5.12.2016

Koeajo: Vielä kerran vanha vitonen – BMW 520dA xDrive

BMW 520dA xDrive

Uuden mallisukupolven kolkutellessa ovella on hyvä hetki vilkaista poistuvan 5-sarjan kuulumisia.

Vaikka BMW 5-sarjan upouusi G30-sukupolvi odottelee jo nurkan takana, on hyvä palata hetkeksi nykyisen korimallin pariin. Bemaristijargonilla F10-korimallina tunnettu 5-sarja jättää valtikkansa seuraajalleen kehitettyään rakastetun mallisarjan reseptiä uuteen suuntaan. Muutoksista voidaan olla kahta mieltä, mutta ainakin lompakollaan äänestävät ovat arvostaneet: korimalli löi kirkkaasti edeltäjiensä myyntiennätykset yli kahden miljoonan auton myynnillään.

BMW 520dA xDrive

Ilmiselvin muutos on mallin palaaminen perinteisen hillittyyn arkiasuun räväkän edeltäjän (E60) jälkeen. Ulkokuoren näyttävin piirre onkin nykyisin pinta-alan määrä. Automallien kasvulain mukaisesti 5-sarja on jo kokoluokassa, jossa sen pysäköiminen voi vaatia suunnittelua. Valot ja kylkien linjat ovat sen sijaan saaneet tasapainoisemman ilmeen, jotka ennakkotietojen perusteella jatkuvat samantyylisinä myös uuteen sukupolveen.

BMW 520dA xDrive

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Henkisesti nuori

Kasvaneet mitat palvelevat tietysti väljempiä sisätiloja. Vaikka aikalaiskilpailijoista löytyy takapenkin ja tavaratilan osalta mukavampia malleja, ei vitosen sisustassa ole silti valittamista. Matkustamon viimeistely ei tosin pärjää enää uusimmille kilpailijoille, mutta se on vanhentunut ikään nähden hyvin. Viimeistään lisävarusteisten sporttipenkkien ansiosta parhaat paikat ovat edessä, mutta takapenkki on miellyttävä paikka kahdelle aikuiselle. Keskipaikan ongelmaksi muodostuu saksalaismerkeille tyypillinen suuri kardaanitunneli.

BMW 520dA xDrive

Hallintalaitteiden osalta 5-sarjassa vallitsee BMW:lle tyypillinen järjestys, joka tekee ajamisesta ja järjestelmien käytöstä yksinkertaista. Vanhahtava iDrive-ajotietokone paljastaa ikänsä lähinnä verkkaisuutena ja keskikonsolissa vallitsee pienimuotoinen nappimuuri. Etupenkkipainotus jatkuu jousituksessa, joka on hyvin baijerilaismerkin nykytyylin mukainen: hiukan liioiteltu napakkuus kertoo siitä, että kontrollia on painotettu pehmeimmän mukavuuden sijaan.

BMW 520dA xDrive

Vaivaton arkikumppani

Nelivedolla varustettu 520dA xDrive on ajokäytökseltään melko moitteeton, sillä eteneminen on lumimössössäkin vakaata ja automaattivaihteiston ansiosta riittävän rivakkaa kaikissa arkitilanteissa. Erikoisesti vaihteistoon kiinnittää eniten huomiota liikennevaloihin saavuttaessa, sillä alasvaihdot huomaa pehmeinä nykäyksinä. Ajonvakautus malttaa seurata kuljettajan hölmöilyä hetken ennen tilanteeseen puuttumista. Dieselmoottorin roklotus kuuluu melko voimakkaasti sisään yli 1 500 minuuttikierroksen lukemissa, mutta muuten F10 on selvästi edeltäjiään vakaampi ja hiljaisempi ajettava.

BMW 520dA xDrive

Valitettavasti aikuistumisen kääntöpuolena ovat vaisu ohjaustuntuma, eristetympi kulku ja valtaisalta tuntuvat mittasuhteet. Edustuksellinen mallisarja ei ole koskaan sortunut lapselliseen leikkisyyteen, mutta nyt kepeä elämänasenne on vaihtunut arkiseen totisuuteen. Selkein esimerkki on juuri ohjaus: auto on edelleen helppo sijoittaa tiellä, mutta vain harvakseltaan voi ohjauspyörän kautta tuntea vienon kuiskauksen tienpinnan laadusta. Muutos edellisiin 5-sarjalaisiin on merkittävä.

BMW 520dA xDrive

Aikuistumisen kääntöpuoli

Jos mielessään on aiemmin sijoittanut 5-sarjan ikään kuin 3-sarjan seniorimalliksi, lienee syytä F10:n myötä päivittää mielikuva 7-sarjan juniorimalliksi. Se ei huononna autoa helppona ja luotettavana arkikumppanina, mutta merkitsee lähtökohtaisesti erilaista luonnetta. Nyt kotiin suoriudutaan suorinta tietä maisemareitin sijaan.

BMW 520dA xDrive

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

BMW 520dA xDrive

Hinta alkaen

54 247 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

58 626 €

Moottori

Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

140 kW (190 hv), 4000 r/min

Vääntö

400 Nm (1750–2500 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750–2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,9 s

Huippunopeus

230 km/h

Kulutus l/ 100 km

5,7 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

129 g/km

Mitat

pituus 4907 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1464 mm, akseliväli 2968 mm
Tavaratila: 520 l
Omamassa: 1805 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat