1.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: amerikkalais-italialaista yhteistyötä – Jeep Compass Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Jeep Compass on italialaisen Fiatin ja amerikkalaisen Jeepin yhteistyön tuorein hedelmä. Hyvää: tilat, hiljaisuus, varustelu, maasto-ominaisuudet. Huonoa: ohjaus, kulutus, pieni vetopaino. Jeep Compass on uutuus, joka palaa muotoilussa Renegaden ja Cherokeen irtioton jälkeen perinteisempään Jeep-ilmeeseen. Maskissa onkin eniten Amerikan henkeä jäljellä.Jeep Compass pohjautuu Fiat 500X:n pidennetylle perusrakenteelle. Myös molemmat moottorit, 1,4-bensiiniturbo (140/170 hv) ja 2,0-diesel (140/170 hv) ovat Fiatin tekemiä. Yhdeksänvaihteinen automaatti tulee ZF:ltä.Kuskin paikalla yhtäläisyyksiä nappuloista, viiksistä ja kosketusnäytöstä löytyy enemmän italialaisten kuin amerikkalaisten sisarusten kanssa. Kaiken lisäksi maailmanauto näkee päivänvalon Meksikossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäljät tilatJeep Compassin tilat ovat passelit niin perhekäyttöön kuin lomareissuunkin. Pitkän kuskin asettaessa istuimen itselleen sopivasti hänen taakseen sopii vielä aikuinen istumaan. Takaistuimelle sopii kolmekin sen muotoilemattomuuden ansiosta, kahden istuttaessa sivuttaistuki uupuu varsinkin nahkaverhoilulla. Leveä alaslaskettava keskikyynärnoja auttaa ongelmaan, mutta jättää aukon tavaratilaan tieäänien hiivittäväksi matkustamoon.Tavaratila on selkeä muodoltaan ja kooltaan riittävä ilman varapyörää pohja alimmassa asennossaan. Yläasennossa lattiasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Kuskin paikalla perusasiat ovat kohdallaan. Ajoasennon saa ihan perussäädöillä nopeasti luonnikkaaksi.Italialainen tyyli ja amerikkalainen käytännöllisyys ovat ilmeisesti joutuneet törmäyskurssille kojelaudan suunnittelussa. Lähes kaikkia toimintoja pystyy käyttämään vähintään kahdella tavalla, totuttelu ratin, keskikonsolin ja kosketusnäytön painikkeisiin ottaa aikansa.Ensin istuinlämmitystä ei meinaa löytää kosketusnäytön valikoista, lopuksi sen automaattitoiminta alle viiden asteen lämpötilassa ilahduttaa. Törmäyksenestojärjestelmä kuuluu jo Longitude-perusvarustukseen. Muut varustetasot ovat ylellisempi Limited tai maastoon tarkoitettu Trailhawk. Moderni voimalinjaAjossa uusi Jeep tuntuu eniten amerikkalaiselta. Ohjaus on kevyt, suurpiirteinen ja tunnoltaan ohut.Jousitus on turhan täpäkkä mukulakivetyksellä yksin ajellessa, mutta paranee kuorman ja vauhdin kasvaessa. Toisaalta maastossa ohjaus ei lyö näpeille ja ulosjoustot riittävät. Neliveto pitää itse valita jatkuvaksi, muutoin uusimmasta elektroniikasta huolimatta etupyörät ehtivät sutaista ennen nelivedon kytkeytymistä.Voimalinja on moderni, pieni ahdettu vääntävä bensiinimoottori ja yhdeksänvaihteinen automaatti. Valitettavasti niiden yhteispeli jättää vielä hienosäädön tarvetta, vaihdot eivät aina onnistu sulavasti. Periaatteessa puhtia piisaa ja välityksiä riittää joka tarpeeseen, mutta jenkkiautofiilis jää saavuttamatta.Moottorin ääni ei kuulosta katu-uskottavalta isoilla kierroksilla, onneksi tasaisella nopeudella äänitaso on vaimea.Lopputankkaus paljastaa bensiiniä kuluneen lähes yhdeksän litraa satasella. Ei läheskään jenkkilukema sekään, mutta eikö pikkumoottorilla ja vaihteiden määrällä olisi ollut lupa odottaa vieläkin vähempää.Kaivattu lisäJeep Compassin paluu on kaivattu lisä merkin mallistoon. Se on täsmäisku kaupunkimaastureiden myydyimpään kokoluokkaan, ulkomitat osuvat muutaman sentin tarkkuudella markkinajohtaja Nissan Qashqain kanssa yksiin. Kisaan ei kuitenkaan ratsasteta hinnalla vaan legendaarisen merkin maastouskottavuudella.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.jeep.fi/compass/ Jeep Compass 1.4 Multiair AT9 4x4 Limited Hinta alkaen 31 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 991 € Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (2500 r/min) Vääntö 250 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 160 g/km Mitat pituus 4394 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2636 mm Ecotest 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen