1.12.2017

Koeajo: amerikkalais-italialaista yhteistyötä – Jeep Compass

Jeep Compass

Uusi Jeep Compass on italialaisen Fiatin ja amerikkalaisen Jeepin yhteistyön tuorein hedelmä. Hyvää: tilat, hiljaisuus, varustelu, maasto-ominaisuudet. Huonoa: ohjaus, kulutus, pieni vetopaino.

Jeep Compass on uutuus, joka palaa muotoilussa Renegaden ja Cherokeen irtioton jälkeen perinteisempään Jeep-ilmeeseen. Maskissa onkin eniten Amerikan henkeä jäljellä.

Jeep Compass

Jeep Compass pohjautuu Fiat 500X:n pidennetylle perusrakenteelle. Myös molemmat moottorit, 1,4-bensiiniturbo (140/170 hv) ja 2,0-diesel (140/170 hv) ovat Fiatin tekemiä. Yhdeksänvaihteinen automaatti tulee ZF:ltä.

Kuskin paikalla yhtäläisyyksiä nappuloista, viiksistä ja kosketusnäytöstä löytyy enemmän italialaisten kuin amerikkalaisten sisarusten kanssa. Kaiken lisäksi maailmanauto näkee päivänvalon Meksikossa.

Jeep Compass

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Väljät tilat

Jeep Compassin tilat ovat passelit niin perhekäyttöön kuin lomareissuunkin. Pitkän kuskin asettaessa istuimen itselleen sopivasti hänen taakseen sopii vielä aikuinen istumaan. Takaistuimelle sopii kolmekin sen muotoilemattomuuden ansiosta, kahden istuttaessa sivuttaistuki uupuu varsinkin nahkaverhoilulla. Leveä alaslaskettava keskikyynärnoja auttaa ongelmaan, mutta jättää aukon tavaratilaan tieäänien hiivittäväksi matkustamoon.

Jeep Compass

Tavaratila on selkeä muodoltaan ja kooltaan riittävä ilman varapyörää pohja alimmassa asennossaan. Yläasennossa lattiasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna.

Kuskin paikalla perusasiat ovat kohdallaan. Ajoasennon saa ihan perussäädöillä nopeasti luonnikkaaksi.

Jeep Compass

Italialainen tyyli ja amerikkalainen käytännöllisyys ovat ilmeisesti joutuneet törmäyskurssille kojelaudan suunnittelussa. Lähes kaikkia toimintoja pystyy käyttämään vähintään kahdella tavalla, totuttelu ratin, keskikonsolin ja kosketusnäytön painikkeisiin ottaa aikansa.

Ensin istuinlämmitystä ei meinaa löytää kosketusnäytön valikoista, lopuksi sen automaattitoiminta alle viiden asteen lämpötilassa ilahduttaa. Törmäyksenestojärjestelmä kuuluu jo Longitude-perusvarustukseen. Muut varustetasot ovat ylellisempi Limited tai maastoon tarkoitettu Trailhawk.

Moderni voimalinja

Ajossa uusi Jeep tuntuu eniten amerikkalaiselta. Ohjaus on kevyt, suurpiirteinen ja tunnoltaan ohut.

Jousitus on turhan täpäkkä mukulakivetyksellä yksin ajellessa, mutta paranee kuorman ja vauhdin kasvaessa. Toisaalta maastossa ohjaus ei lyö näpeille ja ulosjoustot riittävät. Neliveto pitää itse valita jatkuvaksi, muutoin uusimmasta elektroniikasta huolimatta etupyörät ehtivät sutaista ennen nelivedon kytkeytymistä.

Jeep Compass

Voimalinja on moderni, pieni ahdettu vääntävä bensiinimoottori ja yhdeksänvaihteinen automaatti. Valitettavasti niiden yhteispeli jättää vielä hienosäädön tarvetta, vaihdot eivät aina onnistu sulavasti. Periaatteessa puhtia piisaa ja välityksiä riittää joka tarpeeseen, mutta jenkkiautofiilis jää saavuttamatta.

Jeep Compass

Moottorin ääni ei kuulosta katu-uskottavalta isoilla kierroksilla, onneksi tasaisella nopeudella äänitaso on vaimea.

Lopputankkaus paljastaa bensiiniä kuluneen lähes yhdeksän litraa satasella. Ei läheskään jenkkilukema sekään, mutta eikö pikkumoottorilla ja vaihteiden määrällä olisi ollut lupa odottaa vieläkin vähempää.

Jeep Compass

Kaivattu lisä

Jeep Compassin paluu on kaivattu lisä merkin mallistoon. Se on täsmäisku kaupunkimaastureiden myydyimpään kokoluokkaan, ulkomitat osuvat muutaman sentin tarkkuudella markkinajohtaja Nissan Qashqain kanssa yksiin. Kisaan ei kuitenkaan ratsasteta hinnalla vaan legendaarisen merkin maastouskottavuudella.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Lisätietoja: www.jeep.fi/compass/

Jeep Compass 1.4 Multiair AT9 4x4 Limited

Hinta alkaen

31 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

41 991 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 368 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

125 kW (170 hv), 5500 r/min

Vääntö

250 Nm (2500 r/min)

Vääntö

250 Nm (2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,5 s

Huippunopeus

200 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

160 g/km

Mitat

pituus 4394 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2636 mm

Ecotest

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat