23.8.2023

Koeajo: Bentley Flying Spur Hybrid – Luksusmerkin maailmanparannus

Bentley lähtee mukaan ilmastotalkoisiin uudella Flying Spur –versiolla. Luksus toimii yllätävän hyvin hybridinäkin. Hyvää: suorituskyky, viimeistely, fiilis, varustelu. Huonoa: rengasäänet, alustan "haasteet".

Tummansininen limppu lipuu pitkin peltomaisemaa ja päästää ilmoille matalaa murinaa. Tarkempikorvainen ihastelija saattaa huomata, että mylvinnästä puuttuu parin sylinterin verran. Bentleyn konepellin alla mouruaa 2,9-litrainen V6, eikä neljälitrainen kahdeksikko.

Perinteikäs luksusautovalmistaja Bentley on herännyt automaailman murrokseen samalla tavalla, kuin kaikki muutkin autovalmistajat. Siksi Flying Spurin keulalla on käynyt downsizing ja mukaan tuotu sähkömoottori. Kuusisylinterinen voimanlähde on jollain tapaa pyhäinhäväistys, mutta osa kalliiden autojen ostajakunnasta haluaa kantaa kortensa kekoon ilmastotalkoissa.

Vaikka hybridimoottori ei herätä vastaavaa tunnereaktiota kuin tuplasti ahdettu kahdeksikko, on voimapuolesta huolehdittu. Hybridimalli kirnuaa sisuksissaan lukemat 400 kW (544 hv) ja 750 Nm. Arvot ei juuri häviä V8-moottorille, mutta fiilis on toki hieman toista maata. Ei hybridivoimanlähde kuitenkaan tunnelmaa pilaa.

Bentleyn kaltaisessa autossa moottoripuoli on vain yksi pieni osa kokonaisuutta ja sitä, miksi Flying Spur asiakkaitaan kiehtoo. Bentley on auto, joka henkii pelkällä nimellään luksusta. Brittiläismerkki on ollut vaihtoehto Rolls Roycen rinnalla ja itse asiassa paikoin Rollsin omistuksessakin. Tätä nykyä merkki on osa VW-konsernia.

Jotain merkin houkuttelevuudesta kertoo se, että Benteyllä ajaa melkoinen lista julkkiksia. Oma Bentley löytyy muun muassa David Beckhamilta, Kim Kardashianilta, Jennifer Lopezilta, Cheriltä ja Arnold Schwarzeneggerilta. Kyseessä ei siis ole auto, joka pysäköidään korsolaisen yksiön pihaan hikisen iltavuoron jälkeen. Ellei takana ole Valioliigan ottelu viheriöllä koettuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muotoilutrendit eivät koske Bentleytä

Flying Spur on Bentley-malliston perinteisin automalli. Kärry näyttää siltä, kuin se olisi tietyllä tapaa pysähtynyt vuosikymmenten takaiseen maailmaan. Ulkokuori henkii arvottuutta, ja nykypäivän muotoilutrendit eivät ole tarttuneet sen pirtaan. Bentley viittaa kintaalla sille, mitä muut muotoilumielessä tekevät.

Lähes 5,5 metriä pitkä limppu on auto, joka ei huku massaan. Muodot ovat klassiset. Sedanin keula on pitkä ja akseliväli massiivinen. Bentley näyttää paikallaankin siltä, että se halkoo ilmaa maalaismaisemassa. Korkea kylkilinja on tyylikäs ja kookkaat pyöränkotelot imaisevat sisäänsä suuret vanteet.

Yksi Bentleyn tärkeimmistä arvoista on luonnollisesti valinnanvara. Asiakas pääsee räätälöimään autoaan mittavasti. Ulkoväriyhdistelmiä on kymmeniä kaksivärivaihtoehtoineen. Sisustaa on saatavissa lukuisilla erilaisilla väreillä ja puuverhoiluilla. Hyttiin saa toki halutessaan timantteja ja kaikkea ylitsevuotavan ökyä. Mikäli hinta ei ole este, eivät ole myöskään vaihtoehdot.

Miltä se tuntuu?

Mutta miltä Bentley tuntuu ohjauspyörän takaa koettuna? Yksinkertaistettu vastaus kuuluu: kookkaalta ja laadukkaalta henkilöautolta. Vaikka autonvalmistukseen laitetaan reippaasti valuuttaa ja kustomointivaihtoehtoja, kyseessä on edelleen auto. Konsepti ei olennaisesti muutu.

Toki Bentley edustaa automielessä kirkkainta kärkikastia. Ajomukavuus on kohdallaan ja voimanlähde tarjoaa riittävän suorituskyvyn kaikkiin tilanteisiin. Ohjaamossa viihtyy ja äänentoisto on todellakin huippuluokkaa. Itse asiassa koeajetun Flying Spurin äänentoistolaitteisto on tuotantoautojen tehokkain.

Auton ohjaamo on viihtyisä paikka. Ajoergonomian saa säädettyä mieleisekseen helposti ja penkit muistuttavat enemmän laadukasta ja mukavaa sohvakalustoa kuin auton penkkiä. Siis hyvässä mielessä. Istuimet ovat toki ilmastoidut ja hierovat mikäli moisille sattuu olemaan tarvetta.

Penkit on päällystetty beigellä nahalla, mikä on aina tyylikäs ja ajaton valinta. Vaalean nahan kanssa sopii hyvin yhteen mustat ja kirkkaaksi lakatut puuosat. Sisusta on muutenkin kaksivärinen, jotta vaalean nahan kontrastit saadaan paremmin esille. Vastavärinä toimii tumma harmaa. Tyylikästä ja arvokasta.

Eksklusiivisuus näkyy toki myös vaihdevalitsimessa ja yksityiskohdissa. Keskikonsolin hallintalaitteet ovat pääosin VW-konsernin tuotteita, eli vastaavia tapaa kymmenen kertaa edullisempien autojen kojelaudoissa ja keskikonsoleissa. Bentleyn tapauksessa kokonaisuus kuitenkin ratkaisee, eikä yksittäiset Audi-namiskat.

Lupa tapp…odottaa enemmän

Vaikka Bentleyn kyyti on nautittavaa, on todettava, että siltä oli lupa odottaa hieman enemmän. Kun liikutaan tämän hintaluokan autoissa, olettaisi, että ratin taakse ei välity käytännössä mitään informaatiota tiestöstä. Ei töyssyjä, ei uria, ei ääntä. Flying Spurin kohdalla on kuitenkin todettava, että rengasmelu on yllättävän huomattavaa ja alusta antaa hieman läpi pinnan epätasaisuuksia.

Alustan ”puutteet” johtunevat Volkswagenin MSB-pohjalevystä. Samaa rakennetta käytetään mm. Porsche Panamerassa, jossa tien pinnasta olevan informaation kuskille ymmärtää. Mutta Bentleyn kohdalla tilanne on toinen. Sen soisi olevan auto, joka suodattaa kaiken epämieluisan pois kuskin käsistä. Toki täytyy muistaa myös se, että suuri osa Bentleyn omistajista istuu takapenkillä, eikä kuskin puikoissa.

Kaikkein suurin arvo Bentleyn kohdalla on se, että merkki huokuu ympärilleen arvokkuutta. Hybridimallinen Flying Spur on periaatteessa suora kilpailija Mercedesin S-sarjalle, mutta silti siitä tulee kovin erilainen fiilis kuin saksalaisvalmistajan huippumallista. Kyydit ja ajotuntuma eivät juuri poikkea toisistaan, mutta harvoin S:n ratissa saa yhtä paljon ihastuneita katseita ja peukutuksia.

Suurin etu hybridimallin lentokannustimessa on se, että se on pilahalpa. Hinnat alkaen -hengessä hinta jää 250 000 euroon. Jos Flying Spurinsa haluaa perinteisellä V8:lla, voi hintalapun tuplata. Toki varustelulla hintaa saa kaunisteltua helposti useammalla kymppitonnilla ylöspäin. Koeajoauton lisävarustelista on 78 578,80 € suuruinen.

Kotimainen autoverotus ohjaa autonhankintaan sen verran voimakkaasti, että kasikoneista Bentleytä pitää todella haluta, että moisesta on valmis maksamaan lisähinnan. Toisaalta ostajakuntaa ei välttämättä kiinnosta mikä hinnan kohdalla lukee, sillä parisataa tonnia tuskin tekee lompakkoon merkittävää lovea.

Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus

Bentley Flying Spur Hybrid

Koeajetun auton hinta varusteineen

325 987 €

Moottori

Ladattava hybridi, 2899 cm3 bensaturbo, 8-v kaksoiskytkinnautomaatti, neliveto

Teho

306 kW (410 hv), 5500-6000 r/min

Vääntö

750 Nm (2000-5000 r/min)

Vääntö

750 Nm (2000-5000 r/min)

Akku

18 kWh

Hybridijärjestelmän yhteisteho

400 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,3 s

Huippunopeus

285 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 3,2 (yhd.)

CO2-päästöt

73 g/km

Mitat

pituus 5316 mm, leveys 2013 mm, korkeus 1483 mm, akseliväli 3194 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta, ei KM-rajaa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat