15.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Benelli TRK 502 X – onnistuneesti erilainen, ja mihin hintaan! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Benellin 500-kuutioinen rivikakkonen täysverisessä seikkailupyörässä saattaa kuulostaa alimittaiselta, mutta koeajossa Benelli TRK 502 X osoitti olevansa ehjä paketti. Hyvää: ominaisuuksien ja hinnan suhde, tukevuus, väljä ajoasento. Huonoa: suuren massan tuomat ongelmat pyörän käsittelyyn. Benelli tarjoaa erilaisen vaihtoehdon alle kymppitonnin seikkailupyörien luokkaan. Kilpailijoista poiketen Benelli TRK 502 X on mitoiltaan kuin 1 200-kuutioiset adventuret, mutta 500-kuutioisen moottorin ja perusvarustelun ansiosta hinta on saatu puristettua 8 490 euroon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuminauhamainen moottori Tankattuna 235 kilogramman massan ja korkeahkon 840 millimetrin istuinkorkeuden ansiosta Benelli antaa heti täysikokoisen seikkailupyörän vaikutelman. Kaksisylinterisen moottorin terävä käyntiääni saa moottorin tuntumaan kiihdytyksissä itseään tehokkaammalta. Teho kasvaa tasaisesti lähes 9 000 kierroksen punarajalle asti, ja moottori vetää nykimättä jo 2 000 kierrokselta alkaen. Moottorijarrutuksen ja vedon välillä ei tunnu minkäänlaista nykäisyä kumpaankaan suuntaan. Vaihteisto on välitetty tiheäksi, ja vaihdevipu on kevytkäyttöinen ja tunnokas. Alhainen 48 hevosvoiman teho tuntuu lähinnä hieman totuttua pidempinä ohitusmatkoina. Jousitus on katupyörämäisen jämäkkä ja joustomatkat luokassaan lyhyet. Yhdessä tukevan teräsputkirungon kanssa ne saavat pyörän tuntumaan napakalta kaikissa ajotilanteissa. Jousitus kantaa myös matkustajan ja matkatavaroiden tuoman lisäpainon hyvin, joskin suorituskykyyn lisäpainolla on selvästi heikentävä vaikutus. Etujarru vaatii keskimääräistä suuremman puristusvoiman käyttöä, mutta jarruteho kasvaa silti johdonmukaisesti kahvan puristusvoimaa lisättäessä. Ei turhia hienouksia Mittaristo on selkeä sisältäen perusnäytöt ilman ajotietokonetta tai muita hienouksia. Kiinteä tuulilasi suojaa kuljettajaa hyvin ajoviimalta vailla pyörteitä. Sekä kuljettajalle että matkustajalle on hyvät tilat, ja molempien asento on väljä. Polttoainetta kului koeajossa keskimäärin 4,5 litraa sadalla, jolloin toimintamatkaksi tulee noin 450 kilometriä. A2-korttiluokkaan sopiva TRK 502 X on adventure-henkisestä ulkonäöstään huolimatta enemmän matka- kuin maastopyörä. Metzeler Tourance -ensiasennusrenkailla selviää sorateilläkin mainiosti, vaikka ne ovat kuvioinniltaan lähellä katurenkaita. Kun tämän hintaluokan kilpailijat ovat lähinnä yksisylinterisiä tai muuten siroja ja kevyitä, on Benellin suunnittelu lähtenyt täysin eri lähtökohdista. Tuntuma on kuin isossa seikkailupyörässä, mutta suorituskyky hieman maltillisempi ja hinta ominaisuuksiin nähden erittäin edullinen. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Benelli TRK 502 X Hinta alkaen 8 490 € Moottori Bensiinimoottori 500 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 35 kW (48 hv), 8500 r/min Vääntö 46 Nm (6000 r/min) Vääntö 46 Nm (6000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 840 mm, paino tankattuna 235 kg, akseliväli 1 505 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 110/80 R19, takana 150/70 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan