1.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: amerikkalais-italialaista yhteistyötä – Jeep Compass Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Jeep Compass on italialaisen Fiatin ja amerikkalaisen Jeepin yhteistyön tuorein hedelmä. Hyvää: tilat, hiljaisuus, varustelu, maasto-ominaisuudet. Huonoa: ohjaus, kulutus, pieni vetopaino. Jeep Compass on uutuus, joka palaa muotoilussa Renegaden ja Cherokeen irtioton jälkeen perinteisempään Jeep-ilmeeseen. Maskissa onkin eniten Amerikan henkeä jäljellä. Jeep Compass pohjautuu Fiat 500X:n pidennetylle perusrakenteelle. Myös molemmat moottorit, 1,4-bensiiniturbo (140/170 hv) ja 2,0-diesel (140/170 hv) ovat Fiatin tekemiä. Yhdeksänvaihteinen automaatti tulee ZF:ltä. Kuskin paikalla yhtäläisyyksiä nappuloista, viiksistä ja kosketusnäytöstä löytyy enemmän italialaisten kuin amerikkalaisten sisarusten kanssa. Kaiken lisäksi maailmanauto näkee päivänvalon Meksikossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väljät tilat Jeep Compassin tilat ovat passelit niin perhekäyttöön kuin lomareissuunkin. Pitkän kuskin asettaessa istuimen itselleen sopivasti hänen taakseen sopii vielä aikuinen istumaan. Takaistuimelle sopii kolmekin sen muotoilemattomuuden ansiosta, kahden istuttaessa sivuttaistuki uupuu varsinkin nahkaverhoilulla. Leveä alaslaskettava keskikyynärnoja auttaa ongelmaan, mutta jättää aukon tavaratilaan tieäänien hiivittäväksi matkustamoon. Tavaratila on selkeä muodoltaan ja kooltaan riittävä ilman varapyörää pohja alimmassa asennossaan. Yläasennossa lattiasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Kuskin paikalla perusasiat ovat kohdallaan. Ajoasennon saa ihan perussäädöillä nopeasti luonnikkaaksi. Italialainen tyyli ja amerikkalainen käytännöllisyys ovat ilmeisesti joutuneet törmäyskurssille kojelaudan suunnittelussa. Lähes kaikkia toimintoja pystyy käyttämään vähintään kahdella tavalla, totuttelu ratin, keskikonsolin ja kosketusnäytön painikkeisiin ottaa aikansa. Ensin istuinlämmitystä ei meinaa löytää kosketusnäytön valikoista, lopuksi sen automaattitoiminta alle viiden asteen lämpötilassa ilahduttaa. Törmäyksenestojärjestelmä kuuluu jo Longitude-perusvarustukseen. Muut varustetasot ovat ylellisempi Limited tai maastoon tarkoitettu Trailhawk. Moderni voimalinja Ajossa uusi Jeep tuntuu eniten amerikkalaiselta. Ohjaus on kevyt, suurpiirteinen ja tunnoltaan ohut. Jousitus on turhan täpäkkä mukulakivetyksellä yksin ajellessa, mutta paranee kuorman ja vauhdin kasvaessa. Toisaalta maastossa ohjaus ei lyö näpeille ja ulosjoustot riittävät. Neliveto pitää itse valita jatkuvaksi, muutoin uusimmasta elektroniikasta huolimatta etupyörät ehtivät sutaista ennen nelivedon kytkeytymistä. Voimalinja on moderni, pieni ahdettu vääntävä bensiinimoottori ja yhdeksänvaihteinen automaatti. Valitettavasti niiden yhteispeli jättää vielä hienosäädön tarvetta, vaihdot eivät aina onnistu sulavasti. Periaatteessa puhtia piisaa ja välityksiä riittää joka tarpeeseen, mutta jenkkiautofiilis jää saavuttamatta. Moottorin ääni ei kuulosta katu-uskottavalta isoilla kierroksilla, onneksi tasaisella nopeudella äänitaso on vaimea. Lopputankkaus paljastaa bensiiniä kuluneen lähes yhdeksän litraa satasella. Ei läheskään jenkkilukema sekään, mutta eikö pikkumoottorilla ja vaihteiden määrällä olisi ollut lupa odottaa vieläkin vähempää. Kaivattu lisä Jeep Compassin paluu on kaivattu lisä merkin mallistoon. Se on täsmäisku kaupunkimaastureiden myydyimpään kokoluokkaan, ulkomitat osuvat muutaman sentin tarkkuudella markkinajohtaja Nissan Qashqain kanssa yksiin. Kisaan ei kuitenkaan ratsasteta hinnalla vaan legendaarisen merkin maastouskottavuudella. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.jeep.fi/compass/ Jeep Compass 1.4 Multiair AT9 4x4 Limited Hinta alkaen 31 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 991 € Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (2500 r/min) Vääntö 250 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 160 g/km Mitat pituus 4394 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2636 mm Ecotest 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe