12.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Adria Sonic Supreme 700 DC – Asumismukavuutta vaikka ympärivuotiseen käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Adria Sonic Supreme on 7,5-metrinen järkäle, joka pysyy lämpimänä vesikiertoisen lattialämmityksen ansiosta jokaisena vuodenaikana. Hyvää: tilat, ajettavuus, ajamisen helppous. Huonoa: kuljettajan jalkatilat. Matkailuautojenkin maailma elävää trendeissä. Yksi trendi tällä hetkellä on nyt se, että kalusto vain paranee ja isonee. Myös se on nouseva trendi, että matkailuauto tai -vaunu hankitaan ympärivuotiseen käyttöön. Autolla mennään juuri sinne minne tarvitsee mennä, vaikka pohjoisen hiihtoreissulle.Adria Sonic Supreme on yksi varteenotettava vaihtoehto tällaiseen tarpeeseen. Siinä on hyvät ja toimivat tilat ja hyvä varustelu, ja tarjolla myös hivenen luksusta. Auton lämmitysratkaisu on sellainen, että ympärivuotinen käyttö onnistuu vaivattomasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMakuusija neljälleKoeajossa ollut DC-pohjaratkaisulla oleva auto on neljälle henkilölle tarkoitettu auto. DL- ja SL-pohjaratkaisulla olevat autot mahdollistavat 4 + 1 henkilön yöpymisen, DC-pohjaratkaisussa on yhtenäinen parivuode takana, joka riittää kahdelle henkilölle. Lisäksi ohjaamon päällä on sähköllä alaslaskeutuva toinen kahden hengen vuode.Sonic Supremen -täysintegroitu harmaaksi maalattu kori antaa sille tyylikkään ulkomuodon eikä ulkopuolelta näy mistään, että mitä tekniikkaa autossa käytetään.Kuljettajan paikalle kipuaminen joko auton kuljettajanovesta tai oikealla sivustalla olevasta pääovesta paljastavat, että tässä autossa on Fiatin tekniikka. Adria Sonic 700 Supreme on tarkalleen ottaen Fiatin alustalle tehty integroitu matkailuauto. Fiatin logo löytyy auton ohjauspyörän keskiöistä.Ohjaamo on tuttua tämän päivän Ducatoa ja kojelaudan keskellä komeilee 10-tuumainen näyttö, jonka takana on muun muassa Apple Carplayn ja Andoid Auton sisältävä tietoviihdejärjestelmä. Kaikilta osin tietoviihdejärjestelmä on selkeä ja helppo käyttää. Näyttö on kuljettajan näkökulmasta hieman kaukana ja sitä käyttääkseen täytyy hieman kurottua kuljettajan paikalta.Kuljettajan paikalla kaikki on tuttua Fiatia ja ajoasento löytyy hyvin. Kuljettajan jalkatila on kuitenkin varsin ahdas, eikä autossa saa oikaistua vasenta jalkaa suoraksi.Pitkä, mutta ketteräAdriassa on tehty Ducaton alustalle ja autossa on Fiatin 117-kilowattinen (160 hv) turbodiesel, jonka pariksi on kytketty 9-portainen automaattivaihteisto. Automaattivaihteisto alkaa matkailuautoissa olla kysynnän näkökulmastakin sitä mitä tällä hetkellä halutaan. Moottori on ihan pätevä tähän tarkoitukseen, se jaksaa vetää riittävästi painavaa autoa. Sonic Supremen massa ajokunnossa edellyttää kuljettajalta C-kirjainta ajokortista. Vaikka Adria on pitkä, lähes 7,5-metrinen ajoneuvo, ja yli 2,3 metriä leveä, se on uskomattoman helppo ja ketterä auto ajaa, koko ei tunnu ajaessa muuten kuin positiivisessa mielessä – auto on myös kokonsa puolesta mukava ja tukeva ajaa.Ajamista helpottavat isot peilit, mutta myös lisävarusteinen kamera, joka kuvaa auton 360 astetta ympäriltä. Auton pituuden vuoksi ennen kaikkea takakamera on tarpeellinen peruutettaessa. Auto ei ajettaessa tunnu missään nimessä niin isolta, mitä se on ja sen kanssa pääsee kokematonkin kuljettaja tosi nopeasti sinuiksi. Autosta näkee hyvin joka suuntaan ja avarassa ohjaamossa on muidenkin kuin kuljettajan mukava matkustaa.Ohjaamon takana olevan pöytäryhmän istuimista käännetään käden käänteessä matkustajan istuimet kahdelle. Kun kaikissa istuimissa on turvavyöt, niskatuet sekä autossa on lukkiutumattomat jarrut, nykytieliikennelain mukaan autolla saa ajaa 100 kilometriä tunnissa. Turvavarusteiden olemassaolo todetaan katsastuksessa ja merkitään rekisteriotteeseen.Hyvin varusteltu matkakotiKun ilta saapuu ja auto pysäköidään leiriytymistä varten, istuimet kääntyvät käden käänteessä takaisin oleskelumuotoon ja vieressä Sonicin keittiössä voi valmistaa maittavan illallisen. Keittiöstä löytyy kaikki mahdolliset varusteet aina uunia myöten. Jääkaappi on erittäin tilava ja siihen mahtuu isommatkin eväät. Sen lisäksi, että Sonicissa on hyvät tilat illan viettoon, autossa on myös Alden vesikiertoinen lattialämmitys, joka takaa asumismukavuutta jokaisen vuoden aikana. Mikä onkaan mukavampaa kuin tepsutella paljain jaloin tai sukkasillaan lämpimän matkailuauton lämpimällä lattialla. Lattialämmitys takaa tasaisen ja miellyttävän lämmön eikä se pidä ääntä lainkaan, vaikka lämpöä joutuisi lisäämään. Hyvä ja toimiva lämmitys takaa myös sen, että mahdollisesti ulkoilussa kastuneet varusteet myös kuivuvat.Etuosan sähköllä toimiva nostovuode vaatii hieman askartelua, sillä jos sen haluaa aivan matalimmalle tasolle, kuljettajan ja etumatkustajan penkit täytyy kaataa kokonaan.Molemmissa sängyissä, niin edessä kuin takaosan makuuhuoneessakin, on hyvät unet tarjoavat napakat patjat. Takaosan makuuhuoneen saa myös eristettyä muusta osastosta kääntämällä wc:n oven toiseen asentoon.Adria Sonic Supreme on loistokas matkailuauto hyviä tiloja tarvitsevalle ja mukavuutta arvostavalle. Perushintaisena auto maksaa alle 120 000 euroa, koeajoajettu versio lisävarusteineen oli hieman yli 135 000 euroa maksava. Lisävarusteet nostavat hintaa, mutta tuovat mukanaan runsaasti helppokäyttöisyyttä ja mukavuutta, niin ajoon kuin oleiluunkin.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Adria Sonic Supreme 700 DC Hinta alkaen 116 300 € Koeajetun auton hinta varusteineen 135 105 € Moottori Fiat 160 Multijet2, 2287 cm³, diesel, turboahdin, 9v-automaattivaihteisto, etuveto Teho 117 kW (160 hv), 3500 r/min Vääntö 350 Nm (1400 r/min) Vääntö 350 Nm (1400 r/min) Mitat pituus 7485 mm, leveys 2320 mm, korkeus 2950 mm, akseliväli 4035 mm Omamassa: 3231 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää