18.7.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Audi A5 Sedan 2.0 TFSI e-hybrid quattro – numeroa isompi Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A5 korvaa A4:n – nyt myös lataushybridinä. Perusteellisesti uudistunut Audi A5 on korvannut mallistossa myös A4:n, valitettavasti myös hinnastossa on pykälän hyppäys ylöspäin. Odotamme jännityksellä, kumpaan mallisarjaan täyssähköversio aikanaan tulee. Parillisten Audien piti olla sähköautoja ja parittomien polttomoottorisia, mutta A6 on kuitenkin jo esitelty molemmilla voimalinjoilla. A5:n korivaihtoehdot ovat viisiovinen viistoperä ja farmari, hinnastossa kuitenkin Sedan ja Avant, hintaeroa puolitoista tonnia.Mallimerkintöjen melskeessä myös mallien tehoja kuvaavat numerot ovat poistuneet vähin äänin käytöstä, autojen voimavarat eivät välttämättä selviä peräpeiliä tutkimalla. Kaikissa A5-malleissa polttomoottori on kaksilitrainen bensiinimoottori ja vaihteisto seitsenpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto S-tronic. Dieselit on jätetty pois maahantuontiohjelmasta. Jos takaluukussa ei lue mitään, kyseessä on todennäköisesti etuvetoinen säysein 110 kW versio. Quattro-merkitty yksilö on luonnollisesti neliveto ja 150 kW tehoinen. Nyt tuoreimpana on joukkoon liittynyt e-hybrid, jossa nelivetoon yhdistyy sähkömoottorin tuoma lisäpotku ja mahdollisuus päästöttömään ajoon. Näiden tuoma lisähinta on kohtuullinen lataushybridien vähäisen autoveron ansiosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatka-auto neljälleA5 on kasvanut kooltaan kaikkiin suuntiin, eniten pituutta ja akseliväliä, 7 senttiä. Se on tuonut kaivattua lisäväljyyttä takapenkkiläisten polvitiloihin. Edessä ohjaamo on rakennettu tyköistuvan oloiseksi, vaikka säätövarat riittävät hujopillekin. Ajoasento on luonteva. Takanakin valittamista on vain keskipaikalla, kardaanitunneli vie jalkatilat ja istuimen korotettu muotoilu yhdessä keskeltä matalamman katon kanssa pääntilan. Tavaratila on perusmuodossaan harmillisen matala, hybridiversion suurentunut akku vie kaiken tilan kontin alta. Viisiovisuus ja muunneltavuus helpottavat lastaamista, selkänoja taittuu kolmessa osassa, neljän hengen hiihtoreissu onnistuu. Kojelauta kaartuu kuljettajakeskeisesti, leveä kahdesta näytöstä muodostuva lasipinta hallitsee näkymää. Jos apukuski tuntee jäävänsä huomiotta, hänen eteensä on saatavilla oma kosketusnäyttö viihdetoimintoineen. Näytöt ovat kirkkaita ja grafiikaltaan teräviä, mutta personoitavia pikakuvakkeita jää kaipaamaan valikoita selaillessa. Kuskilla on kaikki oivasti ulottuvillaan, mutta lipevän kiiltävät näppäimet ratin puolissa ja ovissa vaativat totuttelua. Kiiltävää mustaa sormenjälkiä keräävää pintaa on muutenkin yllin kyllin. Vakiovarustelu sisältää olennaisen, mutta teknologiapaketti tuntuu kohtuuhintaiselta (3000 €) lukuisine mukavuus- ja turvallisuusvarusteineen. Tehokas lataushybridiLataushybridivoimalinja koostuu kaksilitraisesta ahdetusta bensiinimoottorista (185 kW), seitsenvaihteisesta kaksoiskytkinvaihteistosta ja niiden väliin asennetusta sähkömoottorista (105 kW). Yhteisteho on kuitenkin ”vain” 220 kW (299 hv). Suorituskyky ei kuitenkaan tunnu ihan lukeman mukaiselta. Sähkömoottori kyllä liikuttaa autoa välittömästi ja bensiinimoottori käynnistyy ja liittyy mukaan silmänräpäyksessä, se vain tuntuu ikuisuudelta. Sport-asetuksilla moottori on paremmin hereillä ja viive vähenee. Neliveto suitsii sutaisut ja vetelyt pois. Osansa terästä vie yli kahden tonnin kasvanut paino.Sähköllä keskikulutus on liki 20 kWh/100km, joten luvattu 108 päästötöntä kilometriä toteutuu – ainakin kesällä. Hissuttelemalla jopa 130 km onnistui. Sähkön loputtua kulutus asettuu seitsemän litran tuntumaan, samoihin hybridittömän perusmallin kanssa. Lisäteho, neliveto ja akuston paino vievät veronsa, vaikka kori onkin matala ja sutjakka muodoiltaan. Yllättäen vastoin konsernin muita uutuuksia A5 ei ole saanut pikalatausmahdollisuutta, 11 kW:lla lataus vie yli kaksi tuntia.A5:ssä ajettavuus ja mukavuus ovat sopivassa tasapainossa. Melutaso on alhainen, vain kaikkein karkeimmat tienpinnat kantautuvat sisälle. Ohjaus on kevyen puoleinen pyöritellä kaupungissa, silti riittävän tarkka ja tunnokas mutkatielläkin. Särmempää käytöstä toivovat löytänevät säädettävän urheilualustan lisävarustelistalta. Hyvät ja huonot puolet ajettavuus neliveto suorituskyky sähköinen toimintamatka matala tavaratila paino hipaisukytkimet Audi A5 Sedan 2.0 TFSI e-hybrid quattro S-tronic LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 984 cm3 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto 220 kW (299 hv), 450 Nm Akku brutto / netto 25,9 / 20,7 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) WLTP-kulutus 2,0 l/100km CO2-päästöt 47 g/km toimintamatka sähköllä 108 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,9 s huippunopeus 250 km/h Mitat Pituus 4 829 mm Leveys 1 860 mm Korkeus 1 443 mm Akseliväli 2 892 mm Tavaratila 331 – 1 175 l Omamassa 2 145 kg perävaunu 1 700 / 750 kg Euro NCAP 5 (2024) Takuu 2 vuotta hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 49 996 € koeajoauto 59 993 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 23.2.2025 Koeajo Maistiainen: uusi Audi Q5 on aiempaa hillitympi ja tulee meille vain lataushybridinä 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 6.1.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 – perinteistä helppoa etsivälle 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 17.7.2025 Käyttötesti Valevika, kaupunkien kovat kadut ja kyseenalaista julkisuutta – Käyttötesti: Dacia Duster 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon