15.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Benelli TRK 502 X – onnistuneesti erilainen, ja mihin hintaan! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Benellin 500-kuutioinen rivikakkonen täysverisessä seikkailupyörässä saattaa kuulostaa alimittaiselta, mutta koeajossa Benelli TRK 502 X osoitti olevansa ehjä paketti. Hyvää: ominaisuuksien ja hinnan suhde, tukevuus, väljä ajoasento. Huonoa: suuren massan tuomat ongelmat pyörän käsittelyyn. Benelli tarjoaa erilaisen vaihtoehdon alle kymppitonnin seikkailupyörien luokkaan. Kilpailijoista poiketen Benelli TRK 502 X on mitoiltaan kuin 1 200-kuutioiset adventuret, mutta 500-kuutioisen moottorin ja perusvarustelun ansiosta hinta on saatu puristettua 8 490 euroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuminauhamainen moottoriTankattuna 235 kilogramman massan ja korkeahkon 840 millimetrin istuinkorkeuden ansiosta Benelli antaa heti täysikokoisen seikkailupyörän vaikutelman. Kaksisylinterisen moottorin terävä käyntiääni saa moottorin tuntumaan kiihdytyksissä itseään tehokkaammalta. Teho kasvaa tasaisesti lähes 9 000 kierroksen punarajalle asti, ja moottori vetää nykimättä jo 2 000 kierrokselta alkaen.Moottorijarrutuksen ja vedon välillä ei tunnu minkäänlaista nykäisyä kumpaankaan suuntaan. Vaihteisto on välitetty tiheäksi, ja vaihdevipu on kevytkäyttöinen ja tunnokas. Alhainen 48 hevosvoiman teho tuntuu lähinnä hieman totuttua pidempinä ohitusmatkoina.Jousitus on katupyörämäisen jämäkkä ja joustomatkat luokassaan lyhyet. Yhdessä tukevan teräsputkirungon kanssa ne saavat pyörän tuntumaan napakalta kaikissa ajotilanteissa. Jousitus kantaa myös matkustajan ja matkatavaroiden tuoman lisäpainon hyvin, joskin suorituskykyyn lisäpainolla on selvästi heikentävä vaikutus. Etujarru vaatii keskimääräistä suuremman puristusvoiman käyttöä, mutta jarruteho kasvaa silti johdonmukaisesti kahvan puristusvoimaa lisättäessä.Ei turhia hienouksiaMittaristo on selkeä sisältäen perusnäytöt ilman ajotietokonetta tai muita hienouksia. Kiinteä tuulilasi suojaa kuljettajaa hyvin ajoviimalta vailla pyörteitä. Sekä kuljettajalle että matkustajalle on hyvät tilat, ja molempien asento on väljä. Polttoainetta kului koeajossa keskimäärin 4,5 litraa sadalla, jolloin toimintamatkaksi tulee noin 450 kilometriä.A2-korttiluokkaan sopiva TRK 502 X on adventure-henkisestä ulkonäöstään huolimatta enemmän matka- kuin maastopyörä. Metzeler Tourance -ensiasennusrenkailla selviää sorateilläkin mainiosti, vaikka ne ovat kuvioinniltaan lähellä katurenkaita.Kun tämän hintaluokan kilpailijat ovat lähinnä yksisylinterisiä tai muuten siroja ja kevyitä, on Benellin suunnittelu lähtenyt täysin eri lähtökohdista. Tuntuma on kuin isossa seikkailupyörässä, mutta suorituskyky hieman maltillisempi ja hinta ominaisuuksiin nähden erittäin edullinen.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Benelli TRK 502 X Hinta alkaen 8 490 € Moottori Bensiinimoottori 500 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 35 kW (48 hv), 8500 r/min Vääntö 46 Nm (6000 r/min) Vääntö 46 Nm (6000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 840 mm, paino tankattuna 235 kg, akseliväli 1 505 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 110/80 R19, takana 150/70 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?