13.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q8 E-tron – sähköautojen perus-premiumia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q8 E-tron on tasaisen varma kokonaisuus, joka kelpaa monelle perusvarustelullakin. Hyvää: tilat, mukavuus, kokonaisuus. Huonoa: massa, kulutus, vakioistuimet. Audi E-tron oli rinkulalogoisen autonvalmistajan avaus täyssähköisten autojen markkinoille vuoden 2018 lopussa. Nyt on siis kasvojenkohotuksen aika. Ensimmäisen päivityskohteista huomaa jo ennen varsinaisen auton näkemistä. Mallinimi on nimittäin nykyään muodossa Audi Q8 E-tron, joka vähentänee sekaannuksia keskusteluissa joissa E-tron on voinut tarkoittaa niin tämän artikkelin ”möhkö-E-tronia”, kuin urheilullista E-tron GT:tä.Muista uudistuksista merkittävin on akkujen kapasiteettimuutokset. Maahantuojan mukaan akut ovat pysyneet fyysisesti saman kokoisina kuin aiemminkin, mutta paremman energiatehokkuuden ansiosta kapasiteetit ovat nyt 95 ja 114 kilowattituntia. Aiemmin lukemat oli 71 ja 95 kWh.Autoon on haettu aiempaa parempaa ohjausta jäykemmällä ohjauksen puslalla ja nopeammalla ohjauksella. Lopputuloksena onkin varsin tarkka, ja aiempaan verrattuna hieman tunnokkaampi ohjaus.Keulasäleikköön on tuotu aktiivisia elementtejä jäähdytysilman ohjaamiseen tarpeen mukaan. Käytännössä tämän havaitsi heti ajon jälkeen latausta kytkettäessä hetken aikaa kestävänä jurinana auton etupäästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlman lisävarusteitaOn aina ilahduttavaa, kun joltain niin sanotulta premium-valmistajalta saa koeajoon aivan hinnat alkaen -mallin, eikä sitä kaikilla myrkyillä ryyditettyä hinnat karaten -versiota. Nyt koeajettu Q8 E-tron oli varustettu edullisimmalla voimalinjalla, joka tarkoittaa nelivetoa, 250 kilowatin yhteistehoa ja pienemmän akun tarjoamaa 486 kilometrin WLTP-toimintamatkaa. Lisävarusteena autossa oli ainoastaan jatkotakuu, joka ei luonnollisesti vaikuta koeajoon millään tavalla. Ensimmäisenä autoon istuttaessa varustelun puutteen huomaa muuhun kokonaisuuteen sopimattomista kangaspenkeistä, jotka eivät näytä, eivätkä etenkään tunnu kovin kummoisille – vaikka kyseessä on kuitenkin 75 000 euron auto. Isoin puute etenkin pidemmille kuljettajille istuimissa on vajavainen reisituki.Siihen valitus varustelusta oikeastaan jääkin. Viikon koeajon aikana autoon ei varsinaisesti kaipaa mitään muuta 11-sivuisen lisävarustelistan uumenista, kuin ne paremmat istuimet.Vakiovarusteisiin kuuluu myös säädettävä ilmajousitusjärjestelmä, jossa säätövaraa on varsin mukavat 50 millimetriä. Perustilassa alusta tuntuu mukavalta kompromissilta: se ottaa töyssyt hyvin vastaan, eikä kallistele liikoja. Tästä ajotilaa voi muuttaa oman tarpeen mukaan mukavammaksi tai urheilullisemmaksi, ja kumpaankin suuntaan muutokset tuntuvat selvästi.Talvisissa olosuhteissa lapsenmielisiä ilahduttaa mahdollisuus kytkeä ajonvakautus pois, kunhan muistaa ettei auton lähes kolmen tonnin omamassan takia liukkaalla pysähtyminen tapahdu ihan hetkessä tai parissa.Tilaa autossa on mukavasti, eikä esimerkiksi lastenistuimessa istuvat perheen pienimmät yllä likaamaan etuistuimen takaosaa kengillään. Tavaratila on hyvän kokoinen, ja välipohjan alta löytyy vielä lisätilaa johon mahtuu muutakin kuin latauskaapelit.Kuluttaa ja lataaYhdestä vanhastaan ansaitsemaansa moitetta Q8 E-tron ei pääse karkuun. Korkea massa tuntuu väistämättä ajossa, ja ennen kaikkea kulutuksessa. Onneksi autossa on vakionakin iso ajoakku, sillä muuten 30 kWh / 100 km -matkakulutus talvikelissä tarkoittaisi jo turhauttavan tiheitä lataustaukoja.Myös vanhat kehut koskevat päivitettyä mallia: auto pikalatautuu tasaisesti noin 100 kW:n teholla aina 80 prosentin varaukseen saakka, ja senkään jälkeen teho ei laske alle 70 kW:n ennen kuin aivan täyden akun tuntumassa. Akun voi siis ladata hyvillä mielin pikalaturilla täyteen, kun joissain sähköautoissa akun täyttyessä lataus muuttuu niin hitaaksi, ettei niiden kanssa huvita seisoskella laturilla enää 80 % varauksen jälkeen.Audissa ei ole vieläkään akuston esilämmitystä, eikä sitä valmistajan mukaan akkukemiansa vuoksi tarvitse. -12 asteen lämpötilassa auto alkoi lataamaan ajon jälkeen vajaan 80 kW:n teholla, kun ilmoitetut huippulukemat ovat lähes kaksinkertaiset. Varsin nopeasti teho nousi kuitenkin 100 kW:n paremmalle puolelle.Lisää aiheestaKoeajo: Audi Q8 E-tron – pidemmälle, tehokkaammin, sulavammin Koeajo: sähköautoilun kenraaliharjoitus – Audi E-tron Audi esittelee viimeiset polttomoottorimallit 2026 – myynti jatkuu 2030-luvulle Audi Q8 50 E-Tron Quattro Progress Hinta alkaen 74 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 75 630 € Moottori Sähköauto, neliveto. Etuakseli 115 kW, taka-akseli 172 kW. Vääntö 664 Nm Vääntö 664 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 95 / 89 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16A), CCS 150 kW. Toimintamatka 486 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 250 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 20,4 (yhd.) Mitat pituus 4690 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 569–1637 l Omamassa: 2585 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 6 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä