9.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: arvokasta arpomista – Audi SQ2 Teksti Eetu Kokkonen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi SQ2 on pieni voimanpesä, joka on helppo ajettava – ellei liiankin helppo. Hyvää: ajomukavuus tiestöstä riippumatta, ripeä kulku. Huonoa: hinta, kolho sisusta vakiovarustein, kaasupolkimen viive. Aluksi Audi SQ2 tuntuu numeroarvojensa mukaiselta. Auto kiihtyy pintakaasullakin vaivattomasti matkanopeuteen seitsenportaisen kaksoiskytkinautomaatin vaihtaessa huomaamattomasti isompaa vaihdetta pesään.Seuraavaksi tekeekin jo mieli kokeilla pienen katumaasturin todellista kulkupuolta, löytyyhän sporttiversion pellin alta 301 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä tuottava kaksilitrainen TFSI -bensiinimoottori.Kaasupolkimen pohjaan painauduttua kerkeää hetken epäillä lähteekö auto kiihtymään ollenkaan. Lopulta se päättää ampaista liikkeelle kiitettävällä nopeudella, muttei silti erityisen säväyttävästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkonäköä pienillä muutoksillaAudin pienen citymaasturin sporttiversion ensivaikutelma ei ole muutenkaan parhaasta päästä, perus-Q2-malleista tuttu muovisuus pistää entistä selvemmin silmään tämän hintaluokan autossa. Nahka/alcantara -urheiluistuimien sivuttaistuki tuntuu naurettavalta auton tehoon nähden, eikä reisituessakaan ole kehumista. Avaimeton käynnistyskään ei kuulu SQ2:n vakiovarusteisiin.Urheilullista näköä tuovat muun muassa räväkämpi maski, suuret ilmanottoaukot ja Audin S-malleista tutut neljä pakoputken ulostuloa. Kolmipuolainen urheiluohjauspyörä tuntuu käteen jämäkältä kaikilla otteilla. Neloskoneiseksi autoksi SQ2 pörisee tyhjäkäynnillä miellyttävästi, ja kiihdyttäessäkin soundit ovat selkeät, mutta eivät häiritsevät. Tosin joskus pienemmälle vaihdettaessa esiintyvä liioitellun kova pörähdys kuulostaa lähinnä koomiselta.Helppoa matkantekoaSisustan kolhoudesta huolimatta SQ2 on miellyttävä auto matka-ajoon. Ohitukset tapahtuvat vaihteiston sport-asetuksella ripeästi, ja lisävarustelistalta ruksitut mukautuva vakionopeudensäädin sekä kaistallapitoavustin helpottavat osaltaan.Kaupungissakin Audilla on helppo liikkua. Näppärän koon ja peruutuskameran ansiosta ahtaat parkkipaikatkaan eivät tuota hankaluuksia. Häiritsevää puolestaan on kaasun viive. Manuaalikäyttöisenäkin auto tuntuu empivän kaasupoljinta enemmän painettaessa, mikä hankaloittaa esimerkiksi risteyksissä ennakoimista.Q2-mallia 20 millimetriä matalampi alusta ei ole tehnyt SQ2:sta kivirekeä, vaan auto kulkee eleettömästi monttujen yli. Mutkissa auto ei kallistele pahasti kovemmassakaan vauhdissa, mutta hieman tunnoton ohjaus rokottaa ajonautintoa.Soratiellä SQ2:n puikoissa alkaa jo hymyilyttää. Nelivedon ja toimivan ajonvakautuksen ansiosta vauhti ei tunnu missään, auto ikään kuin houkuttelee helppoudellaan ja eleettömyydellään ajamaan mutkiin kovempaa. Nopeusmittaria saakin vahdata tarkkaan, ettei vauhti ylitä suurinta sallittua.Halvaksi SQ2:a ei voi kehua. Koeajoauton, jota ei ole kuorrutettu kaikilla lisävarusteilla, hinta kohoaa 69 865 euroon. Pelkillä vakiovarusteillakin SQ2 maksaa 58 903 euroa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Audi SQ2 TFSI Quattro S tronic Hinta alkaen 58 903 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 865 € Moottori Bensiinimoottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 221 kW (301 hv), 5300–6500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5200 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,8 (yhd.) CO2-päästöt 199 g/km Mitat pituus 4210 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2594 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous