5.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Vielä kerran vanha vitonen – BMW 520dA xDrive Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden mallisukupolven kolkutellessa ovella on hyvä hetki vilkaista poistuvan 5-sarjan kuulumisia. Vaikka BMW 5-sarjan upouusi G30-sukupolvi odottelee jo nurkan takana, on hyvä palata hetkeksi nykyisen korimallin pariin. Bemaristijargonilla F10-korimallina tunnettu 5-sarja jättää valtikkansa seuraajalleen kehitettyään rakastetun mallisarjan reseptiä uuteen suuntaan. Muutoksista voidaan olla kahta mieltä, mutta ainakin lompakollaan äänestävät ovat arvostaneet: korimalli löi kirkkaasti edeltäjiensä myyntiennätykset yli kahden miljoonan auton myynnillään.Ilmiselvin muutos on mallin palaaminen perinteisen hillittyyn arkiasuun räväkän edeltäjän (E60) jälkeen. Ulkokuoren näyttävin piirre onkin nykyisin pinta-alan määrä. Automallien kasvulain mukaisesti 5-sarja on jo kokoluokassa, jossa sen pysäköiminen voi vaatia suunnittelua. Valot ja kylkien linjat ovat sen sijaan saaneet tasapainoisemman ilmeen, jotka ennakkotietojen perusteella jatkuvat samantyylisinä myös uuteen sukupolveen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHenkisesti nuoriKasvaneet mitat palvelevat tietysti väljempiä sisätiloja. Vaikka aikalaiskilpailijoista löytyy takapenkin ja tavaratilan osalta mukavampia malleja, ei vitosen sisustassa ole silti valittamista. Matkustamon viimeistely ei tosin pärjää enää uusimmille kilpailijoille, mutta se on vanhentunut ikään nähden hyvin. Viimeistään lisävarusteisten sporttipenkkien ansiosta parhaat paikat ovat edessä, mutta takapenkki on miellyttävä paikka kahdelle aikuiselle. Keskipaikan ongelmaksi muodostuu saksalaismerkeille tyypillinen suuri kardaanitunneli.Hallintalaitteiden osalta 5-sarjassa vallitsee BMW:lle tyypillinen järjestys, joka tekee ajamisesta ja järjestelmien käytöstä yksinkertaista. Vanhahtava iDrive-ajotietokone paljastaa ikänsä lähinnä verkkaisuutena ja keskikonsolissa vallitsee pienimuotoinen nappimuuri. Etupenkkipainotus jatkuu jousituksessa, joka on hyvin baijerilaismerkin nykytyylin mukainen: hiukan liioiteltu napakkuus kertoo siitä, että kontrollia on painotettu pehmeimmän mukavuuden sijaan.Vaivaton arkikumppaniNelivedolla varustettu 520dA xDrive on ajokäytökseltään melko moitteeton, sillä eteneminen on lumimössössäkin vakaata ja automaattivaihteiston ansiosta riittävän rivakkaa kaikissa arkitilanteissa. Erikoisesti vaihteistoon kiinnittää eniten huomiota liikennevaloihin saavuttaessa, sillä alasvaihdot huomaa pehmeinä nykäyksinä. Ajonvakautus malttaa seurata kuljettajan hölmöilyä hetken ennen tilanteeseen puuttumista. Dieselmoottorin roklotus kuuluu melko voimakkaasti sisään yli 1 500 minuuttikierroksen lukemissa, mutta muuten F10 on selvästi edeltäjiään vakaampi ja hiljaisempi ajettava.Valitettavasti aikuistumisen kääntöpuolena ovat vaisu ohjaustuntuma, eristetympi kulku ja valtaisalta tuntuvat mittasuhteet. Edustuksellinen mallisarja ei ole koskaan sortunut lapselliseen leikkisyyteen, mutta nyt kepeä elämänasenne on vaihtunut arkiseen totisuuteen. Selkein esimerkki on juuri ohjaus: auto on edelleen helppo sijoittaa tiellä, mutta vain harvakseltaan voi ohjauspyörän kautta tuntea vienon kuiskauksen tienpinnan laadusta. Muutos edellisiin 5-sarjalaisiin on merkittävä.Aikuistumisen kääntöpuoliJos mielessään on aiemmin sijoittanut 5-sarjan ikään kuin 3-sarjan seniorimalliksi, lienee syytä F10:n myötä päivittää mielikuva 7-sarjan juniorimalliksi. Se ei huononna autoa helppona ja luotettavana arkikumppanina, mutta merkitsee lähtökohtaisesti erilaista luonnetta. Nyt kotiin suoriudutaan suorinta tietä maisemareitin sijaan.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW 520dA xDrive Hinta alkaen 54 247 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 626 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km 5,7 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4907 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1464 mm, akseliväli 2968 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 1805 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?