5.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Vielä kerran vanha vitonen – BMW 520dA xDrive Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden mallisukupolven kolkutellessa ovella on hyvä hetki vilkaista poistuvan 5-sarjan kuulumisia. Vaikka BMW 5-sarjan upouusi G30-sukupolvi odottelee jo nurkan takana, on hyvä palata hetkeksi nykyisen korimallin pariin. Bemaristijargonilla F10-korimallina tunnettu 5-sarja jättää valtikkansa seuraajalleen kehitettyään rakastetun mallisarjan reseptiä uuteen suuntaan. Muutoksista voidaan olla kahta mieltä, mutta ainakin lompakollaan äänestävät ovat arvostaneet: korimalli löi kirkkaasti edeltäjiensä myyntiennätykset yli kahden miljoonan auton myynnillään.Ilmiselvin muutos on mallin palaaminen perinteisen hillittyyn arkiasuun räväkän edeltäjän (E60) jälkeen. Ulkokuoren näyttävin piirre onkin nykyisin pinta-alan määrä. Automallien kasvulain mukaisesti 5-sarja on jo kokoluokassa, jossa sen pysäköiminen voi vaatia suunnittelua. Valot ja kylkien linjat ovat sen sijaan saaneet tasapainoisemman ilmeen, jotka ennakkotietojen perusteella jatkuvat samantyylisinä myös uuteen sukupolveen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHenkisesti nuoriKasvaneet mitat palvelevat tietysti väljempiä sisätiloja. Vaikka aikalaiskilpailijoista löytyy takapenkin ja tavaratilan osalta mukavampia malleja, ei vitosen sisustassa ole silti valittamista. Matkustamon viimeistely ei tosin pärjää enää uusimmille kilpailijoille, mutta se on vanhentunut ikään nähden hyvin. Viimeistään lisävarusteisten sporttipenkkien ansiosta parhaat paikat ovat edessä, mutta takapenkki on miellyttävä paikka kahdelle aikuiselle. Keskipaikan ongelmaksi muodostuu saksalaismerkeille tyypillinen suuri kardaanitunneli.Hallintalaitteiden osalta 5-sarjassa vallitsee BMW:lle tyypillinen järjestys, joka tekee ajamisesta ja järjestelmien käytöstä yksinkertaista. Vanhahtava iDrive-ajotietokone paljastaa ikänsä lähinnä verkkaisuutena ja keskikonsolissa vallitsee pienimuotoinen nappimuuri. Etupenkkipainotus jatkuu jousituksessa, joka on hyvin baijerilaismerkin nykytyylin mukainen: hiukan liioiteltu napakkuus kertoo siitä, että kontrollia on painotettu pehmeimmän mukavuuden sijaan.Vaivaton arkikumppaniNelivedolla varustettu 520dA xDrive on ajokäytökseltään melko moitteeton, sillä eteneminen on lumimössössäkin vakaata ja automaattivaihteiston ansiosta riittävän rivakkaa kaikissa arkitilanteissa. Erikoisesti vaihteistoon kiinnittää eniten huomiota liikennevaloihin saavuttaessa, sillä alasvaihdot huomaa pehmeinä nykäyksinä. Ajonvakautus malttaa seurata kuljettajan hölmöilyä hetken ennen tilanteeseen puuttumista. Dieselmoottorin roklotus kuuluu melko voimakkaasti sisään yli 1 500 minuuttikierroksen lukemissa, mutta muuten F10 on selvästi edeltäjiään vakaampi ja hiljaisempi ajettava.Valitettavasti aikuistumisen kääntöpuolena ovat vaisu ohjaustuntuma, eristetympi kulku ja valtaisalta tuntuvat mittasuhteet. Edustuksellinen mallisarja ei ole koskaan sortunut lapselliseen leikkisyyteen, mutta nyt kepeä elämänasenne on vaihtunut arkiseen totisuuteen. Selkein esimerkki on juuri ohjaus: auto on edelleen helppo sijoittaa tiellä, mutta vain harvakseltaan voi ohjauspyörän kautta tuntea vienon kuiskauksen tienpinnan laadusta. Muutos edellisiin 5-sarjalaisiin on merkittävä.Aikuistumisen kääntöpuoliJos mielessään on aiemmin sijoittanut 5-sarjan ikään kuin 3-sarjan seniorimalliksi, lienee syytä F10:n myötä päivittää mielikuva 7-sarjan juniorimalliksi. Se ei huononna autoa helppona ja luotettavana arkikumppanina, mutta merkitsee lähtökohtaisesti erilaista luonnetta. Nyt kotiin suoriudutaan suorinta tietä maisemareitin sijaan.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW 520dA xDrive Hinta alkaen 54 247 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 626 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km 5,7 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4907 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1464 mm, akseliväli 2968 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 1805 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Koeajo Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 10.11.2024 Koeajo Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 9.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viimeinen Mercedes-Benz 300SL Gullwing 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista