15.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Benelli TRK 502 X – onnistuneesti erilainen, ja mihin hintaan! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Benellin 500-kuutioinen rivikakkonen täysverisessä seikkailupyörässä saattaa kuulostaa alimittaiselta, mutta koeajossa Benelli TRK 502 X osoitti olevansa ehjä paketti. Hyvää: ominaisuuksien ja hinnan suhde, tukevuus, väljä ajoasento. Huonoa: suuren massan tuomat ongelmat pyörän käsittelyyn. Benelli tarjoaa erilaisen vaihtoehdon alle kymppitonnin seikkailupyörien luokkaan. Kilpailijoista poiketen Benelli TRK 502 X on mitoiltaan kuin 1 200-kuutioiset adventuret, mutta 500-kuutioisen moottorin ja perusvarustelun ansiosta hinta on saatu puristettua 8 490 euroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuminauhamainen moottoriTankattuna 235 kilogramman massan ja korkeahkon 840 millimetrin istuinkorkeuden ansiosta Benelli antaa heti täysikokoisen seikkailupyörän vaikutelman. Kaksisylinterisen moottorin terävä käyntiääni saa moottorin tuntumaan kiihdytyksissä itseään tehokkaammalta. Teho kasvaa tasaisesti lähes 9 000 kierroksen punarajalle asti, ja moottori vetää nykimättä jo 2 000 kierrokselta alkaen.Moottorijarrutuksen ja vedon välillä ei tunnu minkäänlaista nykäisyä kumpaankaan suuntaan. Vaihteisto on välitetty tiheäksi, ja vaihdevipu on kevytkäyttöinen ja tunnokas. Alhainen 48 hevosvoiman teho tuntuu lähinnä hieman totuttua pidempinä ohitusmatkoina.Jousitus on katupyörämäisen jämäkkä ja joustomatkat luokassaan lyhyet. Yhdessä tukevan teräsputkirungon kanssa ne saavat pyörän tuntumaan napakalta kaikissa ajotilanteissa. Jousitus kantaa myös matkustajan ja matkatavaroiden tuoman lisäpainon hyvin, joskin suorituskykyyn lisäpainolla on selvästi heikentävä vaikutus. Etujarru vaatii keskimääräistä suuremman puristusvoiman käyttöä, mutta jarruteho kasvaa silti johdonmukaisesti kahvan puristusvoimaa lisättäessä.Ei turhia hienouksiaMittaristo on selkeä sisältäen perusnäytöt ilman ajotietokonetta tai muita hienouksia. Kiinteä tuulilasi suojaa kuljettajaa hyvin ajoviimalta vailla pyörteitä. Sekä kuljettajalle että matkustajalle on hyvät tilat, ja molempien asento on väljä. Polttoainetta kului koeajossa keskimäärin 4,5 litraa sadalla, jolloin toimintamatkaksi tulee noin 450 kilometriä.A2-korttiluokkaan sopiva TRK 502 X on adventure-henkisestä ulkonäöstään huolimatta enemmän matka- kuin maastopyörä. Metzeler Tourance -ensiasennusrenkailla selviää sorateilläkin mainiosti, vaikka ne ovat kuvioinniltaan lähellä katurenkaita.Kun tämän hintaluokan kilpailijat ovat lähinnä yksisylinterisiä tai muuten siroja ja kevyitä, on Benellin suunnittelu lähtenyt täysin eri lähtökohdista. Tuntuma on kuin isossa seikkailupyörässä, mutta suorituskyky hieman maltillisempi ja hinta ominaisuuksiin nähden erittäin edullinen.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Benelli TRK 502 X Hinta alkaen 8 490 € Moottori Bensiinimoottori 500 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 35 kW (48 hv), 8500 r/min Vääntö 46 Nm (6000 r/min) Vääntö 46 Nm (6000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 840 mm, paino tankattuna 235 kg, akseliväli 1 505 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 110/80 R19, takana 150/70 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous