11.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q5 50 TFSIe – vakuuttava, mutta vanhahtava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q5 alkaa väistämättä olla malli-ikänsä ehtoopuolella, mutta kyseessä on edelleen eheä kokonaisuus. Ladattavana hybridinä se heittää hyvän haasteen kilpakumppaneille. Hyvää mukavuus, tilat. Huonoa vaihteenvaihdot sähköllä ajettaessa. Nykyinen toisen sukupolven Audi Q5 esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 2016. Vuonna 2021 nähtiin perinteinen facelift ja hieman tämän jälkeen mallistoa täydennettiin viistetyllä katolla varustetulla Sportback-versiolla. Vaikka mallistoa on piristetty ja laajennettu lähiaikoina, alkaa Q5 olla nykymaailmassa yksinkertaisuudessaan vanhahtava.Reilun vuoden takaisessa päivityksessä auto sai kevyesti uutta ilmettä niin ulos kuin sisälle. Puskurit ja valot saivat uuden raikkaamman ilmeen ja sisällä siirryttiin pykälän verran tuoreempaan Audin muissa malleissa käyttämään multimediajärjestelmään. Merkittävä muutos tässä käytettävyyden osalta oli keskikonsolin pyöritettävästä rullasta luopuminen.Audi Q5 on aina tarjonnut kiitettävät sisätilat, ja siitä se saa edelleen kehuja. Kuljettajalla on hyvät säätövarat, takapenkki tarjoaa riittävästi tilaa, hyvän istuma-asennon ja vieläpä säätömahdollisuuksia. Tavaratilan lattia on hybridiversioissa kiinteää mallia, eli välipohjan alapuolista tilaa ei ole käytettävissä polttomoottorisisarien tapaan. Tämä on harmillista, sillä latauskaapeleita ei saa mihinkään piiloon ja Audin niille tarjoama kassi on varsin massiivisen kokoinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybriditekniikka ajan tasallaHieman ennen kasvojenkohotusta vuonna 2020 Audi Q5 sai ensimmäisen kerran lataushybriditekniikkaa sisäänsä. Merkin muista ladattavista malleista tuttuun tapaan sähkömoottori sijoitettiin moottorin ja vaihteiston väliin ja Q5:n tapauksessa auto on myös sähköllä ajettaessa kykenevä vetämään kaikilla neljällä pyörällä. Akusto onnistuttiin paketoimaan sinänsä fiksusti, että ainoa kompromissi on jo mainitut tavaratilan välipohjan alapuolisen tilan puuttuminen. Esimerkiksi muutamalla saksalaisella kilpakumppanilla lattiaan tulee selkeä korotus ladattavissa malleissa.Alkuvaiheessa Q5 oli tarjolla nyt koeajettua versiota tehokkaampana 55 TFSIe -mallina. Erona nyt ajossa olevaan ja faceliftin jälkeen esiteltyyn on sähkömoottorin rajoitettu teho. Tällä hetkellä hintaeroa 68 hevosvoimalle kertyy noin 4 000 euroa, mutta koska tehokkaampi versio on saatavilla vain kattavammilla varusteilla, on ero hinnaston aloittavissa lukemissa 13 000 euroa. Ei liene epäselvää, kumpi tehoversio on Suomessa suositumpi.Kun mallistoa täydennettiin kesymmällä tehoversiolla, päivitettiin myös akkua enemmän kapasiteettia tarjoavaan versioon. Nyt Q5:n lataushybridin akun käytettävissä olevaksi kapasiteetiksi kirjataan 14,4 kWh, mikä edustaa edelleen hyvin tätä päivää. Keskikokoista katumaasturi pystyy liikuttamaan kesäisissä olosuhteissa tällä energiamäärällä hyvin lähelle WLTP-lukujen mukaisesti noin 60 kilometriä, mikä on useimpien autoilijoiden päivittäiseen liikkumiseen riittävä matka. Sähköistä ajamista helpottaa myös järkevän asiointilatauksen mahdollistava 7,2 kW:n OBC-laturi, jonka turvin akku täyttyy reilussa kahdessa tunnissa.Ladattavien hybridien kohdalla käytännössä poikkeuksetta saavutetaan paras taloudellisuus kuljettajan itse päättäessä, milloin sähköä käytetään. Tähän Audi tarjoaa selkeät neljä vaihtoehtoa. Jos akussa on virtaa, auto käynnistyy ja etenee EV-tilassa. Auto Hybrid -asetus puolestaan hyödyntää muun muassa navigaatiotietoa sähkön järkevimpään mahdolliseen käyttöön. Näiden asetusten lisäksi kuljettaja voi säästää sähköä esimerkiksi tulevaa taajama-ajoa varten Battery Hold -asetuksella, tai halutessaan ladata akkua polttomoottorilla Battery Charge -asetuksella. Sähköominaisuuksiin tutustumisen jälkeen kuljettajan paikalla huomio kiinnittyy auton miellyttävän mukavaan etenemiseen. Alusta hoitaa tehtävänsä hienostuneesti ja ajettavuutta leimaa vaivattomuus. Pienen kauneusvirheen kokonaisuuteen tuo varsin selvästi havaittavat vaihdot pelkällä sähköllä ajettaessa.Iästään huolimatta Audi Q5 50 TFSIe on erittäin tasapainoinen ja laadukas paketti. Se tarjoaa tilaa ja mukavuutta, mutta toisaalta hinta karkaa varsin korkeaksi, jos autoa alkaa varustelemaan paremmin.Teksti ja kuvat Moottori Audi Q5 SUV 50 TFSIe quattro Hinta alkaen 61 987 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 984 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto Teho 195 kW (265 hv), 5 250–6 500 r/min Vääntö 370 Nm (1 600-4 500 r/min) Vääntö 370 Nm (1600-4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 17,9 kWh, käytettävä 14,4 kWh Toimintamatka 62 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 220 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 239 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 35 g/km Mitat pituus 4 682 mm, leveys 1 893 mm, korkeus 1 662 mm, akseliväli 2 819 mm Tavaratila: 465-1 405 l Omamassa: 2 150 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster