17.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: BMW 1-sarja – etuvedon ehdoilla ja edellytyksillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 1-sarja on nyt etuvetoinen perheauto muiden joukossa. Hyvää: vaivattomuus, iDrive, ajettavuus (M135i xDrive). Huonoa: Ei erotu enää joukosta, kuutoskoneen kaipuu (M135i xDrive). Teräskori, MacPherson-joustintuet, poikittaismoottori, etuveto. Uusi BMW 1-sarja on reseptiltään enemmän arkea kuin juhlaa. Kahden edellissukupolven takavetoperusta ja pitkittäismoottori muodostivat tilankäytöllisesti epätehokkaan rakenteen, mutta se loi pikkubemarille erityisen aseman markkinoilla. Menestystäkin tuli: kumpaakin sukupolvea myytiin yli miljoona kappaletta.BMW 118dKilpailijat valitsivat tavanomaisemman tien. Audi A3 aloitti heti pystyperäisenä perheautona, ja myös Mercedes-Benz taipui samaan aloitettuaan ensin radikaalilla, mutta puutteellisella A-sarjan tila-autolla.Lopulta nöyrtyi myös BMW. Yhtiön mukaan asiakkaat eivät välittäneet takavedosta: jo vuonna 2010 kerrottiin, että 80 prosenttia asiakkaista luuli autoa etuvetoiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa ja säästöäYhdeksän vuotta myöhemmin tuo luulo muuttui todeksi: kolmannen sukupolven 1-sarja saapuu poikittaismoottorilla, ja perusmallit ovat etuvetoisia. Taustalla on tehokkaampi tilankäyttö ja tarve tehostaa Minien sekä BMW:n pikkumaasturien ja tila-autojen perusrakenteen käyttöä. Etuveto on halvempi – siksi se on tavallisempi ja yleisempi.BMW M135i xDriveRakennemuutos näkyy olemuksessa: keula on lyhyempi, tuulilasi lähempänä etuakselia ja muoto kokonaisuudessaan pulleampi. Munuaisista merkin tunnistaa yhä. Varsinaiset mitat eivät ole muuttuneet edeltäjästä senttejä enempää. Akseliväli on lyhentynyt kaksi senttiä, mutta moottori vapauttaa tilaa olemalla enemmän akselin päällä kuin takana. Mikään tilaihme ykkössarja ei silti vieläkään ole.Laaja mallistoJulkaisumallisto kattaa dieselit 116d (116 hv), 118d (150 hv), 120d xDrive (190 hv) sekä bensiinimoottorit 118i (140 hv) ja M135i xDrive (306 hv).Ensikoeajolla Münchenin ympäristössä pääsimme ajamaan sporttivarusteltua 118d:tä ja tehomalli M135i:tä.BMW 118dBMW 118d tuntuu kaikkiaan saksalaiselta perheautolta: ajoasento on mainio, alusta jämäkkä ja ajettavuus kaikin puolin asiallisen kyvykästä. Lyhyellä lenkillä moottorin ja 8-portaisen automaattivaihteiston toiminta vaikuttaa lupaavalta. Kilpailijoista BMW erottuu mainiolla iDrive-tietoviihdejärjestelmällä, ja autoon saa isommista malleista tutun – ja yhä varsin tyylittömän – digitaalimittaristonkin. Tehokkain nelisylinterinenBMW M135i xDriven nimi taas asettaa odotukset korkealle, ja ainakin ensivaikutelma lunastaa lupaukset. Sporttimallin ohjaus on huomattavasti 118d:n vastaavaa kirkkaampi, erityisesti keskialue erottuu edukseen. Nelisylinterisen moottoriääni on tummaa murinaa, ja mahdollinen kaiutinsoundi sulautuu kokonaisuuteen hienosti.BMW M135i xDriveJämäkkä alusta vaikuttaa lupaalta töyssyisemmälläkin tiellä. Valitettavasti ruuhkaisia pikkukyliä poimuillut koeajoreitti ja aikataulu eivät mahdollistaneet auton kaarrekyvyn tarkastelua, saati tutkia nelivetoa täydentävän Torsen-etutasauspyörästön vaikutusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW?Entä se etuveto? Ei se tee 1-sarjasta huonompaa autoa. Miten voisikaan, käyttäähän samaa rakennetta esimerkiksi ylistetty ja ostettu Volkswagen Golf. Toisaalta muutos tuo 1-sarjan lähemmäksi juuri Golfia, miksei myös Ford Focusta tai Kia Ceediä. Ehkä osa asiakkaista (epäilemättä talvimaiden ulkopuolella) eivät osanneet analysoida vetotapaa, mutta kenties he silti nauttivat takavetoperustan vivahteista ajettavuudessa.Ehkä tavallistumista pohtii BMW:n kohdalla monia muita merkkejä enemmän ja ankaramminkin, yhtiön pitkän ja kunniakkaan historian tähden. Haluttu brändi myy, mutta sen haluttavuuden pohjana olleet tekniset ratkaisut ovat jääneet historiaan. Kun jäljellä on vain muotoilu ja merkille ominainen hienosäätö, on lopputuloksesta vaikea tehdä kovatasoisista kilpailijoista erottuvaa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 118d A Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 2500–4000 r/min Vääntö 350 Nm (1750–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1750–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4319 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija