3.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: katumaasturi vai urheiluauto – Porsche Macan GTS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturin urheiluversio – ajatuksena vieras, kokemuksena toimiva. Hyvää: ajettavuus, moottori, ajoasento. Huonoa: ahtaat takatilat. Katumaasturien viehätys perustuu suurempien pyörien ja laajempien joustovarojen tuomaan mukavuuteen. Silti monilla autonvalmistajilla on tarve muokata autoistaan epämukavampia, mukamas urheilullisempia.Porsche Macan GTS:llä on kuitenkin toivoa. Jo dieselmoottorisella perus-Macanilla Porsche todisti, että kilpailevien merkkien ajettavuudeltaan kehutuissa katumaastureissa oli yhä runsaasti parantamisen varaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullisin, vaan ei nopeinAlkuvuodesta Suomeen saapuva GTS-painos virittää Porschen pienempää katumaasturia entistä urheilullisemmaksi. Ulkokuoressa on mustia yksityiskohtia, ja vakiovanteet ovat 20-tuumaiset. Sisätiloja koristavat GTS:ää varten kehitetyt urheiluistuimet.Urheilullisuutta huokuvista muutoksista huolimatta GTS:n paikka mallistossa on Macan Turbon alapuolella. Uutuuden moottori perustuu Macan S:n kolmelitraiseen tuplaturbo-V6:een, mutta korkeammalla ahtopaineella ja uudistetulla imuputkistolla tehoa on nostettu 20 yksiköllä 360:aan hevosvoimaan.Vahvan vääntönsä vuoksi Porsche Macan GTS etenee kevyen oloisesti. Vaivaton eteneminen vaihtuu kaasun painalluksella repivään kiihtyvyyteen, jota säestää odotettua voimakkaampi V6-moottorin murina. Moottori on aina yhdistetty sulavaan ja nopeatoimiseen PDK-kaksoiskytkinvaihteistoon.Aidosti hauskaTeräsjousitettu Macan GTS liikkuu 15 millimetriä Macan S:ää matalammalla. Vakiovarusteisten aktiivi-iskunvaimentimien perusasetuksillakin alusta on hyvin jämäkkä. Kallistelut loistavat poissaolollaan. Auto häivyttää 1 900 kilon omamassansa vakuuttavasti.Macan GTS on aidosti hauska ajaa mutkateilläkin. Korkeana ja painavana autona se on aina kompromissi, mutta ehdottomasti kompromissien parhaimmistoa.Espanjan Teneriffan todella huonokuntoisilla teillä Macan GTS eteni varmasti ja vakaasti ilman turhia pomppimisia, mutta Suomen teistä eroavan pinnan vuoksi lopullisia johtopäätöksiä mukavuudesta ei voinut tehdä. Mukavuutta arvostavia miellyttänee tieto lisävarusteisesta ilmajousituksesta.GTS-uutuuden lisäksi koko Macan-mallisto saa uuden navigaatio- ja viihdejärjestelmän. Uudesta 911-mallista tuttu kosketusnäyttöön perustuva Porsche PCM siirtyy nykyaikaan. Nyt älypuhelimen näytön peilaus onnistuu vaivatta. Kosketusnäytön käyttö jakaa mielipiteet, mutta lyhyen kokeilun perusteella käyttöliittymä on looginen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche Macan GTS Hinta alkaen 120 176 € Moottori Bensiinimoottori 2 997 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 265 kW (360 hv), 6000 r/min Vääntö 500 Nm (1650–4000 r/min) Vääntö 500 Nm (1650–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 256 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,8–9,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 207–215 g/km Mitat pituus 4692 mm, leveys 1926 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2807 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? 6.11.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – luksuslinna ja 23000 euron maalipinta 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Nissanilla sangen perinnerakkaat setit 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 4.11.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Bayon Cross – crossover, joka ei näytä niinkään crossoverilta 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Koeajo Maistiainen: Alpine A290 on kuin uusi Renault 5 Turbo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 7.11.2024 Käyttötesti Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? 7.11.2024 Moottoripyörät Kevyt seikkailupyörä Suzukilta – DR-Z4S valloittaa metsätiet 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista