25.12.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q4 e-tron -sähköauto on uudistunut ja muun muassa sen toimintamatka on kasvanut. Audi Q4 on eittämättä yksi parhaista Volkswagen-konserniin MEB-pohjarakenteelle tehdyistä sähköautoista. On sillä toki hintaakin. Koeajettu versio ei ollut edes kallein mahdollinen, eikä siinä ollut korkeinta varustetasoakaan, niin silti hinta kohoaa yli 70 000 euron. Alkaen hinnaltaan Q4 e-tron on runsas 58 000 euroa. Kalleimman Q4-mallin varustetaso ja -versio lähtee reilusta 64 000 eurosta – ilman lisävarusteita. Muutamalla ruksilla tämän auton kohdalla pääsee helposti yli 70 000 euroon. Vaikka hintaa on, Audin sähköautomallistossa Q4 on tällä hetkellä edullisin sähköauto. Audi Q4:n edustamasta kokoluokasta löytyy paljon edullisempiakin täyssähköisiä autoja, mutta nelirenkaisesta logosta auton keulalla joutuu maksamaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErinomainen ajaaMutta vanha sanonta, rahalla saa, ja hevosella pääsee, pätee Q4:n tapauksessa. Q4 on erinomainen ajettava. Sähköautot painavat akkunsa vuoksi melko paljon ja korkea paino korostaa Q4:n hyvää ajettavuutta. Sen alusta on tukeva, ohjaus on tukeva, joka tekee autosta erittäin helpon ja vaivattoman ajaa esimerkiksi pitkää matkaa.Alustatuntuma Q4:ssä on erinomainen. Se suodattaa tien epätasaisuudet todella mallikkaasti ja äänettömästi. Hyvä alusta yhdistettynä isoon pyöräkokoon tekee ajettavuudesta mukavaa. Q4:n päivityksen yhteydessä auton alustaa on laskettu 15 milliä matalammaksi. Jousitusta on myös hieman muutettu ja nämä muutokset vaikuttavat tietysti ajettavuuteen, korin kallistelut ovat maltillisempia ja Q4 on parempi ajaa kuin koskaan. Pitkällä matkalla korostuvat myös hyvät tilat. Kun tilat ovat Audin tapaan väljät, kaikilla matkustajilla ja matkatavaroilla on hyvä olla. Takana Q4:ssä on hyvin jalka- ja pääntilaa. Tavaratila ei ole luokkansa isoimpia, mutta monelle hyvin riittävä. Tavaratilan pohja on puskurin korkeudella. Kuten sanottua, Audi Q4 e-tron perustuu samaan Volkswagen-konsernin MEB-pohjarakenteeseen kuten esimerkiksi Volkswagen ID.4 ja Škoda Enyaq, jotka nekään eivät ole ajettavuudeltaan huonoja, mutta kyseinen perusrakenne puettuna Ingolstadtin tapaan, saadaan parasta, mitä kyseleiselle pohjarakenteelle on tehty. Q4 tuntuu vieläkin paljon paremmalta Škoda ja Volkkari.Myös ohjaustuntuma on katumaasturiksi siinä erinomainen. Kuljettajan työympäristö on Q4:ssä muutenkin mukava, ergonomia on kohdallaan ja ohjaamossa kaikki on selkeää.Huono jarrutuntumaAjettavuuden näkökulmasta ainoa miinusmerkki on jarrutuntuma. Jarrutuntuma Q4 e-tronissa on huono. Kun poljinta painaa, alussa on tunnoton ja tyhjä kohta, joka täytyy painaa pois, ennen kuin jarruista alkaa löytyä tuntumaa. Tuntuma on hyvin samanlainen kuin Škoda Enyaq -mallissa, johtuen tietysti myös siitä, että autot ovat perusrakenteeltaan samasta puusta. Erikoinen jarrutuntuma on mitä ilmeisemmin peräisin auton takajarrujen rumpujarruista. Volkswagen konserni perustelee rumpujarrujen käyttöä auton taka-akselilla sillä, että sähköauto jarruttaa paljon energiantalteenoton avulla. Rumpujarruja käytetään taka-akselilla, koska täyssähköautot ovat monet takavetoisia ja tällöin jarrutusenergian talteenottokin tapahtuu takapyöriltä. Vaikka Audissa on nelivetoinen, jarrutusenergian talteenotolla on todennäköisesti suurempi rooli takana sijaitsevalla sähkömoottorilla kuin etumoottorilla ja siksi taka-akselilla Q4:ssä on rumpujarrut.Jos takapyörillä olisi levyjarrut, ne voitaisi mitoittaa etupyörien levyjarruja pienemmiksi, koska takajarrut jarruttavat vähemmän juuri energiantalteenoton tapahtuvan jarrutuksen vuoksi. Tämän vuoksi täyssähköauton takajarrulevyjen jarrupinnat ruostuisivat helpommin.Pidempää toimintamatkaaAudi Q4 e-tron on ollut myynnissä noin vuoden päivät vähemmän aikaa kuin Volkswagenin ja Škoda konsernisisarensa. Ne päivittyivät aiemmin, nyt oli Audin vuoro.Visuaalisesti Q4 ei ole päivityksen yhteydessä juurikaan muuttunut. Audi sai kuitenkin lisää toimintamatkaa, sitä tuli noin 5 prosenttia vanhan päälle. Parempi sekin kuin ei mitään. Toimintamatkan lisäys on tehty muun muassa akkukemian muutoksella ja vaihtamalla takamoottori taloudellisempaan.Pikalatausteho on nyt myös nostettu nelivetomalleissa peräti 175 kilowattiin, joka takaa vaivattoman matkanteon talvellakin, kun käyttää akuston esilämmitystä. Kun latauksen aloittaa 10 prosentista ja päättää 80 prosentissa, lataussession kesto on alle 30 minuuttia. Latauksen voi myös säätää loppuvaksi 80 prosentissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Tilat Ajettavuus Äänettömyys Jarrutuntuma Hinta Audi Q4 45 e-tron Land of Quattro Plus SÄHKÖAUTO, neliveto 210 kW (286 hv), 679 Nm Akku brutto / netto 82 / 77 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 175 kW WLTP-kulutus 17,3 kWh / 100 km toimintamatka 503 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,6 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 591 mm Leveys 1 865 mm Korkeus 1 639 mm Akseliväli 2 771 mm Tavaratila 520 l Omamassa 2 235 kg perävaunu 1 200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2021) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 58 490 € koeajoauto 70 220 € Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 23.2.2025 Koeajo Maistiainen: uusi Audi Q5 on aiempaa hillitympi ja tulee meille vain lataushybridinä 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 6.1.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 – perinteistä helppoa etsivälle 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen