19.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Audi A4 – uusi kuori, vanha mainio sisältö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A4:n kasvojenkohotus remontoi koko ulkokuoren. Hyvää: laaja mallisto, ajettavuus. Huonoa: dieselin viivyttely. Neljän vuoden ikään ehtinyt Audi A4 kokenut kattavan kasvojenkohotuksen. Hienosäätöä on tehty siellä täällä, mutta suurimmat muutokset koskevat ulkonäköä, moottoreita ja tietoviihdejärjestelmää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerusteellinen pintaremonttiUlkokuoressa Audi ei ole tyytynyt vain muokattuihin valoihin ja kromilistaan. Edeltäjästä on lopulta jäljellä lähinnä katto. Keulaa koristaa leveämpi ja matalampi maski, jonka päältä löytää vielä ilmanottoaukot ennen konepeltiä. Tuoreimmista Audeista tutut "quattro-pullistukset" koristavat nyt A4:nkin kylkiä, mikä on vaatinut uudet lokasuojat, ovet ja takakyljet.Suuret muutokset peltipintoihin ovat erittäin kalliita, mutta päivityksellä Audi kertoo tuoneensa A4:ään muista nykymalleista tutun ilmeen. Valmistaja kertoo sen olleen huomattavasti edullisempaa, kuin ennen aikainen täysin uuden korin suunnittelu – se kun vaatii huippukalliita törmäystestejä.Hybridi, mutta vain kevyestiMoottoripuolella merkittävä muutos on kevythybriditekniikan käyttöönotto, joskin kyse on Audin 12-voltin järjestelmästä, joka käytännössä tarkoittaa vain tavallista suorituskykyisempää laturia.Kevythybridijärjestelmää käytetään 136 ja 163-hevosvoimaisissa dieselmalleissa 30 TDI ja 35 TDI sekä kaikissa bensiiniversioissa: 35 TFSI (150 hv), 40 TFSI (190 hv) ja nelivetoinen 45 TFSI quattro (245 hv). Näiden lisäksi mallistosta löytyvät 40 TDI quattro (190 hv) ja 45 TDI quattro (231 hv).Kasvojenkohotuksen jälkeenkin A4:n nelivedoissa on eroja: dieselit on toteutettu perinteisellä luistonrajoittimella varustetulla keskitasauspyörästöllä, kun ainut bensiinineliveto 45 TFSI käyttää osa-aikaista quattro with ultra technology -versiota.Kosketa, älä pyöritäNopealla vilkaisulla sisätilojen muutoksia on vaikea havaita. Peruslinjat ovat yhä ennallaan – viimeistely on moitteetonta, materiaalit laadukkaita ja ergonomia kunnossa.Uudistus löytyy kojelaudan päälle asennetusta näytöstä: pyöritettävällä rullalla ohjattu MMI-järjestelmä on vaihtunut uuteen MMI Touch -järjestelmään, jota ohjataan kosketusnäytöltä. Rullan vapauttamaan tilaan on asennettu pieni kannellinen lokero, ja jo valmiiksi tablettimainen näyttö taas on venynyt entisestään.Käyttöliittymä luottaa muiden tuoreiden pienempien Audien tapaan yhteen näyttöön. Valikot on suunniteltu kosketusnäyttö mielessä, joten useimmat symbolit ovat selkeän isoja ja käyttö ajon aikanakin vaivatonta. Toisaalta A4:n ergonomiaa ei ole alkujaan suunniteltu kosketusnäyttöä varten, joten ajoasennosta riippuen näyttöön voinee joutua vähän kurottelemaan.Toinen näyttöpuolen uudistus koskee digitaalimittaristoa – sen saa nyt A4:ään myös ilman kallista navigaatiojärjestelmää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdelleen erinomainenEnsikoeajoon valikoitui A4 Avant 40 TDI quattro. Kovin montaa kilometriä ei tarvitse ajaa todetakseen auton olevan edelleenkin ajankohtainen ja erinomainen. Ajettavuutta leimaa vaivattomuus, kiitos keveän ja tarkan ohjauksen, sekä kaikin puolin johdonmukaisten hallintalaitteiden toiminnan. Koeajoyksilön lisävarusteinen mukavuusalusta säätyvällä iskunvaimennuksella tarjoaa miellyttävän, mutta asiallisella tavalla jämäkän kyydin huonommallakin tiestöllä.Konepellin ja maskin välinen aukko on helpoin tapa tunnistaa uudistettu malli.…vaikka viivytteleeSuurin miinus, tai kenties lähes ainoa, kohdistuu koeajoautossa voimalinjaan. Tasanopeudella ja täyskiihdytyksissä se toimii hienosti, mutta kuormituksen muutokset aiheuttavat tarpeetonta viivyttelyä, joka tuntuu johtuvan vähän sekä moottorista että kaksoiskytkinvaihteistosta. A4 40 TDI:llä ei rohkene hyökätä liikenneympyrässä tai kolmion takaa sellaiseen rakoon, johon tehokkaalla automaattivaihteisella autolla pitäisi ilman muuta ehtiä liikennevirtaa haittaamatta. Voimalinja viivyttelee myös ohituksissa, mutta vauhtiin päästyään kiihtyvyys on asiallista.Audi A4 allroad quattro erottuu tavallisista malleista pyöränkaarien lisäksi keulalla, jossa ei ole ilmanottoaukkoa maskin ja konepellin välissä.Yhä ajankohtainenLyhyen kokeilun perusteella viivyttely on läsnä myös bensiinimallissa 45 TFSI, mutta huomattavasti vähäisempänä. Käsivaihteistoa Audi tulee tarjoamaan vain pienimmän 30 TDI:n yhteydessä.Kokonaisuutena Audi A4 on kuitenkin edelleen hyvin ajakohtainen auto, ja kattavan mallipäivitys pitänee sen houkuttelevana vaihtoehtona vielä aika monen vuoden ajan.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A4 Avant S line 40 TDI quattro Hinta alkaen 49 562 € Moottori Dieselmoottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750 r/min) Vääntö 400 Nm (1750 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 3000 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4762 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2820 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? - Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja