5.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Vielä kerran vanha vitonen – BMW 520dA xDrive Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden mallisukupolven kolkutellessa ovella on hyvä hetki vilkaista poistuvan 5-sarjan kuulumisia. Vaikka BMW 5-sarjan upouusi G30-sukupolvi odottelee jo nurkan takana, on hyvä palata hetkeksi nykyisen korimallin pariin. Bemaristijargonilla F10-korimallina tunnettu 5-sarja jättää valtikkansa seuraajalleen kehitettyään rakastetun mallisarjan reseptiä uuteen suuntaan. Muutoksista voidaan olla kahta mieltä, mutta ainakin lompakollaan äänestävät ovat arvostaneet: korimalli löi kirkkaasti edeltäjiensä myyntiennätykset yli kahden miljoonan auton myynnillään.Ilmiselvin muutos on mallin palaaminen perinteisen hillittyyn arkiasuun räväkän edeltäjän (E60) jälkeen. Ulkokuoren näyttävin piirre onkin nykyisin pinta-alan määrä. Automallien kasvulain mukaisesti 5-sarja on jo kokoluokassa, jossa sen pysäköiminen voi vaatia suunnittelua. Valot ja kylkien linjat ovat sen sijaan saaneet tasapainoisemman ilmeen, jotka ennakkotietojen perusteella jatkuvat samantyylisinä myös uuteen sukupolveen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHenkisesti nuoriKasvaneet mitat palvelevat tietysti väljempiä sisätiloja. Vaikka aikalaiskilpailijoista löytyy takapenkin ja tavaratilan osalta mukavampia malleja, ei vitosen sisustassa ole silti valittamista. Matkustamon viimeistely ei tosin pärjää enää uusimmille kilpailijoille, mutta se on vanhentunut ikään nähden hyvin. Viimeistään lisävarusteisten sporttipenkkien ansiosta parhaat paikat ovat edessä, mutta takapenkki on miellyttävä paikka kahdelle aikuiselle. Keskipaikan ongelmaksi muodostuu saksalaismerkeille tyypillinen suuri kardaanitunneli.Hallintalaitteiden osalta 5-sarjassa vallitsee BMW:lle tyypillinen järjestys, joka tekee ajamisesta ja järjestelmien käytöstä yksinkertaista. Vanhahtava iDrive-ajotietokone paljastaa ikänsä lähinnä verkkaisuutena ja keskikonsolissa vallitsee pienimuotoinen nappimuuri. Etupenkkipainotus jatkuu jousituksessa, joka on hyvin baijerilaismerkin nykytyylin mukainen: hiukan liioiteltu napakkuus kertoo siitä, että kontrollia on painotettu pehmeimmän mukavuuden sijaan.Vaivaton arkikumppaniNelivedolla varustettu 520dA xDrive on ajokäytökseltään melko moitteeton, sillä eteneminen on lumimössössäkin vakaata ja automaattivaihteiston ansiosta riittävän rivakkaa kaikissa arkitilanteissa. Erikoisesti vaihteistoon kiinnittää eniten huomiota liikennevaloihin saavuttaessa, sillä alasvaihdot huomaa pehmeinä nykäyksinä. Ajonvakautus malttaa seurata kuljettajan hölmöilyä hetken ennen tilanteeseen puuttumista. Dieselmoottorin roklotus kuuluu melko voimakkaasti sisään yli 1 500 minuuttikierroksen lukemissa, mutta muuten F10 on selvästi edeltäjiään vakaampi ja hiljaisempi ajettava.Valitettavasti aikuistumisen kääntöpuolena ovat vaisu ohjaustuntuma, eristetympi kulku ja valtaisalta tuntuvat mittasuhteet. Edustuksellinen mallisarja ei ole koskaan sortunut lapselliseen leikkisyyteen, mutta nyt kepeä elämänasenne on vaihtunut arkiseen totisuuteen. Selkein esimerkki on juuri ohjaus: auto on edelleen helppo sijoittaa tiellä, mutta vain harvakseltaan voi ohjauspyörän kautta tuntea vienon kuiskauksen tienpinnan laadusta. Muutos edellisiin 5-sarjalaisiin on merkittävä.Aikuistumisen kääntöpuoliJos mielessään on aiemmin sijoittanut 5-sarjan ikään kuin 3-sarjan seniorimalliksi, lienee syytä F10:n myötä päivittää mielikuva 7-sarjan juniorimalliksi. Se ei huononna autoa helppona ja luotettavana arkikumppanina, mutta merkitsee lähtökohtaisesti erilaista luonnetta. Nyt kotiin suoriudutaan suorinta tietä maisemareitin sijaan.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW 520dA xDrive Hinta alkaen 54 247 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 626 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km 5,7 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4907 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1464 mm, akseliväli 2968 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 1805 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster