3.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: katumaasturi vai urheiluauto – Porsche Macan GTS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturin urheiluversio – ajatuksena vieras, kokemuksena toimiva. Hyvää: ajettavuus, moottori, ajoasento. Huonoa: ahtaat takatilat. Katumaasturien viehätys perustuu suurempien pyörien ja laajempien joustovarojen tuomaan mukavuuteen. Silti monilla autonvalmistajilla on tarve muokata autoistaan epämukavampia, mukamas urheilullisempia.Porsche Macan GTS:llä on kuitenkin toivoa. Jo dieselmoottorisella perus-Macanilla Porsche todisti, että kilpailevien merkkien ajettavuudeltaan kehutuissa katumaastureissa oli yhä runsaasti parantamisen varaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullisin, vaan ei nopeinAlkuvuodesta Suomeen saapuva GTS-painos virittää Porschen pienempää katumaasturia entistä urheilullisemmaksi. Ulkokuoressa on mustia yksityiskohtia, ja vakiovanteet ovat 20-tuumaiset. Sisätiloja koristavat GTS:ää varten kehitetyt urheiluistuimet.Urheilullisuutta huokuvista muutoksista huolimatta GTS:n paikka mallistossa on Macan Turbon alapuolella. Uutuuden moottori perustuu Macan S:n kolmelitraiseen tuplaturbo-V6:een, mutta korkeammalla ahtopaineella ja uudistetulla imuputkistolla tehoa on nostettu 20 yksiköllä 360:aan hevosvoimaan.Vahvan vääntönsä vuoksi Porsche Macan GTS etenee kevyen oloisesti. Vaivaton eteneminen vaihtuu kaasun painalluksella repivään kiihtyvyyteen, jota säestää odotettua voimakkaampi V6-moottorin murina. Moottori on aina yhdistetty sulavaan ja nopeatoimiseen PDK-kaksoiskytkinvaihteistoon.Aidosti hauskaTeräsjousitettu Macan GTS liikkuu 15 millimetriä Macan S:ää matalammalla. Vakiovarusteisten aktiivi-iskunvaimentimien perusasetuksillakin alusta on hyvin jämäkkä. Kallistelut loistavat poissaolollaan. Auto häivyttää 1 900 kilon omamassansa vakuuttavasti.Macan GTS on aidosti hauska ajaa mutkateilläkin. Korkeana ja painavana autona se on aina kompromissi, mutta ehdottomasti kompromissien parhaimmistoa.Espanjan Teneriffan todella huonokuntoisilla teillä Macan GTS eteni varmasti ja vakaasti ilman turhia pomppimisia, mutta Suomen teistä eroavan pinnan vuoksi lopullisia johtopäätöksiä mukavuudesta ei voinut tehdä. Mukavuutta arvostavia miellyttänee tieto lisävarusteisesta ilmajousituksesta.GTS-uutuuden lisäksi koko Macan-mallisto saa uuden navigaatio- ja viihdejärjestelmän. Uudesta 911-mallista tuttu kosketusnäyttöön perustuva Porsche PCM siirtyy nykyaikaan. Nyt älypuhelimen näytön peilaus onnistuu vaivatta. Kosketusnäytön käyttö jakaa mielipiteet, mutta lyhyen kokeilun perusteella käyttöliittymä on looginen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche Macan GTS Hinta alkaen 120 176 € Moottori Bensiinimoottori 2 997 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 265 kW (360 hv), 6000 r/min Vääntö 500 Nm (1650–4000 r/min) Vääntö 500 Nm (1650–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 256 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,8–9,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 207–215 g/km Mitat pituus 4692 mm, leveys 1926 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2807 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta