23.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Aprilia Dorsoduro 900 yhdistää supermoton ja nakun hyvät puolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aprilia Dorsoduro 900:ssa supermotomainen ulkonäkö ja hauskuus yhdistyy nakupyörämäisiin ajo-ominaisuuksiin. Hyvää: moottorin joustava luonne, ajamisen hauskuus, ajoasento. Huonoa: pieni tankki, satulan mukavuus. Aprilia Dorsoduron 750-kuutioinen moottori kasvoi Euro4 -päivityksen yhteydessä 900-kuutioiseksi. Huipputeho kasvoi vain kolme hevosvoimaa, mutta luonteeltaan moottori on nyt tasaisemmin vääntävä ja siten joustavampi.870 millin istuinkorkeus on hankala pienikokoisille kuljettajille, joskin jousitus painuu ja satulan korkeus alenee kuljettajan painosta. Ajoasento on supermotomaisesti pysty ja polvikulma loiva. Ainoa ajoasentoa häiritsevä asia on epämukava satula ja sen yli menevä lenkki, joka jää helposti istumalihasten ja penkin väliin.Korkeasta painopisteestä johtuen Dorsoduro ei ole superterävä käännöksissä, vaan paremminkin kompromissi suuntavakavuuden ja ketteryyden väliltä. Kovemmissa nopeuksissa keula tuntuu kevyeltä, muuten ominaisuudet riittävät hyvin vaikka rataharjoitteluun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuntuu tehokkaaltaLyhyiden välitysten ansiosta Dorsoduro tuntuu tehokkaammalta kuin luvatut 95 hevosvoimaa. Lyhyet vaihteidenvälit tuovat hauskuutta ajamiseen ja vaihtamiseen, mutta pidempi välitys sopisi paremmin yhteen moottorin luonteen kanssa.Kaasunvaste on luonteva, edes terävin Sport-ajotila ei ole liian terävä. Touring-asetusta tulee käytettyä lähinnä matkustajan ollessa kyydissä, tehoa rajoittavalle Rain-asetukselle ei juuri ole tarvetta.Pitkähköt joustomatkat antavat pehmeän tuntuman, ei kuitenkaan liian keinuvaa. Kuljettaja voi säätää sekä edessä että takana esijännitystä ja paluuvaimennusta. Tuplalevyjarrujen teho on sinällään riittävä, mutta tehokas jarrutus vaatii sormivoimia. Pehmeämmät jarrupalat herkistäisivät jarruja sopivasti.Suunniteltu hauskanpitoonPieni 12 litran tankki rajoittaa toimintamatkan 200 kilometriin. Samalla se kertoo myös Dorsoduron luonteesta, pyörä on tarkoitettu enemmän kaupungissa pyörimiseen ja hauskanpitoon kuin pidemmille matkoille.Värillinen TFT-mittaristo on moderni, joskin perinteinen analoginen kierroslukunäyttö olisi selkeämpi. Vasemmalta oikealle kasvavasta kierroslukupalkista punarajaa on vaikea hahmottaa, mutta rajusti vilkkuvat vaihtovalot onneksi kertovat milloin on aika vaihtaa suuremmalle vaihteelle.Lähimpiä kilpailijoita ovat Ducati Monster 821, Kawasaki Z900 ja Yamaha MT-09. Ääntä, luonnetta ja hauskuutta italialaisori tarjoaa kilpailijoita enemmän. Hinta sen sijaan on samalla tasolla kilpailijoiden kanssa.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaLisätietoja: www.aprilia.com/Dorsoduro-900 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa