15.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS 3 Sportback – vielä kerran vitosella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi RS 3 Sportback saattaa jäädä merkkinsä viimeiseksi käyttökohteeksi viisisylinteriselle moottorille, mutta 400-hevosvoimainen pystyperä on myös mielenkiintoinen idea arkiautoksi. Hyvää: erottautuva moottori, suorituskyky. Huonoa: tuntuman puute arkinopeuksissa, hinta. Audi A3 on osoittautunut monipuoliseksi alustaksi aina hinnat alkaen -versioista pirteämpiin pystyperiin ja jopa pikkusedaneihin. Malliston huipulla on tuttuun tapaan Audi RS 3, joka vie malliston takavuosien superautojen suorituskykyluokkaan. Luonnollisia kilpakumppaneita löytyy muun muassa Mercedes-AMG:ltä, BMW:ltä ja osin myös talon sisältä VW:ltä ja Cupralta.Audi RS 3 Sportback on kuitenkin ainutlaatuisessa asemassa moottorinsa puolesta, sillä konetilassa ärisee edelleen viisisylinterinen rivimylly. Ei ole kuitenkaan vaikea veikata, että vitoskoneen päivät alkavat olla luetut sähköjen ja päästörajojen puristuksessa – ja myös käyttökohteiden hiipuessa. Mutta ennen kun kone ottaa vaarin Dave Brubeckin ikonisesta jazztempaisusta, sillä on vielä töitä tehtävänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1-2-4-5-32,5-litrainen vitoskone kuuluu ahdinten ja hiukkassuodatinten takaa vähemmän kuin muistoissa, mutta äänessä on edelleen levottomuutta aiheuttava sointi. Turboahdetun voimanlähteen suoritusarvot ovat 294 kW (400 hv) ja 500 Nm. Audin mukaan se on saanut kasvatettua moottorin vääntöä ja vääntöaluetta edelliseen painokseen verrattuna. Pientä kierroslaiskuutta korvataankin hyvällä väännöllä.On Audi RS 3 kuitenkin muutakin kuin vain pelkkä kone. Kaksoiskytkinvaihteisto ohjaa voiman kaikille neljälle pyörälle. Enintään 50% kokonaisväännöstä voidaan ohjata taka-akselille, jonka kesken voima voidaan jakaa portaattomasti takapyörien välillä uuden takatasauspyörästön ansiosta. Esimerkiksi Mercedes-AMG A45:n ja Volkswagen Golf R:n tapaan käytössä onkin driftaustila, jos ylimääräistä tilaa ja kumia löytyy avustettuun pyörittelyyn.Seitsemänpykäläinen vaihteisto on asenteeltaan urheilullinen, erityisesti matalissa kaupunkinopeuksissa, mutta Comfort-ajotilassa vaihtoihin löytyy arkielämän vaatimaa pehmeyttä. Tällaisen auton ideahan on elää kaksoiselämää.ArkipäivänäkinArkielämä Audi RS 3:n kanssa sujuukin melko hyvin. Jämäkkä alusta ei ole kohtuuton kaupunkiliikenteessä ja maantiellä äänieristys on kelvollisella tasolla. RS 3 on 25 mm perus-A3:sta matalampi, joten kunnianhimoisimpiin hidastetöyssyihin kannattaa suhtautua oikein.Muotoillut etuistuimet ovat lopulta henkilökohtainen ergonomiakysymys, mutta pääpiirteittäin niissä on saavutettu hyvä tasapaino muodon ja helppouden välillä. RS 3 kerää kyytiinsä myös muutaman takamatkustajan ongelmitta ja tavaratilasta ei tarvitse tinkiä.Nopea ohjaus ja Alcantaralla verhoiltu ohjauspyörä muistuttavat auton olevan kotonaan ripeämmässä ajossa. Nopeutta Audi RS 3 kerääkin levottomalla tahdilla. Valitettavasti tuntuman kannalta nopeutta täytyisi olla paikallista lainsäädäntöä enemmän, joten autosta nautiskelu tapahtuu lähinnä kiihdytyskaistoilla tai hyvin pienissä annoksissa. Taajamissa RS 3 tuntuu lähinnä ärtyneeltä.Urheilulliseen olemukseen kuuluu myös ääni, jota on tarjolla yllättävän maltillisesti. Lintulautamaista takaspoileria ei onneksi ole, mutta teipit ja korostetut etu- ja takadiffuusorit kertovat, että kyse ei ole perusvarustellusta A3:sta. Hauskana yksityiskohtana etuvalojen “lappu” väläyttää ledeistä kirjaimet R-S-3 auton käynnistyksen yhteydessä.Vielä tämän kerranMuutaman vuoden sisään koko Audi RS 3:n edustamaa autosegmenttiä ei välttämättä ole, eikä toisaalta ole vaikea ymmärtää miksi. Kuudenteen numeroon varusteiden kanssa kohoava hinta on kova raha periaatteessa C-segmentin pystyperästä, vaikka pellin alta löytyisi miten villiä tekniikkaa.Vastauksena kilpailijoiden heittämään haasteeseen RS 3 on puolestaan odotettu, joskin Mercedes-AMG A45:n räiskyvämpi olemus saattaa vedota ekstrovertimpaa autoa kaipaavalle. Samaa moottoria kaipaavien kannattaa tutustua myös Cupra Formentorin VZ5:een. Sporttisten arkiautojen ystävän kannattaa muistaa myös konsernisisar Volkswagen Golf R, joka luopuu vähemmästä kuin paperilla vaikuttaisi.Lisäksi hinnastosta löytyy Audi RS 3 porrasperäisenä, hintaeron ollessa jännittävät kahdeksan euroa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Audi RS 3 Sportback 294 kW S-tronic Hinta alkaen 87 988 € Koeajetun auton hinta varusteineen 106 684 € Moottori Bensiinimoottori 2 480 cm³, 5 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 294 kW (400 hv), 5600–7000 r/min Vääntö 500 Nm (2250–5600 r/min) Vääntö 500 Nm (2250–5600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,8 s Huippunopeus 280 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,1 (yhd.) CO2-päästöt 206 g/km Mitat pituus 4389 mm, leveys 1851 mm, korkeus 1436 mm, akseliväli 2631 mm Tavaratila: 282–1104 l Omamassa: 1570 kg Muu tieto Euro NCAP Audi A3:n mukaan. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää