Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista?

Kuva Tuomas Rajala

330e saa lisää sähköistä toimintamatkaa. Muuta se ei välttämättä edes tarvitse.

330e on erinomainen esimerkki nyky-BMW:stä. Voimalinja, ulkonäkö ja viimeistely vakuuttavat. Lisäksi ajokokemus on virheetön. Tekisikin mieli päättää koeajo kahteen lauseeseen, sillä ne kertovat oikeastaan olennaisen. Mutta ehkä sukellamme silti hieman syvemmälle.

BMW:n 330e-malli saa päivityksen, jota on jo hieman odoteltukin. Suurin ero edeltäjään on lisääntynyt sähköinen toimintamatka, joka nousee nyt samalle viivalle muiden BMW-mallien ja myös kilpailijoiden kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Ajomukavuus
  • Voimalinjan toiminta
  • Laatuvaikutelma
  • Pikalataus puuttuu

Vielä pari vuotta sitten kolmossarjalainen joutui tyytymään muita malleja lyhyempään toimintamatkaan sähköllä. Silloin mentiin ilman polttomoottorin puuttumista peliin maksimissaan 62 kilometriä, mutta tätä nykyä huristellaan päästöttömästi jopa 91 kilometriä.

Lisääntynyt toimintamatka on ennen kaikkea kookkaamman ajoakun ansiota, mutta toki hommia on painettu myös kulutuksen optimoinnin suhteen. Uusi akku on 19,5 kWh, minkä turvin kyytiä riittää varsin mukavasti.

Akku on hulppean kokoinen, mutta lataus ei ole aivan ajan tasalla, sillä BMW:ssä ei ole pikalatausta. Onneksi AC-lataus tapahtuu 11 kW nopeudella, mutta nopeamman DC-latauksen soisi olevan edes lisävarustelistalla. Toki akku latautuu täyteen 11 kW laturilla reilussa parissa tunnissa, mutta lisänopeus toisi käytettävyyttä pitkille matkoille.

Voima on tehnyt pesän

BMW:n voimalinja on juureva tapaus, sillä bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhteisteho on muikeat 292 hevosvoimaa. Vääntöä paketista otetaan 420 Nm. Bensiinimoottori on merkin tuttu kaksilitrainen ja 184 hevosvoimaa tuottava. Vääntöä polttomoottorista napataan 300 Nm.

Ladattava hybridimalli on varsi suorituskykyinen, sillä 0–100 km/h juostaan kuudessa sekunnissa. Se riittänee useimmille käyttäjille hyvin. Arkiajot voi hoidella pelkällä sähköllä, eikä homma jää voimasta kiinni, vaikka bensiinimoottorin tehoreserviä ei haluaisikaan käyttää.

Sähkömoottori luovuttaa peliin 109 hevosvoimaa ja 265 Nm, joiden avulla 330e jaksaa mennä 140 km/h vauhteja. Tuossa vauhdissa toimintamatka tosin alkaa kutistua silmissä. Rauhallisesti ajellessa 90 km voi hyvinkin toteutua kesäkelillä.

Voimalinja toimii eleettömästi. Sillä, onko käytössä sähkö- vai polttomoottori, ei ole juurikaan merkitystä. Toki täyden kaasun kiihdytys vaatii avukseen polttomoottorin, mutta normaalissa ajossa sillä ei ole merkitystä, mikä voima pyöriä liikuttaa. Talvella koeajettu nelivetoversio antaa kiihtyvyyttä myös liukkaalla kelillä.

Mukavat kyydit

Ajettavuuden näkökulmasta 330e tarjoaa nautintoa. Alusta on mukava ja tarjoaa riittävästi urheilullisuutta. Ohjaustuntumaa ei voi vertailla vuosikymmenien takaiseen, mutta talvikelissä on helppo tuntea tien pinnassa tapahtuvat vaihtelut. Ja mukavuutta on nykyään enemmän. Auto antaa informaatiota kuskille siitä mitä renkaiden alla tapahtuu.

Penkit ovat mukavat ja reisituen saa riittäväksi. Penkit ovat koeajoautossa pääosin kangasta, mutta ilme on silti tyylikäs. Sivuttaistuki on myös kunnossa. Myös takapenkillä viihtyy ja 3-sarjalainen on tätä nykyä tilava. Pykälää suuremman vitossarjan hankkimista tarvitsee tätä nykyä perustella entistäkin enemmän. Myös ajomukavuuden näkökulmasta.

Kolmosessa on myös asioita, joita ei muissa sarjoissa ole. Yksi niistä on kahdessa osassa aukeava tavaratilan kansi. Rojut voi siis heitellä sisään avaamatta koko takakonttia. Toki sähköinen luukku tekee pelkän lasin avaamisesta paikoin turhaa. Mutta kikka on edelleen toimiva.

Tavaratila on itse asiassa ainoa asia, mikä ladattavan hybridin kohdalla saattaa rajoittaa suurempaa tilaa tarvitsevan ostohaluja. Kontti imaisee sisäänsä 410 litraa tavaraa, mikä saattaa olla monelle hieman liian vähän. Etenkin tavaratilan korkeus saattaa tuottaa ongelmia esimerkiksi lastenrattaiden kanssa.

Kolmosen lataushybridin facelift on pieni, mutta monella tapaa riittävä. 330e on sähköpäivityksen jälkeen entistä parempi, ja edelleen erinomainen. Kun tuote on kilpailijoihin verrattuna kunnossa, ei kaikkea välttämättä tarvitse veistellä uusiksi.

BMW 330e xDrive

LATAUSHYBRIDI, etuveto

4-syl. bensiinimoottori 1 998 cm3
8-v. automaattivaihteisto
200 kW (292 hv), 420 Nm

Akku netto 19,5 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
WLTP-kulutus 1,1 l/100km
CO2-päästöt 23 g/km
Toimintamatka sähköllä 88–91 km
Suorituskyky 0–100 km/h 6 s
Huippunopeus 225 km/h

Mitat
Pituus 4 713 mm
Leveys 1 827 mm
Korkeus 1 448 mm
Akseliväli 2 815 mm
Tavaratila 410 l

Omamassa 2 025 kg
Perävaunu 1 500 / 750 kg

Euro NCAP 5 tähteä

Takuu 2 v / ei km-rajaa
Hybridijärjestelmä 6 v / 100 000 km

Hinta alkaen  61 507 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat