25.12.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q4 e-tron -sähköauto on uudistunut ja muun muassa sen toimintamatka on kasvanut. Audi Q4 on eittämättä yksi parhaista Volkswagen-konserniin MEB-pohjarakenteelle tehdyistä sähköautoista. On sillä toki hintaakin. Koeajettu versio ei ollut edes kallein mahdollinen, eikä siinä ollut korkeinta varustetasoakaan, niin silti hinta kohoaa yli 70 000 euron. Alkaen hinnaltaan Q4 e-tron on runsas 58 000 euroa. Kalleimman Q4-mallin varustetaso ja -versio lähtee reilusta 64 000 eurosta – ilman lisävarusteita. Muutamalla ruksilla tämän auton kohdalla pääsee helposti yli 70 000 euroon. Vaikka hintaa on, Audin sähköautomallistossa Q4 on tällä hetkellä edullisin sähköauto. Audi Q4:n edustamasta kokoluokasta löytyy paljon edullisempiakin täyssähköisiä autoja, mutta nelirenkaisesta logosta auton keulalla joutuu maksamaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErinomainen ajaaMutta vanha sanonta, rahalla saa, ja hevosella pääsee, pätee Q4:n tapauksessa. Q4 on erinomainen ajettava. Sähköautot painavat akkunsa vuoksi melko paljon ja korkea paino korostaa Q4:n hyvää ajettavuutta. Sen alusta on tukeva, ohjaus on tukeva, joka tekee autosta erittäin helpon ja vaivattoman ajaa esimerkiksi pitkää matkaa.Alustatuntuma Q4:ssä on erinomainen. Se suodattaa tien epätasaisuudet todella mallikkaasti ja äänettömästi. Hyvä alusta yhdistettynä isoon pyöräkokoon tekee ajettavuudesta mukavaa. Q4:n päivityksen yhteydessä auton alustaa on laskettu 15 milliä matalammaksi. Jousitusta on myös hieman muutettu ja nämä muutokset vaikuttavat tietysti ajettavuuteen, korin kallistelut ovat maltillisempia ja Q4 on parempi ajaa kuin koskaan. Pitkällä matkalla korostuvat myös hyvät tilat. Kun tilat ovat Audin tapaan väljät, kaikilla matkustajilla ja matkatavaroilla on hyvä olla. Takana Q4:ssä on hyvin jalka- ja pääntilaa. Tavaratila ei ole luokkansa isoimpia, mutta monelle hyvin riittävä. Tavaratilan pohja on puskurin korkeudella. Kuten sanottua, Audi Q4 e-tron perustuu samaan Volkswagen-konsernin MEB-pohjarakenteeseen kuten esimerkiksi Volkswagen ID.4 ja Škoda Enyaq, jotka nekään eivät ole ajettavuudeltaan huonoja, mutta kyseinen perusrakenne puettuna Ingolstadtin tapaan, saadaan parasta, mitä kyseleiselle pohjarakenteelle on tehty. Q4 tuntuu vieläkin paljon paremmalta Škoda ja Volkkari.Myös ohjaustuntuma on katumaasturiksi siinä erinomainen. Kuljettajan työympäristö on Q4:ssä muutenkin mukava, ergonomia on kohdallaan ja ohjaamossa kaikki on selkeää.Huono jarrutuntumaAjettavuuden näkökulmasta ainoa miinusmerkki on jarrutuntuma. Jarrutuntuma Q4 e-tronissa on huono. Kun poljinta painaa, alussa on tunnoton ja tyhjä kohta, joka täytyy painaa pois, ennen kuin jarruista alkaa löytyä tuntumaa. Tuntuma on hyvin samanlainen kuin Škoda Enyaq -mallissa, johtuen tietysti myös siitä, että autot ovat perusrakenteeltaan samasta puusta. Erikoinen jarrutuntuma on mitä ilmeisemmin peräisin auton takajarrujen rumpujarruista. Volkswagen konserni perustelee rumpujarrujen käyttöä auton taka-akselilla sillä, että sähköauto jarruttaa paljon energiantalteenoton avulla. Rumpujarruja käytetään taka-akselilla, koska täyssähköautot ovat monet takavetoisia ja tällöin jarrutusenergian talteenottokin tapahtuu takapyöriltä. Vaikka Audissa on nelivetoinen, jarrutusenergian talteenotolla on todennäköisesti suurempi rooli takana sijaitsevalla sähkömoottorilla kuin etumoottorilla ja siksi taka-akselilla Q4:ssä on rumpujarrut.Jos takapyörillä olisi levyjarrut, ne voitaisi mitoittaa etupyörien levyjarruja pienemmiksi, koska takajarrut jarruttavat vähemmän juuri energiantalteenoton tapahtuvan jarrutuksen vuoksi. Tämän vuoksi täyssähköauton takajarrulevyjen jarrupinnat ruostuisivat helpommin.Pidempää toimintamatkaaAudi Q4 e-tron on ollut myynnissä noin vuoden päivät vähemmän aikaa kuin Volkswagenin ja Škoda konsernisisarensa. Ne päivittyivät aiemmin, nyt oli Audin vuoro.Visuaalisesti Q4 ei ole päivityksen yhteydessä juurikaan muuttunut. Audi sai kuitenkin lisää toimintamatkaa, sitä tuli noin 5 prosenttia vanhan päälle. Parempi sekin kuin ei mitään. Toimintamatkan lisäys on tehty muun muassa akkukemian muutoksella ja vaihtamalla takamoottori taloudellisempaan.Pikalatausteho on nyt myös nostettu nelivetomalleissa peräti 175 kilowattiin, joka takaa vaivattoman matkanteon talvellakin, kun käyttää akuston esilämmitystä. Kun latauksen aloittaa 10 prosentista ja päättää 80 prosentissa, lataussession kesto on alle 30 minuuttia. Latauksen voi myös säätää loppuvaksi 80 prosentissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Tilat Ajettavuus Äänettömyys Jarrutuntuma Hinta Audi Q4 45 e-tron Land of Quattro Plus SÄHKÖAUTO, neliveto 210 kW (286 hv), 679 Nm Akku brutto / netto 82 / 77 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 175 kW WLTP-kulutus 17,3 kWh / 100 km toimintamatka 503 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,6 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 591 mm Leveys 1 865 mm Korkeus 1 639 mm Akseliväli 2 771 mm Tavaratila 520 l Omamassa 2 235 kg perävaunu 1 200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2021) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 58 490 € koeajoauto 70 220 € Lue lisää Kaikki artikkelit 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 2.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron – uusi sähkökuu ja raikkaat designtuulet 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 25.8.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Audi Q6 e-tron – prototyypin koeajo maailman laidalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja