15.7.2021

Koeajo: Benelli TRK 502 X – onnistuneesti erilainen, ja mihin hintaan!

Benelli TRK 502 X

Benellin 500-kuutioinen rivikakkonen täysverisessä seikkailupyörässä saattaa kuulostaa alimittaiselta, mutta koeajossa Benelli TRK 502 X osoitti olevansa ehjä paketti. Hyvää: ominaisuuksien ja hinnan suhde, tukevuus, väljä ajoasento. Huonoa: suuren massan tuomat ongelmat pyörän käsittelyyn.

Benelli tarjoaa erilaisen vaihtoehdon alle kymppitonnin seikkailupyörien luokkaan. Kilpailijoista poiketen Benelli TRK 502 X on mitoiltaan kuin 1 200-kuutioiset adventuret, mutta 500-kuutioisen moottorin ja perusvarustelun ansiosta hinta on saatu puristettua 8 490 euroon.

Benelli TRK 502 X

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuminauhamainen moottori

Tankattuna 235 kilogramman massan ja korkeahkon 840 millimetrin istuinkorkeuden ansiosta Benelli antaa heti täysikokoisen seikkailupyörän vaikutelman. Kaksisylinterisen moottorin terävä käyntiääni saa moottorin tuntumaan kiihdytyksissä itseään tehokkaammalta. Teho kasvaa tasaisesti lähes 9 000 kierroksen punarajalle asti, ja moottori vetää nykimättä jo 2 000 kierrokselta alkaen.

Benelli TRK 502 X

Moottorijarrutuksen ja vedon välillä ei tunnu minkäänlaista nykäisyä kumpaankaan suuntaan. Vaihteisto on välitetty tiheäksi, ja vaihdevipu on kevytkäyttöinen ja tunnokas. Alhainen 48 hevosvoiman teho tuntuu lähinnä hieman totuttua pidempinä ohitusmatkoina.

Benelli TRK 502 X

Jousitus on katupyörämäisen jämäkkä ja joustomatkat luokassaan lyhyet. Yhdessä tukevan teräsputkirungon kanssa ne saavat pyörän tuntumaan napakalta kaikissa ajotilanteissa. Jousitus kantaa myös matkustajan ja matkatavaroiden tuoman lisäpainon hyvin, joskin suorituskykyyn lisäpainolla on selvästi heikentävä vaikutus. Etujarru vaatii keskimääräistä suuremman puristusvoiman käyttöä, mutta jarruteho kasvaa silti johdonmukaisesti kahvan puristusvoimaa lisättäessä.Benelli TRK 502 X

Ei turhia hienouksia

Mittaristo on selkeä sisältäen perusnäytöt ilman ajotietokonetta tai muita hienouksia. Kiinteä tuulilasi suojaa kuljettajaa hyvin ajoviimalta vailla pyörteitä. Sekä kuljettajalle että matkustajalle on hyvät tilat, ja molempien asento on väljä. Polttoainetta kului koeajossa keskimäärin 4,5 litraa sadalla, jolloin toimintamatkaksi tulee noin 450 kilometriä.

Benelli TRK 502 X

A2-korttiluokkaan sopiva TRK 502 X on adventure-henkisestä ulkonäöstään huolimatta enemmän matka- kuin maastopyörä. Metzeler Tourance -ensiasennusrenkailla selviää sorateilläkin mainiosti, vaikka ne ovat kuvioinniltaan lähellä katurenkaita.

Kun tämän hintaluokan kilpailijat ovat lähinnä yksisylinterisiä tai muuten siroja ja kevyitä, on Benellin suunnittelu lähtenyt täysin eri lähtökohdista. Tuntuma on kuin isossa seikkailupyörässä, mutta suorituskyky hieman maltillisempi ja hinta ominaisuuksiin nähden erittäin edullinen.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Benelli TRK 502 X

Hinta alkaen

8 490 €

Moottori

Bensiinimoottori 500 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

35 kW (48 hv), 8500 r/min

Vääntö

46 Nm (6000 r/min)

Vääntö

46 Nm (6000 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 840 mm, paino tankattuna 235 kg, akseliväli 1 505 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 110/80 R19, takana 150/70 R17.

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat