25.12.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q4 e-tron -sähköauto on uudistunut ja muun muassa sen toimintamatka on kasvanut. Audi Q4 on eittämättä yksi parhaista Volkswagen-konserniin MEB-pohjarakenteelle tehdyistä sähköautoista. On sillä toki hintaakin. Koeajettu versio ei ollut edes kallein mahdollinen, eikä siinä ollut korkeinta varustetasoakaan, niin silti hinta kohoaa yli 70 000 euron. Alkaen hinnaltaan Q4 e-tron on runsas 58 000 euroa. Kalleimman Q4-mallin varustetaso ja -versio lähtee reilusta 64 000 eurosta – ilman lisävarusteita. Muutamalla ruksilla tämän auton kohdalla pääsee helposti yli 70 000 euroon. Vaikka hintaa on, Audin sähköautomallistossa Q4 on tällä hetkellä edullisin sähköauto. Audi Q4:n edustamasta kokoluokasta löytyy paljon edullisempiakin täyssähköisiä autoja, mutta nelirenkaisesta logosta auton keulalla joutuu maksamaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErinomainen ajaaMutta vanha sanonta, rahalla saa, ja hevosella pääsee, pätee Q4:n tapauksessa. Q4 on erinomainen ajettava. Sähköautot painavat akkunsa vuoksi melko paljon ja korkea paino korostaa Q4:n hyvää ajettavuutta. Sen alusta on tukeva, ohjaus on tukeva, joka tekee autosta erittäin helpon ja vaivattoman ajaa esimerkiksi pitkää matkaa.Alustatuntuma Q4:ssä on erinomainen. Se suodattaa tien epätasaisuudet todella mallikkaasti ja äänettömästi. Hyvä alusta yhdistettynä isoon pyöräkokoon tekee ajettavuudesta mukavaa. Q4:n päivityksen yhteydessä auton alustaa on laskettu 15 milliä matalammaksi. Jousitusta on myös hieman muutettu ja nämä muutokset vaikuttavat tietysti ajettavuuteen, korin kallistelut ovat maltillisempia ja Q4 on parempi ajaa kuin koskaan. Pitkällä matkalla korostuvat myös hyvät tilat. Kun tilat ovat Audin tapaan väljät, kaikilla matkustajilla ja matkatavaroilla on hyvä olla. Takana Q4:ssä on hyvin jalka- ja pääntilaa. Tavaratila ei ole luokkansa isoimpia, mutta monelle hyvin riittävä. Tavaratilan pohja on puskurin korkeudella. Kuten sanottua, Audi Q4 e-tron perustuu samaan Volkswagen-konsernin MEB-pohjarakenteeseen kuten esimerkiksi Volkswagen ID.4 ja Škoda Enyaq, jotka nekään eivät ole ajettavuudeltaan huonoja, mutta kyseinen perusrakenne puettuna Ingolstadtin tapaan, saadaan parasta, mitä kyseleiselle pohjarakenteelle on tehty. Q4 tuntuu vieläkin paljon paremmalta Škoda ja Volkkari.Myös ohjaustuntuma on katumaasturiksi siinä erinomainen. Kuljettajan työympäristö on Q4:ssä muutenkin mukava, ergonomia on kohdallaan ja ohjaamossa kaikki on selkeää.Huono jarrutuntumaAjettavuuden näkökulmasta ainoa miinusmerkki on jarrutuntuma. Jarrutuntuma Q4 e-tronissa on huono. Kun poljinta painaa, alussa on tunnoton ja tyhjä kohta, joka täytyy painaa pois, ennen kuin jarruista alkaa löytyä tuntumaa. Tuntuma on hyvin samanlainen kuin Škoda Enyaq -mallissa, johtuen tietysti myös siitä, että autot ovat perusrakenteeltaan samasta puusta. Erikoinen jarrutuntuma on mitä ilmeisemmin peräisin auton takajarrujen rumpujarruista. Volkswagen konserni perustelee rumpujarrujen käyttöä auton taka-akselilla sillä, että sähköauto jarruttaa paljon energiantalteenoton avulla. Rumpujarruja käytetään taka-akselilla, koska täyssähköautot ovat monet takavetoisia ja tällöin jarrutusenergian talteenottokin tapahtuu takapyöriltä. Vaikka Audissa on nelivetoinen, jarrutusenergian talteenotolla on todennäköisesti suurempi rooli takana sijaitsevalla sähkömoottorilla kuin etumoottorilla ja siksi taka-akselilla Q4:ssä on rumpujarrut.Jos takapyörillä olisi levyjarrut, ne voitaisi mitoittaa etupyörien levyjarruja pienemmiksi, koska takajarrut jarruttavat vähemmän juuri energiantalteenoton tapahtuvan jarrutuksen vuoksi. Tämän vuoksi täyssähköauton takajarrulevyjen jarrupinnat ruostuisivat helpommin.Pidempää toimintamatkaaAudi Q4 e-tron on ollut myynnissä noin vuoden päivät vähemmän aikaa kuin Volkswagenin ja Škoda konsernisisarensa. Ne päivittyivät aiemmin, nyt oli Audin vuoro.Visuaalisesti Q4 ei ole päivityksen yhteydessä juurikaan muuttunut. Audi sai kuitenkin lisää toimintamatkaa, sitä tuli noin 5 prosenttia vanhan päälle. Parempi sekin kuin ei mitään. Toimintamatkan lisäys on tehty muun muassa akkukemian muutoksella ja vaihtamalla takamoottori taloudellisempaan.Pikalatausteho on nyt myös nostettu nelivetomalleissa peräti 175 kilowattiin, joka takaa vaivattoman matkanteon talvellakin, kun käyttää akuston esilämmitystä. Kun latauksen aloittaa 10 prosentista ja päättää 80 prosentissa, lataussession kesto on alle 30 minuuttia. Latauksen voi myös säätää loppuvaksi 80 prosentissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Tilat Ajettavuus Äänettömyys Jarrutuntuma Hinta Audi Q4 45 e-tron Land of Quattro Plus SÄHKÖAUTO, neliveto 210 kW (286 hv), 679 Nm Akku brutto / netto 82 / 77 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 175 kW WLTP-kulutus 17,3 kWh / 100 km toimintamatka 503 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,6 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 591 mm Leveys 1 865 mm Korkeus 1 639 mm Akseliväli 2 771 mm Tavaratila 520 l Omamassa 2 235 kg perävaunu 1 200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2021) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 58 490 € koeajoauto 70 220 € Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 23.2.2025 Koeajo Maistiainen: uusi Audi Q5 on aiempaa hillitympi ja tulee meille vain lataushybridinä 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 6.1.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 – perinteistä helppoa etsivälle 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?