnasta tulevasta liikenteestä varoittava järjestelmä.Turvapaketin saa vain yhtenä kokonaisuutena ja se maksaa non 1 200 euroa.Japanissa on tarjolla neliveto, mutta sen tulo Eurooppaan ei ole suunnitelmissa. Tässä suhteessa Honda jättää kentän kilpailijoille. Uudet moottoripolvet tuovat lisäpotkua tulevaisuudessa, sillä Hondakin on alkanut kehitellä turbomoottoreita.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Honda Civic Tourer Hinta alkaen 25 440 € Moottori Dieselrivimoottori (1.6 i-DTEC) 1 597 cm³, 4 sylinteriä, 6v.-manuaalivaihteisto Teho 88 kW (120 hv), 4000 r/min Vääntö 300 Nm (2000 r/min) Vääntö 300 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km 4,2 (kaup.) / 3,6 (maant.) / NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4535 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2595 mm Tavaratila: 624-1668 l Omamassa: 1890 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan