9.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: arvokasta arpomista – Audi SQ2 Teksti Eetu Kokkonen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi SQ2 on pieni voimanpesä, joka on helppo ajettava – ellei liiankin helppo. Hyvää: ajomukavuus tiestöstä riippumatta, ripeä kulku. Huonoa: hinta, kolho sisusta vakiovarustein, kaasupolkimen viive. Aluksi Audi SQ2 tuntuu numeroarvojensa mukaiselta. Auto kiihtyy pintakaasullakin vaivattomasti matkanopeuteen seitsenportaisen kaksoiskytkinautomaatin vaihtaessa huomaamattomasti isompaa vaihdetta pesään.Seuraavaksi tekeekin jo mieli kokeilla pienen katumaasturin todellista kulkupuolta, löytyyhän sporttiversion pellin alta 301 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä tuottava kaksilitrainen TFSI -bensiinimoottori.Kaasupolkimen pohjaan painauduttua kerkeää hetken epäillä lähteekö auto kiihtymään ollenkaan. Lopulta se päättää ampaista liikkeelle kiitettävällä nopeudella, muttei silti erityisen säväyttävästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkonäköä pienillä muutoksillaAudin pienen citymaasturin sporttiversion ensivaikutelma ei ole muutenkaan parhaasta päästä, perus-Q2-malleista tuttu muovisuus pistää entistä selvemmin silmään tämän hintaluokan autossa. Nahka/alcantara -urheiluistuimien sivuttaistuki tuntuu naurettavalta auton tehoon nähden, eikä reisituessakaan ole kehumista. Avaimeton käynnistyskään ei kuulu SQ2:n vakiovarusteisiin.Urheilullista näköä tuovat muun muassa räväkämpi maski, suuret ilmanottoaukot ja Audin S-malleista tutut neljä pakoputken ulostuloa. Kolmipuolainen urheiluohjauspyörä tuntuu käteen jämäkältä kaikilla otteilla. Neloskoneiseksi autoksi SQ2 pörisee tyhjäkäynnillä miellyttävästi, ja kiihdyttäessäkin soundit ovat selkeät, mutta eivät häiritsevät. Tosin joskus pienemmälle vaihdettaessa esiintyvä liioitellun kova pörähdys kuulostaa lähinnä koomiselta.Helppoa matkantekoaSisustan kolhoudesta huolimatta SQ2 on miellyttävä auto matka-ajoon. Ohitukset tapahtuvat vaihteiston sport-asetuksella ripeästi, ja lisävarustelistalta ruksitut mukautuva vakionopeudensäädin sekä kaistallapitoavustin helpottavat osaltaan.Kaupungissakin Audilla on helppo liikkua. Näppärän koon ja peruutuskameran ansiosta ahtaat parkkipaikatkaan eivät tuota hankaluuksia. Häiritsevää puolestaan on kaasun viive. Manuaalikäyttöisenäkin auto tuntuu empivän kaasupoljinta enemmän painettaessa, mikä hankaloittaa esimerkiksi risteyksissä ennakoimista.Q2-mallia 20 millimetriä matalampi alusta ei ole tehnyt SQ2:sta kivirekeä, vaan auto kulkee eleettömästi monttujen yli. Mutkissa auto ei kallistele pahasti kovemmassakaan vauhdissa, mutta hieman tunnoton ohjaus rokottaa ajonautintoa.Soratiellä SQ2:n puikoissa alkaa jo hymyilyttää. Nelivedon ja toimivan ajonvakautuksen ansiosta vauhti ei tunnu missään, auto ikään kuin houkuttelee helppoudellaan ja eleettömyydellään ajamaan mutkiin kovempaa. Nopeusmittaria saakin vahdata tarkkaan, ettei vauhti ylitä suurinta sallittua.Halvaksi SQ2:a ei voi kehua. Koeajoauton, jota ei ole kuorrutettu kaikilla lisävarusteilla, hinta kohoaa 69 865 euroon. Pelkillä vakiovarusteillakin SQ2 maksaa 58 903 euroa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Audi SQ2 TFSI Quattro S tronic Hinta alkaen 58 903 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 865 € Moottori Bensiinimoottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 221 kW (301 hv), 5300–6500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5200 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,8 (yhd.) CO2-päästöt 199 g/km Mitat pituus 4210 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2594 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?