23.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Aprilia Dorsoduro 900 yhdistää supermoton ja nakun hyvät puolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aprilia Dorsoduro 900:ssa supermotomainen ulkonäkö ja hauskuus yhdistyy nakupyörämäisiin ajo-ominaisuuksiin. Hyvää: moottorin joustava luonne, ajamisen hauskuus, ajoasento. Huonoa: pieni tankki, satulan mukavuus. Aprilia Dorsoduron 750-kuutioinen moottori kasvoi Euro4 -päivityksen yhteydessä 900-kuutioiseksi. Huipputeho kasvoi vain kolme hevosvoimaa, mutta luonteeltaan moottori on nyt tasaisemmin vääntävä ja siten joustavampi.870 millin istuinkorkeus on hankala pienikokoisille kuljettajille, joskin jousitus painuu ja satulan korkeus alenee kuljettajan painosta. Ajoasento on supermotomaisesti pysty ja polvikulma loiva. Ainoa ajoasentoa häiritsevä asia on epämukava satula ja sen yli menevä lenkki, joka jää helposti istumalihasten ja penkin väliin.Korkeasta painopisteestä johtuen Dorsoduro ei ole superterävä käännöksissä, vaan paremminkin kompromissi suuntavakavuuden ja ketteryyden väliltä. Kovemmissa nopeuksissa keula tuntuu kevyeltä, muuten ominaisuudet riittävät hyvin vaikka rataharjoitteluun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuntuu tehokkaaltaLyhyiden välitysten ansiosta Dorsoduro tuntuu tehokkaammalta kuin luvatut 95 hevosvoimaa. Lyhyet vaihteidenvälit tuovat hauskuutta ajamiseen ja vaihtamiseen, mutta pidempi välitys sopisi paremmin yhteen moottorin luonteen kanssa.Kaasunvaste on luonteva, edes terävin Sport-ajotila ei ole liian terävä. Touring-asetusta tulee käytettyä lähinnä matkustajan ollessa kyydissä, tehoa rajoittavalle Rain-asetukselle ei juuri ole tarvetta.Pitkähköt joustomatkat antavat pehmeän tuntuman, ei kuitenkaan liian keinuvaa. Kuljettaja voi säätää sekä edessä että takana esijännitystä ja paluuvaimennusta. Tuplalevyjarrujen teho on sinällään riittävä, mutta tehokas jarrutus vaatii sormivoimia. Pehmeämmät jarrupalat herkistäisivät jarruja sopivasti.Suunniteltu hauskanpitoonPieni 12 litran tankki rajoittaa toimintamatkan 200 kilometriin. Samalla se kertoo myös Dorsoduron luonteesta, pyörä on tarkoitettu enemmän kaupungissa pyörimiseen ja hauskanpitoon kuin pidemmille matkoille.Värillinen TFT-mittaristo on moderni, joskin perinteinen analoginen kierroslukunäyttö olisi selkeämpi. Vasemmalta oikealle kasvavasta kierroslukupalkista punarajaa on vaikea hahmottaa, mutta rajusti vilkkuvat vaihtovalot onneksi kertovat milloin on aika vaihtaa suuremmalle vaihteelle.Lähimpiä kilpailijoita ovat Ducati Monster 821, Kawasaki Z900 ja Yamaha MT-09. Ääntä, luonnetta ja hauskuutta italialaisori tarjoaa kilpailijoita enemmän. Hinta sen sijaan on samalla tasolla kilpailijoiden kanssa.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaLisätietoja: www.aprilia.com/Dorsoduro-900 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”