9.7.2019

Koeajo: arvokasta arpomista – Audi SQ2

Kuva Jari Saarentaus
Audi SQ2

Audi SQ2 on pieni voimanpesä, joka on helppo ajettava – ellei liiankin helppo. Hyvää: ajomukavuus tiestöstä riippumatta, ripeä kulku. Huonoa: hinta, kolho sisusta vakiovarustein, kaasupolkimen viive.

Aluksi Audi SQ2 tuntuu numeroarvojensa mukaiselta. Auto kiihtyy pintakaasullakin vaivattomasti matkanopeuteen seitsenportaisen kaksoiskytkinautomaatin vaihtaessa huomaamattomasti isompaa vaihdetta pesään.

Audi SQ2Seuraavaksi tekeekin jo mieli kokeilla pienen katumaasturin todellista kulkupuolta, löytyyhän sporttiversion pellin alta 301 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä tuottava kaksilitrainen TFSI -bensiinimoottori.

Kaasupolkimen pohjaan painauduttua kerkeää hetken epäillä lähteekö auto kiihtymään ollenkaan. Lopulta se päättää ampaista liikkeelle kiitettävällä nopeudella, muttei silti erityisen säväyttävästi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ulkonäköä pienillä muutoksilla

Audin pienen citymaasturin sporttiversion ensivaikutelma ei ole muutenkaan parhaasta päästä, perus-Q2-malleista tuttu muovisuus pistää entistä selvemmin silmään tämän hintaluokan autossa. Nahka/alcantara -urheiluistuimien sivuttaistuki tuntuu naurettavalta auton tehoon nähden, eikä reisituessakaan ole kehumista. Avaimeton käynnistyskään ei kuulu SQ2:n vakiovarusteisiin.

Urheilullista näköä tuovat muun muassa räväkämpi maski, suuret ilmanottoaukot ja Audin S-malleista tutut neljä pakoputken ulostuloa. Kolmipuolainen urheiluohjauspyörä tuntuu käteen jämäkältä kaikilla otteilla.

Neloskoneiseksi autoksi SQ2 pörisee tyhjäkäynnillä miellyttävästi, ja kiihdyttäessäkin soundit ovat selkeät, mutta eivät häiritsevät. Tosin joskus pienemmälle vaihdettaessa esiintyvä liioitellun kova pörähdys kuulostaa lähinnä koomiselta.

Helppoa matkantekoa

Sisustan kolhoudesta huolimatta SQ2 on miellyttävä auto matka-ajoon. Ohitukset tapahtuvat vaihteiston sport-asetuksella ripeästi, ja lisävarustelistalta ruksitut mukautuva vakionopeudensäädin sekä kaistallapitoavustin helpottavat osaltaan.Audi SQ2

Kaupungissakin Audilla on helppo liikkua. Näppärän koon ja peruutuskameran ansiosta ahtaat parkkipaikatkaan eivät tuota hankaluuksia. Häiritsevää puolestaan on kaasun viive. Manuaalikäyttöisenäkin auto tuntuu empivän kaasupoljinta enemmän painettaessa, mikä hankaloittaa esimerkiksi risteyksissä ennakoimista.

Q2-mallia 20 millimetriä matalampi alusta ei ole tehnyt SQ2:sta kivirekeä, vaan auto kulkee eleettömästi monttujen yli. Mutkissa auto ei kallistele pahasti kovemmassakaan vauhdissa, mutta hieman tunnoton ohjaus rokottaa ajonautintoa.

Audi SQ2

Soratiellä SQ2:n puikoissa alkaa jo hymyilyttää. Nelivedon ja toimivan ajonvakautuksen ansiosta vauhti ei tunnu missään, auto ikään kuin houkuttelee helppoudellaan ja eleettömyydellään ajamaan mutkiin kovempaa. Nopeusmittaria saakin vahdata tarkkaan, ettei vauhti ylitä suurinta sallittua.

Halvaksi SQ2:a ei voi kehua. Koeajoauton, jota ei ole kuorrutettu kaikilla lisävarusteilla, hinta kohoaa 69 865 euroon. Pelkillä vakiovarusteillakin SQ2 maksaa 58 903 euroa.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus

Audi SQ2 TFSI Quattro S tronic

Hinta alkaen

58 903 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

69 865 €

Moottori

Bensiinimoottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

221 kW (301 hv), 5300–6500 r/min

Vääntö

400 Nm (2000–5200 r/min)

Vääntö

400 Nm (2000–5200 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,8 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 8,8 (yhd.)

CO2-päästöt

199 g/km

Mitat

pituus 4210 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2594 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat