1.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: amerikkalais-italialaista yhteistyötä – Jeep Compass Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Jeep Compass on italialaisen Fiatin ja amerikkalaisen Jeepin yhteistyön tuorein hedelmä. Hyvää: tilat, hiljaisuus, varustelu, maasto-ominaisuudet. Huonoa: ohjaus, kulutus, pieni vetopaino. Jeep Compass on uutuus, joka palaa muotoilussa Renegaden ja Cherokeen irtioton jälkeen perinteisempään Jeep-ilmeeseen. Maskissa onkin eniten Amerikan henkeä jäljellä.Jeep Compass pohjautuu Fiat 500X:n pidennetylle perusrakenteelle. Myös molemmat moottorit, 1,4-bensiiniturbo (140/170 hv) ja 2,0-diesel (140/170 hv) ovat Fiatin tekemiä. Yhdeksänvaihteinen automaatti tulee ZF:ltä.Kuskin paikalla yhtäläisyyksiä nappuloista, viiksistä ja kosketusnäytöstä löytyy enemmän italialaisten kuin amerikkalaisten sisarusten kanssa. Kaiken lisäksi maailmanauto näkee päivänvalon Meksikossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäljät tilatJeep Compassin tilat ovat passelit niin perhekäyttöön kuin lomareissuunkin. Pitkän kuskin asettaessa istuimen itselleen sopivasti hänen taakseen sopii vielä aikuinen istumaan. Takaistuimelle sopii kolmekin sen muotoilemattomuuden ansiosta, kahden istuttaessa sivuttaistuki uupuu varsinkin nahkaverhoilulla. Leveä alaslaskettava keskikyynärnoja auttaa ongelmaan, mutta jättää aukon tavaratilaan tieäänien hiivittäväksi matkustamoon.Tavaratila on selkeä muodoltaan ja kooltaan riittävä ilman varapyörää pohja alimmassa asennossaan. Yläasennossa lattiasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Kuskin paikalla perusasiat ovat kohdallaan. Ajoasennon saa ihan perussäädöillä nopeasti luonnikkaaksi.Italialainen tyyli ja amerikkalainen käytännöllisyys ovat ilmeisesti joutuneet törmäyskurssille kojelaudan suunnittelussa. Lähes kaikkia toimintoja pystyy käyttämään vähintään kahdella tavalla, totuttelu ratin, keskikonsolin ja kosketusnäytön painikkeisiin ottaa aikansa.Ensin istuinlämmitystä ei meinaa löytää kosketusnäytön valikoista, lopuksi sen automaattitoiminta alle viiden asteen lämpötilassa ilahduttaa. Törmäyksenestojärjestelmä kuuluu jo Longitude-perusvarustukseen. Muut varustetasot ovat ylellisempi Limited tai maastoon tarkoitettu Trailhawk. Moderni voimalinjaAjossa uusi Jeep tuntuu eniten amerikkalaiselta. Ohjaus on kevyt, suurpiirteinen ja tunnoltaan ohut.Jousitus on turhan täpäkkä mukulakivetyksellä yksin ajellessa, mutta paranee kuorman ja vauhdin kasvaessa. Toisaalta maastossa ohjaus ei lyö näpeille ja ulosjoustot riittävät. Neliveto pitää itse valita jatkuvaksi, muutoin uusimmasta elektroniikasta huolimatta etupyörät ehtivät sutaista ennen nelivedon kytkeytymistä.Voimalinja on moderni, pieni ahdettu vääntävä bensiinimoottori ja yhdeksänvaihteinen automaatti. Valitettavasti niiden yhteispeli jättää vielä hienosäädön tarvetta, vaihdot eivät aina onnistu sulavasti. Periaatteessa puhtia piisaa ja välityksiä riittää joka tarpeeseen, mutta jenkkiautofiilis jää saavuttamatta.Moottorin ääni ei kuulosta katu-uskottavalta isoilla kierroksilla, onneksi tasaisella nopeudella äänitaso on vaimea.Lopputankkaus paljastaa bensiiniä kuluneen lähes yhdeksän litraa satasella. Ei läheskään jenkkilukema sekään, mutta eikö pikkumoottorilla ja vaihteiden määrällä olisi ollut lupa odottaa vieläkin vähempää.Kaivattu lisäJeep Compassin paluu on kaivattu lisä merkin mallistoon. Se on täsmäisku kaupunkimaastureiden myydyimpään kokoluokkaan, ulkomitat osuvat muutaman sentin tarkkuudella markkinajohtaja Nissan Qashqain kanssa yksiin. Kisaan ei kuitenkaan ratsasteta hinnalla vaan legendaarisen merkin maastouskottavuudella.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.jeep.fi/compass/ Jeep Compass 1.4 Multiair AT9 4x4 Limited Hinta alkaen 31 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 991 € Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (2500 r/min) Vääntö 250 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 160 g/km Mitat pituus 4394 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2636 mm Ecotest 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää