1.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Stelvio – ilahduttavan italialainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialaiset eväät maasturiluokkaan. Hyvää: ajettavuus, voimalinja, alusta. Huonoa: laatuvaikutelmassa vielä hieman hiottavaa. Kun Alfa Romeo Stelvio ilmestyi Moottorin koeajokalenteriin, kertoivat päivämäärät auton pääsevän kunnolla töihin. Uusi italialaismaasturi pääsi kulkuvälineeksi Neste-ralliin. Tiedossa oli kaupunkipyöritystä Jyväskylän ralliruuhkassa, pitkiä siirtymiä maanteillä, hiekkaisia metsäteitä ja tietenkin mudan liukastamia peltoparkkeja. Stelvion ulkokuori kätkee tuttuja elementtejä erinomaisesta Giulia-sedanista: tuttu Alfan maski, viirumaiset ajovalot ja kyljen pehmeät pokkaukset. Auto näyttää ehdottomasti Alfa Romeolta, vaikka tietty italialainen eleganssi varsin tankkimaisesta korista puuttuukin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu Giuliasta Sisätilat ovat jatkokehitelmää Giuliasta. Peruselementit ovat ennallaan, mutta hienosäädöllä laatuvaikutelmaa on saatu hivenen petrattua. Koeajetun First Edition -painoksen jalopuulistat ilahduttavat tuntumallaan, mutta Alfan karkeasti viimeistelty vaihdekeppi tuntuu yhä BMW:n vastaavan halvalta kopiolta. Perusergonomia on kunnossa. Urheilullinen ohjauspyörä istuu hienosti käteen, ja sen läpi paistavat alfamaisesti kaksi syvälle upotettua päämittaria. Suuret metalliset vaihdelavat joko ihastuttavat tai vihastuttavat, mutta mielipiteestä riippumatta ne saavat Alfan tuntumaan erityiseltä. Koeajoauton sähkösäätöiset etuistuimet tarjosivat hyvän ajoasennon, eivätkä edes toimituksen pitkäkasvuisimmat kuljettajat valitelleet Stelvion ratissa Giuliaa vaivaavasta reisituen puutteesta. Yhtä miellyttävästi Stelviossa matkaa takaistuimella, jossa keskimittaiselle aikuisellekin tarjotaan avarat tilat ja ilahduttavan tukeva reisituki. 525 litran tavaratila riittää useimpien tarpeisiin. Moottori vakuuttaa Maantiesiirtymällä Jyväskylään Alfa etenee vaivatta. Koeajoauton Giuliasta tuttu kaksilitrainen turboahdettu moottori ääntelee neloskoneeksi yllättävän sielukkaasti muristen – vaikka toki italialaismerkin bensiinimoottorin soisi kiertävän yli kuuteen tuhanteen. Alfa on onnistunut tälläkin kertaa erinomaisesti voimanlähteen ja vaihteiston sovituksessa: arkisessa kaupunkipyörityksessä kaikki tapahtuu huomaamatta, mutta urheilullisesti itse vaihtaen kahdeksanportainen laatikko lyö isompaa sisään innostavalla päättäväisyydellä. Moottorin 276 hevosvoiman huipputeho liikuttaa autoa erittäin keveästi, eikä tasaisen maantieajon noin 7,5 litran keskikulutuskaan ole huono suoritus. Koeajetun moottorin saa Stelvioon edullisimmillaan 65 998 eurolla, ja samasta perusmoottorista on tarjolla 200 hevosvoimainen painos 59 993 euron lähtöhintaan. Ainoa dieselvaihtoehto on 210 hevosvoimainen 2,1-litrainen, joka kustantaa 54 995 euroa. Kaikki Suomeen tuotavat Stelviot ovat automaattivaihteisia ja nelivetoisia. Takavetopainotteinen järjestelmä ohjaa voimaa eteen tarpeen mukaan. Alfa Romeo ei ole rakentanut järeää maasturia, mutta mutaisissa peltoparkeissa ja muissa rallihenkisissä pysäköinneissä sen etenemisessä ei ole moitittavaa. Aito Alfa Totuuden hetki koittaa, kun Stelvion pysty keula osoittaa ensimmäistä kertaa mutkaisempia ja ajoittain hiekkapäällysteisiä teitä kohti. Mieleen hiipivät pelottavat ennakkoluulot: miten Alfan neuroottinen ohjaus ja korkea katumaasturikori sopivat yhteen? Hämmästyttävä kyllä, oikein mainiosti. Maantiesiirtymien vakaus vaihtuu kuljettajan pienimpiinkin ohjausliikkeisiin reagoivaan keulaan. Korkea kori ei tuhlaa energiaa turhiin kallisteluihin. Giulian tavoin ohjaus tuntuu lyhyen totuttelun jälkeen jopa luonnolliselta, eikä auton ohjaamisessa tarvitse tehdä minkäänlaisia korjausliikkeitä. Alusta on jämäkkä, mutta jousitus suodattaa epämiellyttävän tienpinnan karheuden ja pienet epätäydellisyydet hienosti, joten ohjauspyörän takana jaksaa taittaa pidempiäkin päiviä. Myönnettäköön tosin, että ajoittain rallipäivien jälkeisessä väsymyksessä Alfan herkkyys saattaa ärsyttää. Välillä pehmeä liikkeellelähtö vaihtuu raskaiden vaelluskenkien takia turhan temperamenttiseen liikehdintään, tai turhan terävästi toteutunut kaistanvaihto herättää kartturin paikalle nukahtaneen valokuvaajan päiväunet. Enemmän Stelviosta kuitenkin kertoo se, miten jo lyhyiden yöunien jälkeen auton näkeminen pysäköintihallissa hymyilyttää. Alfa on onnistunut rakentamaan autoon tarpeeksi piirteitä, jotka tekevät siitä karismaattisen, mutta tälläkään kertaa se ei kostaudu vääränlaisena erikoisuutena. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Aake Kinnunen ja Lauri Ahtiainen Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 AT8 AWD First Edition Hinta alkaen 65 998 € Koeajetun auton hinta varusteineen 75 992 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 206 kW (276 hv), 5250 r/min Vääntö 400 Nm (2250–4500 r/min) Vääntö 400 Nm (2250–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4687 mm, leveys 1903 mm, korkeus 1648 mm, akseliväli 2818 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan