1.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Stelvio – ilahduttavan italialainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialaiset eväät maasturiluokkaan. Hyvää: ajettavuus, voimalinja, alusta. Huonoa: laatuvaikutelmassa vielä hieman hiottavaa. Kun Alfa Romeo Stelvio ilmestyi Moottorin koeajokalenteriin, kertoivat päivämäärät auton pääsevän kunnolla töihin. Uusi italialaismaasturi pääsi kulkuvälineeksi Neste-ralliin. Tiedossa oli kaupunkipyöritystä Jyväskylän ralliruuhkassa, pitkiä siirtymiä maanteillä, hiekkaisia metsäteitä ja tietenkin mudan liukastamia peltoparkkeja.Stelvion ulkokuori kätkee tuttuja elementtejä erinomaisesta Giulia-sedanista: tuttu Alfan maski, viirumaiset ajovalot ja kyljen pehmeät pokkaukset. Auto näyttää ehdottomasti Alfa Romeolta, vaikka tietty italialainen eleganssi varsin tankkimaisesta korista puuttuukin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu GiuliastaSisätilat ovat jatkokehitelmää Giuliasta. Peruselementit ovat ennallaan, mutta hienosäädöllä laatuvaikutelmaa on saatu hivenen petrattua. Koeajetun First Edition -painoksen jalopuulistat ilahduttavat tuntumallaan, mutta Alfan karkeasti viimeistelty vaihdekeppi tuntuu yhä BMW:n vastaavan halvalta kopiolta.Perusergonomia on kunnossa. Urheilullinen ohjauspyörä istuu hienosti käteen, ja sen läpi paistavat alfamaisesti kaksi syvälle upotettua päämittaria. Suuret metalliset vaihdelavat joko ihastuttavat tai vihastuttavat, mutta mielipiteestä riippumatta ne saavat Alfan tuntumaan erityiseltä.Koeajoauton sähkösäätöiset etuistuimet tarjosivat hyvän ajoasennon, eivätkä edes toimituksen pitkäkasvuisimmat kuljettajat valitelleet Stelvion ratissa Giuliaa vaivaavasta reisituen puutteesta. Yhtä miellyttävästi Stelviossa matkaa takaistuimella, jossa keskimittaiselle aikuisellekin tarjotaan avarat tilat ja ilahduttavan tukeva reisituki. 525 litran tavaratila riittää useimpien tarpeisiin. Moottori vakuuttaaMaantiesiirtymällä Jyväskylään Alfa etenee vaivatta. Koeajoauton Giuliasta tuttu kaksilitrainen turboahdettu moottori ääntelee neloskoneeksi yllättävän sielukkaasti muristen – vaikka toki italialaismerkin bensiinimoottorin soisi kiertävän yli kuuteen tuhanteen. Alfa on onnistunut tälläkin kertaa erinomaisesti voimanlähteen ja vaihteiston sovituksessa: arkisessa kaupunkipyörityksessä kaikki tapahtuu huomaamatta, mutta urheilullisesti itse vaihtaen kahdeksanportainen laatikko lyö isompaa sisään innostavalla päättäväisyydellä. Moottorin 276 hevosvoiman huipputeho liikuttaa autoa erittäin keveästi, eikä tasaisen maantieajon noin 7,5 litran keskikulutuskaan ole huono suoritus. Koeajetun moottorin saa Stelvioon edullisimmillaan 65 998 eurolla, ja samasta perusmoottorista on tarjolla 200 hevosvoimainen painos 59 993 euron lähtöhintaan. Ainoa dieselvaihtoehto on 210 hevosvoimainen 2,1-litrainen, joka kustantaa 54 995 euroa.Kaikki Suomeen tuotavat Stelviot ovat automaattivaihteisia ja nelivetoisia. Takavetopainotteinen järjestelmä ohjaa voimaa eteen tarpeen mukaan. Alfa Romeo ei ole rakentanut järeää maasturia, mutta mutaisissa peltoparkeissa ja muissa rallihenkisissä pysäköinneissä sen etenemisessä ei ole moitittavaa.Aito AlfaTotuuden hetki koittaa, kun Stelvion pysty keula osoittaa ensimmäistä kertaa mutkaisempia ja ajoittain hiekkapäällysteisiä teitä kohti. Mieleen hiipivät pelottavat ennakkoluulot: miten Alfan neuroottinen ohjaus ja korkea katumaasturikori sopivat yhteen?Hämmästyttävä kyllä, oikein mainiosti. Maantiesiirtymien vakaus vaihtuu kuljettajan pienimpiinkin ohjausliikkeisiin reagoivaan keulaan. Korkea kori ei tuhlaa energiaa turhiin kallisteluihin. Giulian tavoin ohjaus tuntuu lyhyen totuttelun jälkeen jopa luonnolliselta, eikä auton ohjaamisessa tarvitse tehdä minkäänlaisia korjausliikkeitä. Alusta on jämäkkä, mutta jousitus suodattaa epämiellyttävän tienpinnan karheuden ja pienet epätäydellisyydet hienosti, joten ohjauspyörän takana jaksaa taittaa pidempiäkin päiviä.Myönnettäköön tosin, että ajoittain rallipäivien jälkeisessä väsymyksessä Alfan herkkyys saattaa ärsyttää. Välillä pehmeä liikkeellelähtö vaihtuu raskaiden vaelluskenkien takia turhan temperamenttiseen liikehdintään, tai turhan terävästi toteutunut kaistanvaihto herättää kartturin paikalle nukahtaneen valokuvaajan päiväunet.Enemmän Stelviosta kuitenkin kertoo se, miten jo lyhyiden yöunien jälkeen auton näkeminen pysäköintihallissa hymyilyttää. Alfa on onnistunut rakentamaan autoon tarpeeksi piirteitä, jotka tekevät siitä karismaattisen, mutta tälläkään kertaa se ei kostaudu vääränlaisena erikoisuutena.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Aake Kinnunen ja Lauri Ahtiainen Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 AT8 AWD First Edition Hinta alkaen 65 998 € Koeajetun auton hinta varusteineen 75 992 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 206 kW (276 hv), 5250 r/min Vääntö 400 Nm (2250–4500 r/min) Vääntö 400 Nm (2250–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4687 mm, leveys 1903 mm, korkeus 1648 mm, akseliväli 2818 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta