3.2.2016

Koeajo: katumaasturi vai urheiluauto – Porsche Macan GTS

Porsche Macan GTS

Katumaasturin urheiluversio – ajatuksena vieras, kokemuksena toimiva. Hyvää: ajettavuus, moottori, ajoasento. Huonoa: ahtaat takatilat.

Katumaasturien viehätys perustuu suurempien pyörien ja laajempien joustovarojen tuomaan mukavuuteen. Silti monilla autonvalmistajilla on tarve muokata autoistaan epämukavampia, mukamas urheilullisempia.

Porsche Macan GTS:llä on kuitenkin toivoa. Jo dieselmoottorisella perus-Macanilla Porsche todisti, että kilpailevien merkkien ajettavuudeltaan kehutuissa katumaastureissa oli yhä runsaasti parantamisen varaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Urheilullisin, vaan ei nopein

Alkuvuodesta Suomeen saapuva GTS-painos virittää Porschen pienempää katumaasturia entistä urheilullisemmaksi. Ulkokuoressa on mustia yksityiskohtia, ja vakiovanteet ovat 20-tuumaiset. Sisätiloja koristavat GTS:ää varten kehitetyt urheiluistuimet.

Urheilullisuutta huokuvista muutoksista huolimatta GTS:n paikka mallistossa on Macan Turbon alapuolella. Uutuuden moottori perustuu Macan S:n kolmelitraiseen tuplaturbo-V6:een, mutta korkeammalla ahtopaineella ja uudistetulla imuputkistolla tehoa on nostettu 20 yksiköllä 360:aan hevosvoimaan.

Porsche Macan GTS

Vahvan vääntönsä vuoksi Porsche Macan GTS etenee kevyen oloisesti. Vaivaton eteneminen vaihtuu kaasun painalluksella repivään kiihtyvyyteen, jota säestää odotettua voimakkaampi V6-moottorin murina. Moottori on aina yhdistetty sulavaan ja nopeatoimiseen PDK-kaksoiskytkinvaihteistoon.

Aidosti hauska

Teräsjousitettu Macan GTS liikkuu 15 millimetriä Macan S:ää matalammalla. Vakiovarusteisten aktiivi-iskunvaimentimien perusasetuksillakin alusta on hyvin jämäkkä. Kallistelut loistavat poissaolollaan. Auto häivyttää 1 900 kilon omamassansa vakuuttavasti.

Porsche Macan GTS

Macan GTS on aidosti hauska ajaa mutkateilläkin. Korkeana ja painavana autona se on aina kompromissi, mutta ehdottomasti kompromissien parhaimmistoa.

Espanjan Teneriffan todella huonokuntoisilla teillä Macan GTS eteni varmasti ja vakaasti ilman turhia pomppimisia, mutta Suomen teistä eroavan pinnan vuoksi lopullisia johtopäätöksiä mukavuudesta ei voinut tehdä. Mukavuutta arvostavia miellyttänee tieto lisävarusteisesta ilmajousituksesta.

Porsche Macan GTS

GTS-uutuuden lisäksi koko Macan-mallisto saa uuden navigaatio- ja viihdejärjestelmän. Uudesta 911-mallista tuttu kosketusnäyttöön perustuva Porsche PCM siirtyy nykyaikaan. Nyt älypuhelimen näytön peilaus onnistuu vaivatta. Kosketusnäytön käyttö jakaa mielipiteet, mutta lyhyen kokeilun perusteella käyttöliittymä on looginen.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Porsche Macan GTS

Hinta alkaen

120 176 €

Moottori

Bensiinimoottori 2 997 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

265 kW (360 hv), 6000 r/min

Vääntö

500 Nm (1650–4000 r/min)

Vääntö

500 Nm (1650–4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,2 s

Huippunopeus

256 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 8,8–9,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

207–215 g/km

Mitat

pituus 4692 mm, leveys 1926 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2807 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat