23.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Aprilia Dorsoduro 900 yhdistää supermoton ja nakun hyvät puolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aprilia Dorsoduro 900:ssa supermotomainen ulkonäkö ja hauskuus yhdistyy nakupyörämäisiin ajo-ominaisuuksiin. Hyvää: moottorin joustava luonne, ajamisen hauskuus, ajoasento. Huonoa: pieni tankki, satulan mukavuus. Aprilia Dorsoduron 750-kuutioinen moottori kasvoi Euro4 -päivityksen yhteydessä 900-kuutioiseksi. Huipputeho kasvoi vain kolme hevosvoimaa, mutta luonteeltaan moottori on nyt tasaisemmin vääntävä ja siten joustavampi.870 millin istuinkorkeus on hankala pienikokoisille kuljettajille, joskin jousitus painuu ja satulan korkeus alenee kuljettajan painosta. Ajoasento on supermotomaisesti pysty ja polvikulma loiva. Ainoa ajoasentoa häiritsevä asia on epämukava satula ja sen yli menevä lenkki, joka jää helposti istumalihasten ja penkin väliin.Korkeasta painopisteestä johtuen Dorsoduro ei ole superterävä käännöksissä, vaan paremminkin kompromissi suuntavakavuuden ja ketteryyden väliltä. Kovemmissa nopeuksissa keula tuntuu kevyeltä, muuten ominaisuudet riittävät hyvin vaikka rataharjoitteluun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuntuu tehokkaaltaLyhyiden välitysten ansiosta Dorsoduro tuntuu tehokkaammalta kuin luvatut 95 hevosvoimaa. Lyhyet vaihteidenvälit tuovat hauskuutta ajamiseen ja vaihtamiseen, mutta pidempi välitys sopisi paremmin yhteen moottorin luonteen kanssa.Kaasunvaste on luonteva, edes terävin Sport-ajotila ei ole liian terävä. Touring-asetusta tulee käytettyä lähinnä matkustajan ollessa kyydissä, tehoa rajoittavalle Rain-asetukselle ei juuri ole tarvetta.Pitkähköt joustomatkat antavat pehmeän tuntuman, ei kuitenkaan liian keinuvaa. Kuljettaja voi säätää sekä edessä että takana esijännitystä ja paluuvaimennusta. Tuplalevyjarrujen teho on sinällään riittävä, mutta tehokas jarrutus vaatii sormivoimia. Pehmeämmät jarrupalat herkistäisivät jarruja sopivasti.Suunniteltu hauskanpitoonPieni 12 litran tankki rajoittaa toimintamatkan 200 kilometriin. Samalla se kertoo myös Dorsoduron luonteesta, pyörä on tarkoitettu enemmän kaupungissa pyörimiseen ja hauskanpitoon kuin pidemmille matkoille.Värillinen TFT-mittaristo on moderni, joskin perinteinen analoginen kierroslukunäyttö olisi selkeämpi. Vasemmalta oikealle kasvavasta kierroslukupalkista punarajaa on vaikea hahmottaa, mutta rajusti vilkkuvat vaihtovalot onneksi kertovat milloin on aika vaihtaa suuremmalle vaihteelle.Lähimpiä kilpailijoita ovat Ducati Monster 821, Kawasaki Z900 ja Yamaha MT-09. Ääntä, luonnetta ja hauskuutta italialaisori tarjoaa kilpailijoita enemmän. Hinta sen sijaan on samalla tasolla kilpailijoiden kanssa.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaLisätietoja: www.aprilia.com/Dorsoduro-900 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen