3.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: katumaasturi vai urheiluauto – Porsche Macan GTS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturin urheiluversio – ajatuksena vieras, kokemuksena toimiva. Hyvää: ajettavuus, moottori, ajoasento. Huonoa: ahtaat takatilat. Katumaasturien viehätys perustuu suurempien pyörien ja laajempien joustovarojen tuomaan mukavuuteen. Silti monilla autonvalmistajilla on tarve muokata autoistaan epämukavampia, mukamas urheilullisempia. Porsche Macan GTS:llä on kuitenkin toivoa. Jo dieselmoottorisella perus-Macanilla Porsche todisti, että kilpailevien merkkien ajettavuudeltaan kehutuissa katumaastureissa oli yhä runsaasti parantamisen varaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Urheilullisin, vaan ei nopein Alkuvuodesta Suomeen saapuva GTS-painos virittää Porschen pienempää katumaasturia entistä urheilullisemmaksi. Ulkokuoressa on mustia yksityiskohtia, ja vakiovanteet ovat 20-tuumaiset. Sisätiloja koristavat GTS:ää varten kehitetyt urheiluistuimet. Urheilullisuutta huokuvista muutoksista huolimatta GTS:n paikka mallistossa on Macan Turbon alapuolella. Uutuuden moottori perustuu Macan S:n kolmelitraiseen tuplaturbo-V6:een, mutta korkeammalla ahtopaineella ja uudistetulla imuputkistolla tehoa on nostettu 20 yksiköllä 360:aan hevosvoimaan. Vahvan vääntönsä vuoksi Porsche Macan GTS etenee kevyen oloisesti. Vaivaton eteneminen vaihtuu kaasun painalluksella repivään kiihtyvyyteen, jota säestää odotettua voimakkaampi V6-moottorin murina. Moottori on aina yhdistetty sulavaan ja nopeatoimiseen PDK-kaksoiskytkinvaihteistoon. Aidosti hauska Teräsjousitettu Macan GTS liikkuu 15 millimetriä Macan S:ää matalammalla. Vakiovarusteisten aktiivi-iskunvaimentimien perusasetuksillakin alusta on hyvin jämäkkä. Kallistelut loistavat poissaolollaan. Auto häivyttää 1 900 kilon omamassansa vakuuttavasti. Macan GTS on aidosti hauska ajaa mutkateilläkin. Korkeana ja painavana autona se on aina kompromissi, mutta ehdottomasti kompromissien parhaimmistoa. Espanjan Teneriffan todella huonokuntoisilla teillä Macan GTS eteni varmasti ja vakaasti ilman turhia pomppimisia, mutta Suomen teistä eroavan pinnan vuoksi lopullisia johtopäätöksiä mukavuudesta ei voinut tehdä. Mukavuutta arvostavia miellyttänee tieto lisävarusteisesta ilmajousituksesta. GTS-uutuuden lisäksi koko Macan-mallisto saa uuden navigaatio- ja viihdejärjestelmän. Uudesta 911-mallista tuttu kosketusnäyttöön perustuva Porsche PCM siirtyy nykyaikaan. Nyt älypuhelimen näytön peilaus onnistuu vaivatta. Kosketusnäytön käyttö jakaa mielipiteet, mutta lyhyen kokeilun perusteella käyttöliittymä on looginen. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche Macan GTS Hinta alkaen 120 176 € Moottori Bensiinimoottori 2 997 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 265 kW (360 hv), 6000 r/min Vääntö 500 Nm (1650–4000 r/min) Vääntö 500 Nm (1650–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 256 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,8–9,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 207–215 g/km Mitat pituus 4692 mm, leveys 1926 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2807 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt