23.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Bentley Flying Spur Hybrid – Luksusmerkin maailmanparannus Teksti Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bentley lähtee mukaan ilmastotalkoisiin uudella Flying Spur –versiolla. Luksus toimii yllätävän hyvin hybridinäkin. Hyvää: suorituskyky, viimeistely, fiilis, varustelu. Huonoa: rengasäänet, alustan "haasteet". Tummansininen limppu lipuu pitkin peltomaisemaa ja päästää ilmoille matalaa murinaa. Tarkempikorvainen ihastelija saattaa huomata, että mylvinnästä puuttuu parin sylinterin verran. Bentleyn konepellin alla mouruaa 2,9-litrainen V6, eikä neljälitrainen kahdeksikko. Perinteikäs luksusautovalmistaja Bentley on herännyt automaailman murrokseen samalla tavalla, kuin kaikki muutkin autovalmistajat. Siksi Flying Spurin keulalla on käynyt downsizing ja mukaan tuotu sähkömoottori. Kuusisylinterinen voimanlähde on jollain tapaa pyhäinhäväistys, mutta osa kalliiden autojen ostajakunnasta haluaa kantaa kortensa kekoon ilmastotalkoissa. Vaikka hybridimoottori ei herätä vastaavaa tunnereaktiota kuin tuplasti ahdettu kahdeksikko, on voimapuolesta huolehdittu. Hybridimalli kirnuaa sisuksissaan lukemat 400 kW (544 hv) ja 750 Nm. Arvot ei juuri häviä V8-moottorille, mutta fiilis on toki hieman toista maata. Ei hybridivoimanlähde kuitenkaan tunnelmaa pilaa. Bentleyn kaltaisessa autossa moottoripuoli on vain yksi pieni osa kokonaisuutta ja sitä, miksi Flying Spur asiakkaitaan kiehtoo. Bentley on auto, joka henkii pelkällä nimellään luksusta. Brittiläismerkki on ollut vaihtoehto Rolls Roycen rinnalla ja itse asiassa paikoin Rollsin omistuksessakin. Tätä nykyä merkki on osa VW-konsernia. Jotain merkin houkuttelevuudesta kertoo se, että Benteyllä ajaa melkoinen lista julkkiksia. Oma Bentley löytyy muun muassa David Beckhamilta, Kim Kardashianilta, Jennifer Lopezilta, Cheriltä ja Arnold Schwarzeneggerilta. Kyseessä ei siis ole auto, joka pysäköidään korsolaisen yksiön pihaan hikisen iltavuoron jälkeen. Ellei takana ole Valioliigan ottelu viheriöllä koettuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muotoilutrendit eivät koske Bentleytä Flying Spur on Bentley-malliston perinteisin automalli. Kärry näyttää siltä, kuin se olisi tietyllä tapaa pysähtynyt vuosikymmenten takaiseen maailmaan. Ulkokuori henkii arvottuutta, ja nykypäivän muotoilutrendit eivät ole tarttuneet sen pirtaan. Bentley viittaa kintaalla sille, mitä muut muotoilumielessä tekevät. Lähes 5,5 metriä pitkä limppu on auto, joka ei huku massaan. Muodot ovat klassiset. Sedanin keula on pitkä ja akseliväli massiivinen. Bentley näyttää paikallaankin siltä, että se halkoo ilmaa maalaismaisemassa. Korkea kylkilinja on tyylikäs ja kookkaat pyöränkotelot imaisevat sisäänsä suuret vanteet. Yksi Bentleyn tärkeimmistä arvoista on luonnollisesti valinnanvara. Asiakas pääsee räätälöimään autoaan mittavasti. Ulkoväriyhdistelmiä on kymmeniä kaksivärivaihtoehtoineen. Sisustaa on saatavissa lukuisilla erilaisilla väreillä ja puuverhoiluilla. Hyttiin saa toki halutessaan timantteja ja kaikkea ylitsevuotavan ökyä. Mikäli hinta ei ole este, eivät ole myöskään vaihtoehdot. Miltä se tuntuu? Mutta miltä Bentley tuntuu ohjauspyörän takaa koettuna? Yksinkertaistettu vastaus kuuluu: kookkaalta ja laadukkaalta henkilöautolta. Vaikka autonvalmistukseen laitetaan reippaasti valuuttaa ja kustomointivaihtoehtoja, kyseessä on edelleen auto. Konsepti ei olennaisesti muutu. Toki Bentley edustaa automielessä kirkkainta kärkikastia. Ajomukavuus on kohdallaan ja voimanlähde tarjoaa riittävän suorituskyvyn kaikkiin tilanteisiin. Ohjaamossa viihtyy ja äänentoisto on todellakin huippuluokkaa. Itse asiassa koeajetun Flying Spurin äänentoistolaitteisto on tuotantoautojen tehokkain. Auton ohjaamo on viihtyisä paikka. Ajoergonomian saa säädettyä mieleisekseen helposti ja penkit muistuttavat enemmän laadukasta ja mukavaa sohvakalustoa kuin auton penkkiä. Siis hyvässä mielessä. Istuimet ovat toki ilmastoidut ja hierovat mikäli moisille sattuu olemaan tarvetta. Penkit on päällystetty beigellä nahalla, mikä on aina tyylikäs ja ajaton valinta. Vaalean nahan kanssa sopii hyvin yhteen mustat ja kirkkaaksi lakatut puuosat. Sisusta on muutenkin kaksivärinen, jotta vaalean nahan kontrastit saadaan paremmin esille. Vastavärinä toimii tumma harmaa. Tyylikästä ja arvokasta. Eksklusiivisuus näkyy toki myös vaihdevalitsimessa ja yksityiskohdissa. Keskikonsolin hallintalaitteet ovat pääosin VW-konsernin tuotteita, eli vastaavia tapaa kymmenen kertaa edullisempien autojen kojelaudoissa ja keskikonsoleissa. Bentleyn tapauksessa kokonaisuus kuitenkin ratkaisee, eikä yksittäiset Audi-namiskat. Lupa tapp…odottaa enemmän Vaikka Bentleyn kyyti on nautittavaa, on todettava, että siltä oli lupa odottaa hieman enemmän. Kun liikutaan tämän hintaluokan autoissa, olettaisi, että ratin taakse ei välity käytännössä mitään informaatiota tiestöstä. Ei töyssyjä, ei uria, ei ääntä. Flying Spurin kohdalla on kuitenkin todettava, että rengasmelu on yllättävän huomattavaa ja alusta antaa hieman läpi pinnan epätasaisuuksia. Alustan ”puutteet” johtunevat Volkswagenin MSB-pohjalevystä. Samaa rakennetta käytetään mm. Porsche Panamerassa, jossa tien pinnasta olevan informaation kuskille ymmärtää. Mutta Bentleyn kohdalla tilanne on toinen. Sen soisi olevan auto, joka suodattaa kaiken epämieluisan pois kuskin käsistä. Toki täytyy muistaa myös se, että suuri osa Bentleyn omistajista istuu takapenkillä, eikä kuskin puikoissa. Kaikkein suurin arvo Bentleyn kohdalla on se, että merkki huokuu ympärilleen arvokkuutta. Hybridimallinen Flying Spur on periaatteessa suora kilpailija Mercedesin S-sarjalle, mutta silti siitä tulee kovin erilainen fiilis kuin saksalaisvalmistajan huippumallista. Kyydit ja ajotuntuma eivät juuri poikkea toisistaan, mutta harvoin S:n ratissa saa yhtä paljon ihastuneita katseita ja peukutuksia. Suurin etu hybridimallin lentokannustimessa on se, että se on pilahalpa. Hinnat alkaen -hengessä hinta jää 250 000 euroon. Jos Flying Spurinsa haluaa perinteisellä V8:lla, voi hintalapun tuplata. Toki varustelulla hintaa saa kaunisteltua helposti useammalla kymppitonnilla ylöspäin. Koeajoauton lisävarustelista on 78 578,80 € suuruinen. Kotimainen autoverotus ohjaa autonhankintaan sen verran voimakkaasti, että kasikoneista Bentleytä pitää todella haluta, että moisesta on valmis maksamaan lisähinnan. Toisaalta ostajakuntaa ei välttämättä kiinnosta mikä hinnan kohdalla lukee, sillä parisataa tonnia tuskin tekee lompakkoon merkittävää lovea. Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Bentley Flying Spur Hybrid Koeajetun auton hinta varusteineen 325 987 € Moottori Ladattava hybridi, 2899 cm3 bensaturbo, 8-v kaksoiskytkinnautomaatti, neliveto Teho 306 kW (410 hv), 5500-6000 r/min Vääntö 750 Nm (2000-5000 r/min) Vääntö 750 Nm (2000-5000 r/min) Akku 18 kWh Hybridijärjestelmän yhteisteho 400 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,3 s Huippunopeus 285 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,2 (yhd.) CO2-päästöt 73 g/km Mitat pituus 5316 mm, leveys 2013 mm, korkeus 1483 mm, akseliväli 3194 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta, ei KM-rajaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2024 Ajoneuvot Jaguarin ensimmäisen maasturin tuotanto loppuu 90-vuotisjuhlamalliin – niin, siis koko Jaguarin 90-vuotisjuhlamalliin 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Autoilu Traficomin ajoneuvorekisterin tietovuoto: jos luovutuskielto, säästyit ongelmalta 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle