30.12.2015

Huimat, erilaiset ja kauniit – autoelämykset vuonna 2015

Autoelämykset 2015

Moottori koeajoi vuonna 2015 runsaasti kiinnostavia autoja, joista muutama jätti aivan erityisen väkevän vaikutelman.

Moottori koeajaa kaikki kiinnostavat uudet autot. Valtaosa Suomessa tarjolla olevista autoista on päteviä kulkuneuvoja. Autoista muutama nousi kyvyillään, luonteellaan tai ratkaisuillaan ylitse muiden.

Moottorin toimitusta eniten sykähdyttäneet ajoelämykset vuonna 2015, olkaa hyvä!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Marko Jokela: BMW i8

Äänetön voimanpesä, viimeistelty luomus ja kurkistus tulevaan. Sitä on BMW i8.

Valmistajansa ensimmäinen ladattava hybridi on väkevä superauto.

Matala saksiovinen kääntää päät. Muotoilussa ei ole säästelty luovuutta. Upeata, ettei i8 jäänyt autonäyttelyissä paistattelevaksi tutkielmaksi, vaan se rohjettiin viedä tuotantoon.

Nelivetoisen ajettavuus on taidokasta baijerilaista osaamista. Kun turboahdettu bensiinimoottori ja sähkömoottori lyövät kättä, välittyy renkaisiin 362 hevosvoimaa ja sitten mennään: nollasta sataan 4,4 sekunnissa.

Hiilikuidun käyttö laskee painon, mutta nostaa hinnan – ikävä kyllä.

Lauri Ahtiainen: Mercedes-AMG GT S

Elämys on auton ja paikan summa. Autoina Saksan autobahnoilla loistanut Porsche 911 GT3 ja ennakkoluulot ilahduttavasti murskannut Lotus Exige ovat vuoden parhaimmistoa. Maininnan ansaitsee myös tehtaan viritysosilla paranneltu BMW M235i. Kolmikon edelle kohoaa elämys, jossa yhdistyivät automaailman rähisevä ukkospilvi Mercedes-AMG GT S ja Italian pyhää moottoriurheiluhistoriaa eli Mille Miglian kilpareitti (Moottori 10/2015).

Mutkaisilla serpentiineillä GT S on terävä ja raaka urheiluauto, jonka jylinän ja paukkeen kuulee kilometrien päähän. Kun mutkat päättyvät, häipyy teatteri taustalle auton muuntuessa miellyttäväksi gran turismoksi. Karismaattinen monilahjakkuus ei unohdu koskaan.

Jari Saarentaus: Tesla Model S P90D

Ennakkoluuloton ja innovatiivinen. Tesla on niin monella tavalla uutta ja erilaista. Sähkötekniikan ansiosta moni asia voidaan toteuttaa yksinkertaisemmin kuin perinteisen polttomoottoritekniikan varassa rakennetussa autossa.

Sutjakan urheiluauton koriin on mahdutettu lähes perheautoluokan tilat. Kaiken kruunaa käsittämätön suorituskyky, joka sinkoaa auton liikkeelle täysin äänettömästi kuin jättiläisen käden viskaamana. Teslaa ajettuaan ymmärtää, että sähköautoilun tulevaisuuden on jo täällä. Respect!

Huippumalli P90D:n koeajo julkaistaan Moottorissa 2/2016.

Kuvat Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia