1.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Stelvio – ilahduttavan italialainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialaiset eväät maasturiluokkaan. Hyvää: ajettavuus, voimalinja, alusta. Huonoa: laatuvaikutelmassa vielä hieman hiottavaa. Kun Alfa Romeo Stelvio ilmestyi Moottorin koeajokalenteriin, kertoivat päivämäärät auton pääsevän kunnolla töihin. Uusi italialaismaasturi pääsi kulkuvälineeksi Neste-ralliin. Tiedossa oli kaupunkipyöritystä Jyväskylän ralliruuhkassa, pitkiä siirtymiä maanteillä, hiekkaisia metsäteitä ja tietenkin mudan liukastamia peltoparkkeja.Stelvion ulkokuori kätkee tuttuja elementtejä erinomaisesta Giulia-sedanista: tuttu Alfan maski, viirumaiset ajovalot ja kyljen pehmeät pokkaukset. Auto näyttää ehdottomasti Alfa Romeolta, vaikka tietty italialainen eleganssi varsin tankkimaisesta korista puuttuukin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu GiuliastaSisätilat ovat jatkokehitelmää Giuliasta. Peruselementit ovat ennallaan, mutta hienosäädöllä laatuvaikutelmaa on saatu hivenen petrattua. Koeajetun First Edition -painoksen jalopuulistat ilahduttavat tuntumallaan, mutta Alfan karkeasti viimeistelty vaihdekeppi tuntuu yhä BMW:n vastaavan halvalta kopiolta.Perusergonomia on kunnossa. Urheilullinen ohjauspyörä istuu hienosti käteen, ja sen läpi paistavat alfamaisesti kaksi syvälle upotettua päämittaria. Suuret metalliset vaihdelavat joko ihastuttavat tai vihastuttavat, mutta mielipiteestä riippumatta ne saavat Alfan tuntumaan erityiseltä.Koeajoauton sähkösäätöiset etuistuimet tarjosivat hyvän ajoasennon, eivätkä edes toimituksen pitkäkasvuisimmat kuljettajat valitelleet Stelvion ratissa Giuliaa vaivaavasta reisituen puutteesta. Yhtä miellyttävästi Stelviossa matkaa takaistuimella, jossa keskimittaiselle aikuisellekin tarjotaan avarat tilat ja ilahduttavan tukeva reisituki. 525 litran tavaratila riittää useimpien tarpeisiin. Moottori vakuuttaaMaantiesiirtymällä Jyväskylään Alfa etenee vaivatta. Koeajoauton Giuliasta tuttu kaksilitrainen turboahdettu moottori ääntelee neloskoneeksi yllättävän sielukkaasti muristen – vaikka toki italialaismerkin bensiinimoottorin soisi kiertävän yli kuuteen tuhanteen. Alfa on onnistunut tälläkin kertaa erinomaisesti voimanlähteen ja vaihteiston sovituksessa: arkisessa kaupunkipyörityksessä kaikki tapahtuu huomaamatta, mutta urheilullisesti itse vaihtaen kahdeksanportainen laatikko lyö isompaa sisään innostavalla päättäväisyydellä. Moottorin 276 hevosvoiman huipputeho liikuttaa autoa erittäin keveästi, eikä tasaisen maantieajon noin 7,5 litran keskikulutuskaan ole huono suoritus. Koeajetun moottorin saa Stelvioon edullisimmillaan 65 998 eurolla, ja samasta perusmoottorista on tarjolla 200 hevosvoimainen painos 59 993 euron lähtöhintaan. Ainoa dieselvaihtoehto on 210 hevosvoimainen 2,1-litrainen, joka kustantaa 54 995 euroa.Kaikki Suomeen tuotavat Stelviot ovat automaattivaihteisia ja nelivetoisia. Takavetopainotteinen järjestelmä ohjaa voimaa eteen tarpeen mukaan. Alfa Romeo ei ole rakentanut järeää maasturia, mutta mutaisissa peltoparkeissa ja muissa rallihenkisissä pysäköinneissä sen etenemisessä ei ole moitittavaa.Aito AlfaTotuuden hetki koittaa, kun Stelvion pysty keula osoittaa ensimmäistä kertaa mutkaisempia ja ajoittain hiekkapäällysteisiä teitä kohti. Mieleen hiipivät pelottavat ennakkoluulot: miten Alfan neuroottinen ohjaus ja korkea katumaasturikori sopivat yhteen?Hämmästyttävä kyllä, oikein mainiosti. Maantiesiirtymien vakaus vaihtuu kuljettajan pienimpiinkin ohjausliikkeisiin reagoivaan keulaan. Korkea kori ei tuhlaa energiaa turhiin kallisteluihin. Giulian tavoin ohjaus tuntuu lyhyen totuttelun jälkeen jopa luonnolliselta, eikä auton ohjaamisessa tarvitse tehdä minkäänlaisia korjausliikkeitä. Alusta on jämäkkä, mutta jousitus suodattaa epämiellyttävän tienpinnan karheuden ja pienet epätäydellisyydet hienosti, joten ohjauspyörän takana jaksaa taittaa pidempiäkin päiviä.Myönnettäköön tosin, että ajoittain rallipäivien jälkeisessä väsymyksessä Alfan herkkyys saattaa ärsyttää. Välillä pehmeä liikkeellelähtö vaihtuu raskaiden vaelluskenkien takia turhan temperamenttiseen liikehdintään, tai turhan terävästi toteutunut kaistanvaihto herättää kartturin paikalle nukahtaneen valokuvaajan päiväunet.Enemmän Stelviosta kuitenkin kertoo se, miten jo lyhyiden yöunien jälkeen auton näkeminen pysäköintihallissa hymyilyttää. Alfa on onnistunut rakentamaan autoon tarpeeksi piirteitä, jotka tekevät siitä karismaattisen, mutta tälläkään kertaa se ei kostaudu vääränlaisena erikoisuutena.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Aake Kinnunen ja Lauri Ahtiainen Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 AT8 AWD First Edition Hinta alkaen 65 998 € Koeajetun auton hinta varusteineen 75 992 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 206 kW (276 hv), 5250 r/min Vääntö 400 Nm (2250–4500 r/min) Vääntö 400 Nm (2250–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4687 mm, leveys 1903 mm, korkeus 1648 mm, akseliväli 2818 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää