11.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q5 50 TFSIe – vakuuttava, mutta vanhahtava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q5 alkaa väistämättä olla malli-ikänsä ehtoopuolella, mutta kyseessä on edelleen eheä kokonaisuus. Ladattavana hybridinä se heittää hyvän haasteen kilpakumppaneille. Hyvää mukavuus, tilat. Huonoa vaihteenvaihdot sähköllä ajettaessa. Nykyinen toisen sukupolven Audi Q5 esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 2016. Vuonna 2021 nähtiin perinteinen facelift ja hieman tämän jälkeen mallistoa täydennettiin viistetyllä katolla varustetulla Sportback-versiolla. Vaikka mallistoa on piristetty ja laajennettu lähiaikoina, alkaa Q5 olla nykymaailmassa yksinkertaisuudessaan vanhahtava.Reilun vuoden takaisessa päivityksessä auto sai kevyesti uutta ilmettä niin ulos kuin sisälle. Puskurit ja valot saivat uuden raikkaamman ilmeen ja sisällä siirryttiin pykälän verran tuoreempaan Audin muissa malleissa käyttämään multimediajärjestelmään. Merkittävä muutos tässä käytettävyyden osalta oli keskikonsolin pyöritettävästä rullasta luopuminen.Audi Q5 on aina tarjonnut kiitettävät sisätilat, ja siitä se saa edelleen kehuja. Kuljettajalla on hyvät säätövarat, takapenkki tarjoaa riittävästi tilaa, hyvän istuma-asennon ja vieläpä säätömahdollisuuksia. Tavaratilan lattia on hybridiversioissa kiinteää mallia, eli välipohjan alapuolista tilaa ei ole käytettävissä polttomoottorisisarien tapaan. Tämä on harmillista, sillä latauskaapeleita ei saa mihinkään piiloon ja Audin niille tarjoama kassi on varsin massiivisen kokoinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybriditekniikka ajan tasallaHieman ennen kasvojenkohotusta vuonna 2020 Audi Q5 sai ensimmäisen kerran lataushybriditekniikkaa sisäänsä. Merkin muista ladattavista malleista tuttuun tapaan sähkömoottori sijoitettiin moottorin ja vaihteiston väliin ja Q5:n tapauksessa auto on myös sähköllä ajettaessa kykenevä vetämään kaikilla neljällä pyörällä. Akusto onnistuttiin paketoimaan sinänsä fiksusti, että ainoa kompromissi on jo mainitut tavaratilan välipohjan alapuolisen tilan puuttuminen. Esimerkiksi muutamalla saksalaisella kilpakumppanilla lattiaan tulee selkeä korotus ladattavissa malleissa.Alkuvaiheessa Q5 oli tarjolla nyt koeajettua versiota tehokkaampana 55 TFSIe -mallina. Erona nyt ajossa olevaan ja faceliftin jälkeen esiteltyyn on sähkömoottorin rajoitettu teho. Tällä hetkellä hintaeroa 68 hevosvoimalle kertyy noin 4 000 euroa, mutta koska tehokkaampi versio on saatavilla vain kattavammilla varusteilla, on ero hinnaston aloittavissa lukemissa 13 000 euroa. Ei liene epäselvää, kumpi tehoversio on Suomessa suositumpi.Kun mallistoa täydennettiin kesymmällä tehoversiolla, päivitettiin myös akkua enemmän kapasiteettia tarjoavaan versioon. Nyt Q5:n lataushybridin akun käytettävissä olevaksi kapasiteetiksi kirjataan 14,4 kWh, mikä edustaa edelleen hyvin tätä päivää. Keskikokoista katumaasturi pystyy liikuttamaan kesäisissä olosuhteissa tällä energiamäärällä hyvin lähelle WLTP-lukujen mukaisesti noin 60 kilometriä, mikä on useimpien autoilijoiden päivittäiseen liikkumiseen riittävä matka. Sähköistä ajamista helpottaa myös järkevän asiointilatauksen mahdollistava 7,2 kW:n OBC-laturi, jonka turvin akku täyttyy reilussa kahdessa tunnissa.Ladattavien hybridien kohdalla käytännössä poikkeuksetta saavutetaan paras taloudellisuus kuljettajan itse päättäessä, milloin sähköä käytetään. Tähän Audi tarjoaa selkeät neljä vaihtoehtoa. Jos akussa on virtaa, auto käynnistyy ja etenee EV-tilassa. Auto Hybrid -asetus puolestaan hyödyntää muun muassa navigaatiotietoa sähkön järkevimpään mahdolliseen käyttöön. Näiden asetusten lisäksi kuljettaja voi säästää sähköä esimerkiksi tulevaa taajama-ajoa varten Battery Hold -asetuksella, tai halutessaan ladata akkua polttomoottorilla Battery Charge -asetuksella. Sähköominaisuuksiin tutustumisen jälkeen kuljettajan paikalla huomio kiinnittyy auton miellyttävän mukavaan etenemiseen. Alusta hoitaa tehtävänsä hienostuneesti ja ajettavuutta leimaa vaivattomuus. Pienen kauneusvirheen kokonaisuuteen tuo varsin selvästi havaittavat vaihdot pelkällä sähköllä ajettaessa.Iästään huolimatta Audi Q5 50 TFSIe on erittäin tasapainoinen ja laadukas paketti. Se tarjoaa tilaa ja mukavuutta, mutta toisaalta hinta karkaa varsin korkeaksi, jos autoa alkaa varustelemaan paremmin.Teksti ja kuvat Moottori Audi Q5 SUV 50 TFSIe quattro Hinta alkaen 61 987 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 984 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto Teho 195 kW (265 hv), 5 250–6 500 r/min Vääntö 370 Nm (1 600-4 500 r/min) Vääntö 370 Nm (1600-4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 17,9 kWh, käytettävä 14,4 kWh Toimintamatka 62 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 220 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 239 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 35 g/km Mitat pituus 4 682 mm, leveys 1 893 mm, korkeus 1 662 mm, akseliväli 2 819 mm Tavaratila: 465-1 405 l Omamassa: 2 150 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen