29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupunkiauton valtteja ovat hyvä varustelu ja pitkä takuu. Hyvää: sisätilat, kontti, ketteryys, viimeistely, takuu. Huonoa: matka-ajokyvyt, äänieristys, kulutus. Koeajetun kolmesylinterisen Hyundai i10:n äänimaailmaa voi kuvailla sanoilla vaimea kurlutus, mieto korina ja tukahtunut rohina. Äänet muuttuvat ajonopeuden kasvaessa, mutteivat kaupungissa tai taajamassa kuitenkaan häiritsevälle tasolle.Jos äänieristys tyydyttää kaupunkiajossa vaativaakin autoilijaa, alkaa maantiellä korvia riipiä alituinen humina jostain auton alustasta. Renkaiden rallatuskin kantaa sisälle. Kuulo on veikeä aisti, joka ei välitä valmistajan kertomasta, että kulkuneuvo on mitatusti muutamaa kilpailjaansa hiljaisempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäljä pikkuautoksiSaksassa suunnitellun korealaisen matkustamo on pikkuautoksi miellyttävän väljä. Kuski mahtuu hyvin valtakuntaansa, eikä takapenkeiltäkään kanna kitinää edes aikuisilta.Ohjauspyörä säätyy ylös ja alas, muttei syvyyssuunnassa, joka hankaloittaa täydellisen ajoasennon etsimistä. Etuistuimen istuinosa on varsin levymäinen, eikä tue istujaansa tanakasti, mutta selkänojan sivutuet ovat sitävastoin kunnolliset.Tyypillistä kyllä tämän hintaluokan autoille, selkänojan kallistuksen säätö hoituu heppoisella muovivivulla. Plussaa on etuistuimen korkeuden säätö, se kun ei aina ole itsestäänselvyys pikkuautoissa.Viidelle rekisteröidyn takana on aivan erinomaiset istumatilat. Vaikka istumet ovat matalat, on asento kohtuuhyvä. Jaloille on tilaa, kiitos tasaisen lattian. Pääntilaa saisi olla hieman enemmän.Istuinten etureuna ja istuinosa ylipäätään saisi olla tukevampi, istuin on siis varsin pehmeä.Ihmisten lastaus viisioviseen käy vaivattomasti, sillä myös takaovet aukeavat riittävän laajalle ja oviaukosta käynti sujuu.Tavaratila on autoluokalle tyypillinen, mutta 252-litraisena kuitenkin useita kilpailijoitaan kookkaampi. Kontin käyttökelpoisuutta lisää se, että tila on muodoltaan selkeä.Muovinen, mutta laadukasSisäilme on muovinen, mutta kaksivärisyys antaa peräti nuorekkaan ja piristävän säväyksen. Matkustamon laatuvaikutelma kokonaisuutena on pikkuautoksi viimeistelty.Käyttökytkimet on monen kilpailijan tapaan keskitetty ylös kojelaudalle. Ratkaisu on toimiva: kaikki on kätevästi käsillä. Näytön koko ei ole kummoinen, mutta ajaa asiansa selkeydellään.Pitkä takuu, kattava varusteluKaupunkiauton valtteja ovat pitkän viiden vuoden takuun lisäksi hyvä varustelu. Jo vakiona mukaan kuuluvat muun muassa lämmitettävä ratti, vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin, ilmastointi, lämmitettävät ulkopeilit, matkapuhelimen bluetooth-yhteys, keskuslukitus ja ilmettä luovat led-päiväajovalot.Turvapuolella vakiona on esimerkiksi kuusi turvatyynyä, matkustamon mittaiset turvaverhot, turvavyön muistuttimet myös takamatkustajille, luistonesto-, ajonvakautus- ja ajonhallintajärjestelmät sekä jarrutusavustin. Vakiona on myös rengaspaineiden valvontajärjestelmä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaasteena matka-ajo ja kulutusMatka-ajossa Hyundai i10 ei ole parhaimmillaan, sillä lyhyen akselivälin pikkuauton kaupunkiketteryydestä tulee matka-ajossa hieman rauhatonta vaeltelua, jota saa ohjausliikkein aika ajoin korjata.Sähköisesti tehostettu ohjaus on sinänsä tuntumaltaan perushyvä, ohjaus myös keskittää hyvin.Yksilitraisen voimanlähteen puhti riittää taajaman arkikäytössä mainiosti, sillä kevyt auto on aivan riittävän kerkeä kiihtymään ja pysymään mukana liikennevirrassa.Maantiellä sitävastoin ohitukset saa ennakoida tarkoin, jottei rekan rinnalla ajavalle pukkaa hiki otsalle. Pitkät ylämäet ovat erityistä myrkkyä, joiden tullen etenemiskykyä on haettava viitosvaihdetta alempaa.Piheys ei ole erityinen valtti, luvattu keskikulutus on 4,7 litraa sadalla kilometrillä. Kulutus karkaa, jos arkiajo on nykivää tai taival taittuu moottoritievauhdilla.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Hyundai i10 1.0 Comfort Hinta alkaen 13 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 15 890 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 998 cm³, bensiinimoottori, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 48,5 kW (66 hv), 5500 r/min Vääntö 95 Nm (3500 r/min) Vääntö 95 Nm (3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,9 s Huippunopeus 155 km/h Kulutus l/ 100 km 6,0 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 3665 mm, leveys 1660 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2385 mm Tavaratila: 252 l Omamassa: 1008 kg Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta