29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupunkiauton valtteja ovat hyvä varustelu ja pitkä takuu. Hyvää: sisätilat, kontti, ketteryys, viimeistely, takuu. Huonoa: matka-ajokyvyt, äänieristys, kulutus. Koeajetun kolmesylinterisen Hyundai i10:n äänimaailmaa voi kuvailla sanoilla vaimea kurlutus, mieto korina ja tukahtunut rohina. Äänet muuttuvat ajonopeuden kasvaessa, mutteivat kaupungissa tai taajamassa kuitenkaan häiritsevälle tasolle.Jos äänieristys tyydyttää kaupunkiajossa vaativaakin autoilijaa, alkaa maantiellä korvia riipiä alituinen humina jostain auton alustasta. Renkaiden rallatuskin kantaa sisälle. Kuulo on veikeä aisti, joka ei välitä valmistajan kertomasta, että kulkuneuvo on mitatusti muutamaa kilpailjaansa hiljaisempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäljä pikkuautoksiSaksassa suunnitellun korealaisen matkustamo on pikkuautoksi miellyttävän väljä. Kuski mahtuu hyvin valtakuntaansa, eikä takapenkeiltäkään kanna kitinää edes aikuisilta.Ohjauspyörä säätyy ylös ja alas, muttei syvyyssuunnassa, joka hankaloittaa täydellisen ajoasennon etsimistä. Etuistuimen istuinosa on varsin levymäinen, eikä tue istujaansa tanakasti, mutta selkänojan sivutuet ovat sitävastoin kunnolliset.Tyypillistä kyllä tämän hintaluokan autoille, selkänojan kallistuksen säätö hoituu heppoisella muovivivulla. Plussaa on etuistuimen korkeuden säätö, se kun ei aina ole itsestäänselvyys pikkuautoissa.Viidelle rekisteröidyn takana on aivan erinomaiset istumatilat. Vaikka istumet ovat matalat, on asento kohtuuhyvä. Jaloille on tilaa, kiitos tasaisen lattian. Pääntilaa saisi olla hieman enemmän.Istuinten etureuna ja istuinosa ylipäätään saisi olla tukevampi, istuin on siis varsin pehmeä.Ihmisten lastaus viisioviseen käy vaivattomasti, sillä myös takaovet aukeavat riittävän laajalle ja oviaukosta käynti sujuu.Tavaratila on autoluokalle tyypillinen, mutta 252-litraisena kuitenkin useita kilpailijoitaan kookkaampi. Kontin käyttökelpoisuutta lisää se, että tila on muodoltaan selkeä.Muovinen, mutta laadukasSisäilme on muovinen, mutta kaksivärisyys antaa peräti nuorekkaan ja piristävän säväyksen. Matkustamon laatuvaikutelma kokonaisuutena on pikkuautoksi viimeistelty.Käyttökytkimet on monen kilpailijan tapaan keskitetty ylös kojelaudalle. Ratkaisu on toimiva: kaikki on kätevästi käsillä. Näytön koko ei ole kummoinen, mutta ajaa asiansa selkeydellään.Pitkä takuu, kattava varusteluKaupunkiauton valtteja ovat pitkän viiden vuoden takuun lisäksi hyvä varustelu. Jo vakiona mukaan kuuluvat muun muassa lämmitettävä ratti, vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin, ilmastointi, lämmitettävät ulkopeilit, matkapuhelimen bluetooth-yhteys, keskuslukitus ja ilmettä luovat led-päiväajovalot.Turvapuolella vakiona on esimerkiksi kuusi turvatyynyä, matkustamon mittaiset turvaverhot, turvavyön muistuttimet myös takamatkustajille, luistonesto-, ajonvakautus- ja ajonhallintajärjestelmät sekä jarrutusavustin. Vakiona on myös rengaspaineiden valvontajärjestelmä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaasteena matka-ajo ja kulutusMatka-ajossa Hyundai i10 ei ole parhaimmillaan, sillä lyhyen akselivälin pikkuauton kaupunkiketteryydestä tulee matka-ajossa hieman rauhatonta vaeltelua, jota saa ohjausliikkein aika ajoin korjata.Sähköisesti tehostettu ohjaus on sinänsä tuntumaltaan perushyvä, ohjaus myös keskittää hyvin.Yksilitraisen voimanlähteen puhti riittää taajaman arkikäytössä mainiosti, sillä kevyt auto on aivan riittävän kerkeä kiihtymään ja pysymään mukana liikennevirrassa.Maantiellä sitävastoin ohitukset saa ennakoida tarkoin, jottei rekan rinnalla ajavalle pukkaa hiki otsalle. Pitkät ylämäet ovat erityistä myrkkyä, joiden tullen etenemiskykyä on haettava viitosvaihdetta alempaa.Piheys ei ole erityinen valtti, luvattu keskikulutus on 4,7 litraa sadalla kilometrillä. Kulutus karkaa, jos arkiajo on nykivää tai taival taittuu moottoritievauhdilla.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Hyundai i10 1.0 Comfort Hinta alkaen 13 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 15 890 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 998 cm³, bensiinimoottori, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 48,5 kW (66 hv), 5500 r/min Vääntö 95 Nm (3500 r/min) Vääntö 95 Nm (3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,9 s Huippunopeus 155 km/h Kulutus l/ 100 km 6,0 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 3665 mm, leveys 1660 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2385 mm Tavaratila: 252 l Omamassa: 1008 kg Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”