19.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Bentley Bentayga Hybrid – onko enemmän aina enemmän? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kasvopesty Bentley Bentayga saa odotetun lataushybridiversion, mutta kokonaisuus jättää ristiriitaisen tunteen. Hyvää: sisusta, materiaalit ja värit, viimeistely, suorituskyky. Huonoa: alusta, konsernilainojen näkyminen, toimintamatka sähköllä. Bentley Bentayga Hybrid on nimestään huolimatta lataushybridi. Mallistoon osittain sähköinen versio saapui jo muutama vuosi sitten, mutta nyt malli versio on päässyt mukaan Bentaygan facelift-kierrokselle.Brittiläisen luksusmerkin katumaasturi Bentayga oli ensimmäisten joukossa luksussegmentin SUV-trendissä, joten sinänsä muhkea Bentley on muodostunut jo tutuksi näyksi onnistuneempia sijoituksia tehneiden piireissä. Kasvojenkohotus muovasi joitain mallin muotoilullisia erikoisuuksia etuvaloihin liittyen ja muutti samalla takavalot mittasuhteita rikkoviksi soikioiksi. Ajovalott ovat kristallihenkiset ja täynnä yksityiskohtia.Upea metsänvihreä väri (Mulliner-värikartasta löytyvä Viridian) riittäisi yksin nostamaan auton esiin liikennevirrasta. Normaalisti ulkopuolen korostevärinä olisi kromi, jonka määrä kysyy itseluottamusta, mutta koeajoyksilön Black-paketti on antanut autolle annoksen teinituunausta. Kookkaat mustat vanteet ovat vaikuttavat.Sisällä matkustamossa Bentley Bentayga jatkaa mustavihreää linjaa. First Edition -erän kunniaksi istuimet ovat saaneet oman kirjailun ja musta nahkaverhoilu on saanut vihreän kontrastitikkauksen. Toisena verhoiluvärinä on mainio havuvihreä (Cumbria), joka näkyy ohjauspyörässä ja esimerkiksi lattiamatoissa. Hybridiä merkitsevä kynnyslista tuntuu kokonaisuuteen nähden jälkiajatukselta.Harmittavasti Bentleyn upeiden puuviilujen sijaan kojelaudassa on sinänsä virheetön hiilikuitupanelointi. Nahka on pehmeää, tuhkakuppi painaa kuin synti ja kauniisti pyällettyjä nuppeja on siellä täällä. Breitlingin valmistama kojelautakello on sekin upeita yksityiskohtia täynnä. Vaihteenvalitsin yllättää lyhyellä, jämäkällä liikkeellään. Ajamiseen liittyvät toiminnot vakionopeudensäätimestä ajovaloihin ovat tuttuja VW-ryhmän autoja ajaneille, joten loikkaa Bentleyn rattiin ei kannata pelätä.Facelifin yhteydessä Bentley Bentayga sai päivitetyn tietoviihdejärjestelmän. 10,9-tuumainen kosketusnäyttö istuu kojelaudan keskelle hyvin ja järjestelmä osaa auttaa lataushybridin sähkövoimavarojen hyödyntämisessä. Se on korvannut osan aiemmista painikkeista, mutta ilmastoinnin toiminnot ovat kuitenkin kiitettävästi omassa paneelissaan. Järjestelmä tukee nyt langatonta Apple CarPlaytä ja Android Autoa. Mobiililaitteita varten USB-C ja langaton latausalusta löytyvät myös uudistusten listalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJotain lainattuaTietoviihdejärjestelmä ja mittaristo vihjaavat kuitenkin konsernilainasta. Bentley on tehnyt grafiikat uudelleen, mutta jäsentely ja fontit kavaltavat sukulaisuuden muihin VW-merkkeihin. Kosketettavissa käyttölaitteissa, kuten ohjauspyörässä ja vilkkuviiksessä, Audi-kytkökset ovat kiistattomia yksityiskohdista huolimatta. Herää kysymys merkkien asemoinnista.Myös muhkean keulan alla on lainaa. 3,0-litrainen turboahdettu V6 ja sen parina oleva lataushybridijärjestelmä on tuttu yhdistelmä esimerkiksi Audi Q7:sta ja VW Touareg R:stä. 13 kilowattitunnin akku riittää WLTP-syklin mukaan 40 kilometrin ajoihin. Valmistajan mukaan suurin osa Bentayga Hybridin arkikäyttäjistä ajaa toistuvasti tätä lyhyempiä päivämatkoja. Lataaminen onnistuu parhaimmillaan 7,2 kilowatin teholla, jolloin akun saa täyteen jälleen parissa tunnissa. 94 kilowatin sähkömoottori reagoi ripeästi, mutta se joutuu tekemään paikoin melkoisesti töitä 2,4 tonnia painavan katumaasturin liikuttamisen kanssa. Noin 35 kilometrin jälkeen V6 ryhtyy avustamaan sähkömoottoria töissään. Moottoreiden ja vaihteiston yhteispeli on melko saumatonta, mutta ei täysin. Polttomoottorin korkeilla kierroksilla tympeä ääni on parasta hukuttaa mainion Naim-äänentoiston taakse. Alusta on kohtuullisen hyvä, mutta Mulliner Driving Specificationin mukana tulevat 22-tuumaiset vanteet ovat turhan kunnianhimoiset. Pykälää pienempi vannekoko ja korkeampi rengas auttaisi Bentaygaa selvittämään teiden saumat ja muut terävät epätasaisuudet arvokkaammin. Toisaalta auton ajettavuus ei hengi erityistä sporttisuuttakaan, vaikka suoritusarvoissa ei olekaan valittamista. Ajotiloista mielenkiintoisin on oletustila Bentley, jossa auto yhdistää mukavuutta ja suorituskykyä. ArvokysymysBentley Bentayga Hybrid on kokonaisuutena hyvä, mutta se jättää ristiriitaisen tunteen. Joillekin auton rohkeasti edustama tyyli ja mukava sisusta varmasti ovat riittävän suuri ero teknisesti melko samanlaisiin konsernisisariin verrattuna. Eurojaan vahtivalle ero voi olla vaikeampi pala, mutta toisaalta brittimerkki kuuluu jo järkiperusteiden tuolle puolen unelmasegmenttiin.Bentayga-malliston sisällä lataushybridivoimalinjassa on järkeä sekä hinnoittelumielessä että päivittäisten arkiajojen kannalta. Täyssähköiset Bentleyt saapuvat mallistoon 2025 alkaen ja niitä kannattaa odottaa mielenkiinnolla, sillä vaivaton ja hiljainen sähkö sopii luksussegmenttiin mainiosti.Bentleyn paras anti liittyy lopulta merkkiin. Brittivalmistaja on valmis toteuttamaan erikoisiakin väri- ja varustetoiveita ja omistajuudessa on kyse jäsenyydestä erityiseen joukkoon asiakkaita. Autokaupan siirtyessä yhä enemmän verkkoon voi olla iso etu, että asiakkuus hoituu halutessa jopa etunimiperusteisesti.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Bentley Bentayga Hybrid First Edition Koeajetun auton hinta varusteineen 316 400 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 2 995 cm3, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto neliveto. Teho 250 kW (340 hv), 5200 r/min Vääntö 450 Nm (1340 r/min) Vääntö 450 Nm (1340 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 17,3 kWh. Toimintamatka 40 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 339 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,5 s Huippunopeus 254 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,5 (yhd.) CO2-päästöt 79 g/km Mitat pituus 5144 mm, leveys 1998 mm, korkeus 1728 mm, akseliväli 2995 mm Tavaratila: 484-1774 l Omamassa: 2415 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous