17.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Benelli 502 C – Hondan suosittu Rebel saa kilpailijan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edullisia cruisereita ei markkinoilla ole ruuhkaksi asti nähty. Benelli 502 C tarjoaa uuden vaihtoehdon Honda Rebelin hallitsemaan luokkaan. Hyvää: hinnan ja ominaisuuksien suhde, täysikokoisuus, polttoainetalous. Huonoa: koeajoyksilön tahmea vaihteisto. Benelli 502 C osoittaa, että edullinen ja A2-tehorajoihin sopiva cruiser voi olla mitoiltaan ja ajotuntumaltaan täysikokoinen moottoripyörä. Tankattuna 217 kilon paino, 750 millimetrin istuinkorkeus ja 1 580 millimetrin akseliväli ovat kuin luokkaa tai kahta isommasta mallista. Ison pyörän tuntuma vielä vahvistuu, kun tarttuu kiinni leveästä ohjaustangosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi turhia varusteitaVäri-TFT-mittaristo on selkeälukuinen, mutta ajotietokone puuttuu. Hallintalaitteet ovat yksinkertaisen toimivat. Kuusinopeuksisen vaihteiston välitykset on välitetty pyörän tehoreservit huomioon ottaen sopivan lyhyiksi. Vaihdepolkimen liike on aavistuksen tahmea, mutta silmämääräisesti arvioiden tuntumaa voi parantaa vipujen pituuksia säätämällä.Äänenvaimennin ja katalysaattorit vaimentavat pakoäänet lähes olemattomiksi. Moottorin käyttöalue on todella laaja alkaen 2 000 kierroksesta ja jatkuen aina 9 200 kierroksen kohdalle asetetulle rajoittimelle. Varsinaista tehopiikkiä ei yläkierroksilla ole, joten muutaman kokeilun jälkeen käyttö asettuu valtaosin alle 6 000 kierroksen, jolloin värinätkin ovat vähäisiä. Moottori reagoi kaasukahvan liikkeisiin rauhallisesti, ja ohitustilanteissa jää kaipaamaan terävämpää kaasunvastetta.Etujarrun käyttö vaatii kohtuullisen suurta puristusta kahvasta, mutta jarruteho kasvaa lineaarisesti puristusvoiman kasvaessa. Takajarru oli vähän ajetussa koeajopyörässä tunnoton. Molempien jarrujen tuntuma saattaa parantua, kunhan ajokilometrejä kertyy mittariin enemmän. Jousitus on säädetty suhteellisen pehmeäksi, mikä sopii pyörän luonteeseen. Takajousitus nielee epätasaisuuksia hyvin siihen nähden, että joustomatkaksi ilmoitetaan vain 50 millimetriä. Pystyn ajoasennon ja kovan satulan yhdistelmä puuduttaa istumalihaksia pidemmillä ajomatkoilla.Taloudellisuus kohdallaanVaikka koeajo ajettiin reippaasti ja pyörän ominaisuuksia kokeillen, jäi kulutus 3,8 litraan sadalla. Isolla tankilla se merkitsee noin 550 kilometrin toimintamatkaa, mikä siis taloudellisemmalla ajotyylillä vielä pitenee merkittävästi.Benelli 502 C tarjoaa 8 590 euron hinnan vastineeksi mukavaa ja leppoisaa kyytiä. Teho- ja kiihtyvyyslukemat eivät essonbaarissa säväytä, mutta käytännön suorituskyky on silti täysin riittävä. Ja jos suorituskykyä kaipaa lisää, 1 400 euron lisähinnalla saa isommalla moottorilla varustetun ja 30 hevosvoimaa tehokkaamman 752 S -sisarmallin.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Benelli 502 C Hinta alkaen 8 590 € Moottori Bensiinimoottori 500 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 35 kW (47,6 hv), 8500 r/min Vääntö 46 Nm (6000 r/min) Vääntö 46 Nm (6000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 750 mm, paino tankattuna 217 kg, akseliväli 1 580 mm, tankin tilavuus 21,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 160/60 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa