22.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi 7DCT-aut. ISG Style Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaivaton tapaus on nyt entistäkin vaivattomampi. Hyvää: sisätilat, ajoasento, sulava vaihteisto. Huonoa: suppea mallisto, automaatti-ilmastoinnin toiminta. Hyundain ylemmän keskiluokan i40 uudistettiin vajaa vuosi sitten, mutta Suomessa sen myynti alkoi vasta nyt. Malli-ikää ehtikin kertyä jo yli neljä vuotta. Hyundai i40:n uusien umpioiden ja sumuvalojen ohella merkille pantavaa on se, että ksenonpolttimot löytyvät nyt myös pitkistä valoista. Valitettavasti ksenonit eivät vieläkään ole vakiona yhdessäkään i40:n varustetasossa. Mallisto on varsin suppea: tarjolla on vain 1,6-litrainen bensiinimoottori (135 hv) käsivaihteisena ja 1,7-litrainen diesel kahtena tehoversiona (116 hv manuaalina ja 141 hv automaattina). Varustetasot on sidottu voimapaketteihin niin, että esimerkiksi kallein taso on saatavana vain viimeksi mainittuna tehodiesel-automaattina. Juuri tähän nyt koeajamaamme versioon liittyy i40:n suurin tekninen uutuus, sillä momentinmuunninautomaatti on korvattu seitsenpykäläisellä kaksoiskytkinvaihteistolla. Se toimii oikein huomaamattomasti, etenkin parkkipaikkavekslailussa, missä Volkswagen-konsernin vastaaville vaihteistoille ominainen viipyily puuttuu. Moottori kuljettaa i40:stä muuten sivistyneesti ja ripeästi, mutta tyhjäkäynnillä dieselin värinät välittyvät ohjaamoon turhan selvinä. Kauneusvirheinä kirjasimme myös vakionopeudensäätimen nopeusnäytön puutteen sekä hitaasti ja töksähtelevästi toimivan vetoluistoneston. Kokonaiskuva on kuitenkin positiivinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajettavuus ja tilat entiset Ohjaukseen kuin alustaankin on tehty hienosäätöä, mutta molempiin sitä saisi tehdä vielä hieman lisääkin, sillä ohjaus on varsin tunnoton ja jousitus pintakova. Onneksi meno on muuten vakaata ja eleetöntä. Kun ajomoodin vaihtaa sporttiseksi, ohjaus jäykistyy jonkin verran ja vaihteisto toimii ajoittain aktiivisemmin. Sisällä muun muassa mittariston keskinäyttö on aiempaa monipuolisempi liikennemerkin tunnistusjärjestelmineen. Lisävarustelistalla ovat nyt tuuletetut nahkaistuimet. Olisimme toivoneet muutosta automaatti-ilmastoinnin ohjelmointiin: jatkuva puhallus jaloille saa tuulilasin huurtumaan, joten käsikäyttöön on turvauduttava usein. I40:n ajoasento on hyvä, joskin pidemmät kuskit joutuvat totuttelemaan siihen, että istuin jää kaikissa säädöissään melko korkealle. Väljät takatilat sijoittuvat luokan kärkimaastoon. Tavaratilan puolelta voi puolestaan bongata takaluukun, joka aukeaa automaattisesti, kun seisahtuu lukitun auton taakse avain taskussa. Koeajon aikana luukku avautui kertaalleen myös turhaan, kun kuski oli kulkemassa auton takaosan ohitse omalle ovelleen ja jäi hetkeksi odottamaan aukkoa vilkkaan kadun liikennevirrasta. Kaikkea sitä keksitäänkin, oli alkureaktio, mutta jälkikäteen ajateltuna järjestelmän hyödyt peittoavat kyllä haitat. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi 7DCT-aut. ISG Style Hinta alkaen 36 990 € Moottori Dieselmoottori 1 685 cm³, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 104 kW (141 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 123 g/km Mitat pituus 4775 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2770 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt