15.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Benelli TRK 502 X – onnistuneesti erilainen, ja mihin hintaan! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Benellin 500-kuutioinen rivikakkonen täysverisessä seikkailupyörässä saattaa kuulostaa alimittaiselta, mutta koeajossa Benelli TRK 502 X osoitti olevansa ehjä paketti. Hyvää: ominaisuuksien ja hinnan suhde, tukevuus, väljä ajoasento. Huonoa: suuren massan tuomat ongelmat pyörän käsittelyyn. Benelli tarjoaa erilaisen vaihtoehdon alle kymppitonnin seikkailupyörien luokkaan. Kilpailijoista poiketen Benelli TRK 502 X on mitoiltaan kuin 1 200-kuutioiset adventuret, mutta 500-kuutioisen moottorin ja perusvarustelun ansiosta hinta on saatu puristettua 8 490 euroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuminauhamainen moottoriTankattuna 235 kilogramman massan ja korkeahkon 840 millimetrin istuinkorkeuden ansiosta Benelli antaa heti täysikokoisen seikkailupyörän vaikutelman. Kaksisylinterisen moottorin terävä käyntiääni saa moottorin tuntumaan kiihdytyksissä itseään tehokkaammalta. Teho kasvaa tasaisesti lähes 9 000 kierroksen punarajalle asti, ja moottori vetää nykimättä jo 2 000 kierrokselta alkaen.Moottorijarrutuksen ja vedon välillä ei tunnu minkäänlaista nykäisyä kumpaankaan suuntaan. Vaihteisto on välitetty tiheäksi, ja vaihdevipu on kevytkäyttöinen ja tunnokas. Alhainen 48 hevosvoiman teho tuntuu lähinnä hieman totuttua pidempinä ohitusmatkoina.Jousitus on katupyörämäisen jämäkkä ja joustomatkat luokassaan lyhyet. Yhdessä tukevan teräsputkirungon kanssa ne saavat pyörän tuntumaan napakalta kaikissa ajotilanteissa. Jousitus kantaa myös matkustajan ja matkatavaroiden tuoman lisäpainon hyvin, joskin suorituskykyyn lisäpainolla on selvästi heikentävä vaikutus. Etujarru vaatii keskimääräistä suuremman puristusvoiman käyttöä, mutta jarruteho kasvaa silti johdonmukaisesti kahvan puristusvoimaa lisättäessä.Ei turhia hienouksiaMittaristo on selkeä sisältäen perusnäytöt ilman ajotietokonetta tai muita hienouksia. Kiinteä tuulilasi suojaa kuljettajaa hyvin ajoviimalta vailla pyörteitä. Sekä kuljettajalle että matkustajalle on hyvät tilat, ja molempien asento on väljä. Polttoainetta kului koeajossa keskimäärin 4,5 litraa sadalla, jolloin toimintamatkaksi tulee noin 450 kilometriä.A2-korttiluokkaan sopiva TRK 502 X on adventure-henkisestä ulkonäöstään huolimatta enemmän matka- kuin maastopyörä. Metzeler Tourance -ensiasennusrenkailla selviää sorateilläkin mainiosti, vaikka ne ovat kuvioinniltaan lähellä katurenkaita.Kun tämän hintaluokan kilpailijat ovat lähinnä yksisylinterisiä tai muuten siroja ja kevyitä, on Benellin suunnittelu lähtenyt täysin eri lähtökohdista. Tuntuma on kuin isossa seikkailupyörässä, mutta suorituskyky hieman maltillisempi ja hinta ominaisuuksiin nähden erittäin edullinen.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Benelli TRK 502 X Hinta alkaen 8 490 € Moottori Bensiinimoottori 500 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 35 kW (48 hv), 8500 r/min Vääntö 46 Nm (6000 r/min) Vääntö 46 Nm (6000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 840 mm, paino tankattuna 235 kg, akseliväli 1 505 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 110/80 R19, takana 150/70 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”