2.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: BMW X1 xDrive30e – kolmas sukupolvi toden sanoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n pikkuäksä on tullut jo kolmanteen sukupolveen säilyttäen samalla runsaan ylellisyytensä. Hyvää: Ajettavuus, tilat, ergonomia, muotoilu. Huonoa: Sähköinen toimintamatka, karkea alusta, infotainmentin epäloogisuudet. BMW:n X1 -mallisto on tullut nyt kolmanteen sukupolveensa. Alunperin automalli suunniteltiin 3-sarjan E90-alustalle, myöhemmin UKL2-alustalle, jota muun muassa myös BMW:n 2-sarja sekä Mini Countryman käyttää. Toinen sukupolvi muutti X1:n perusmallin esimerkiksi takavetoisesta etuvetoiseksi. Mutta koska kysymyksessä on BMW:n X-sarjan pikkumaasturi, BMW X1 on luonnollisesti omimmillaan nelivetoisena. X1:n kolmas sukupolvi on tullut myyntiin viime ja tämän vuoden aikana ja siinäkin perusmalli, niin sanottu S-malli, on etuvetoinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki mahdolliset voimalinjatBMW X1 on ollut myös alusta asti tietynlainen edelläkävijä segmentissään ja aivan alusta asti se on saanut hyvän suosion. Kolmas sukupolvi sanoo automallissa nyt toden – onko Bemari pystynyt pitämään automallin sellaisena, että se viehättäisi autoilijoita edelleen.BMW menee X1:n kohdalla ainakin toistaiseksi kaikilla mahdollisilla voimalinjoilla. Tarjolla on siis bensiinimoottori, dieselkin sekä ladattavaa hybridiä. Mallin täyssähköversio on mallimerkinnältään iX1, joka on ollut myös Moottorin koeajossa.X1:n täyssähköversion mallimerkinnät menevät helposti sekaisin tällä kertaa koeajossa olleen ladattavan hybridin kanssa. Täysähköversio tottelee mallimerkintää BMW iX1 xDrive30, kun ladattava hybridi on BMW X1 xDrive30e, nimessä on siis yhden i:n ja e:n ero. Kasvanut kovasti kokoaUudessa sukupolvessa yksi merkittävä uudistus on se, että auton kori on muotoiltu kokonaan uusiksi. Kori on myös kasvanut merkittävästi kokoa, auto on useita senttejä suurempi kuin edeltäjänsä. Pelkästään pituus on kasvanut yli viisi senttiä. Automallin akseliväli sekä raideväli ovat myös kasvaneet merkittävästi.Isommat ulkokuoret tarjoaa luonnollisesti isot tilat. X1:n tapauksessa tilat ovat nyt suoraan sanottuna hulppeat, voikin kysyä, että onko X1 enää mikään pikkumaasturi. Tavaratila esimerkiksi on peruskoossaan X1:ssä melko tilava, peräti 490 litraa. Kaiken kaikkiaan X1 taitaa olla selkeästi segmenttinsä tilavimpia automalleja? Takatilat X1:ssä ovat myös hyvät.Rivakka hybridiVoimalinjana Bemarissa on siis 1,5-litraisen 3-sylinterisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä. Yhdistelmä kehittää xDrive30-versiossa peräti 240 kilowatin (326 hv) tehon sekä lähes 500 newtonmetrin väännön. Vääntölukema Bemarissa on tarkalleen 477 newtonmetriä. Tällä suorituskyvyllä hätäisempikin kuski pärjännee.Jarrullisen perävaunun vetokykyä autossa on myös kiirettävästi, 1 800 kiloa. Bensiinimoottori X1:ssä on 3-sylinterinen ja pieni, 1,5-litrainen, 110 kilowattia kehittävä, joten lopputeho tulee auton taka-akselille sijoitetulta sähkömoottorilta, jonka ansiosta auto on myös nelivetoinen. Pelkällä sähköllä pitäisi Bemarin pitäisi mennä peräti 89 kilometriä, joka on suuri lupaus, mutta valitettavasti lähellekään tätä ei koeajossa päästy. Range sähköajossa jäi X1:llä noin 50 kilometriin.Äksykkösen latausnopeus on 7,4 kilowattia kolmivaihelaturin kautta, joka tarkoittaa sitä, että akun saa täyteen noin 2,5 tunnissa. Latausnopeus on noussut edellisen sukupolven vanhasta 3,7 kilowatin latausnopeudesta. Enemmänkin voisi olla, mutta se on samaa luokkaa kuin monissa muissa vastaavan kokoisissa lataushybrideissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKetterä ja ylellinenAjossa Bemari on ihan mukava, mutta ei aivan sitä tasoa, mitä lisävarusteineen yli 70 000 euron autolta voi odottaa. Perusajossa alusta toimii hyvin, mutta sitten kun autolla ylitetään esimerkiksi hidastetöyssyjä tai muita tiellä olevia esteitä, alusta kumahtelee ja vaikuttaa muutenkin karkealta. Alustasta puuttuu kokonaan tämän tason autolta vaadittava viimeistelty hienostuneisuus. Auto tuntuu myös kokoonsa nähden hyvin ketterältä, sieltä näkee hyvin ulos ja mikä on tyypillistä baijerilaisvalmistajalle, premium näkyy ja ennen kaikkea tuntuu istuinmukavuudessa.Ohjaus ei ehkä ole ihan parasta BMW:tä, mutta varsin kelvollista. Kaupunkipyörittelyssä ohjaus tuntuu mukavan kevyeltä, mutta maantieajossakin riittävän napakalta.Hankala infotainmentX1:n infotainmentia vaivaa myös pienoinen epälooginen käytettävyys. Kun esimerkiksi haluaa vaihtaa ajoprofiilia, se onnistuu keskikonsolin My Modes -painiketta painamalla. Ajoprofiili-valikko ilmestyy näytölle, mutta keskikonsolista ei löydykään painiketta, jolla eri ajoprofiija voisi oikealle tai vasemmalla pyykäisemällä vaihtaa, vaan sormi täytyy viedä näytölle ja valita sieltä sopiva ajoprofiili. Pyöritettävä tai esimerkiksi joystickin tapaan toimiva valitsin on jostain syystä jätetty X1:stä pois. Sellainen löytyy kuitenkin iX:stä. Muuten infotainment noudattaa hyvin samaa linjaa kuin X-sarjan sähköisessä lippulaivamallissa, eli isossa katumaasturissa iX:ssä. Kaikkiaan X1:stä voi sanoa, että sen kolmas sukupolvi osoittaa, että autolla on taattu paikkansa omassa segmentissään ja se tarjoaa paljon ylellisyyttä, mukavuutta sekä laatua koko rahan edestä. Ennen kaikkea X1 tarjoaa runsaat tilat, kysymyksessä on kuitenkin täysiverinen premium-luokan perheauto.Teksti ja kuvat: Manu TuppurainenBMW X1 xDrive30e XLine LATAUSHYBRIDI, neliveto 3-syl. bensiinimoottori 1 499 cm3 7-v. automaattivaihteisto 240 kW (326 hv), 477 Nm Akku brutto / netto 16,3 / 14,2 kWh Lataus Type 2: 7,4 kW (3 x 16 A) WLTP-kulutus 0,9 l/100 km CO 2 -päästöt 19 g/km toimintamatka sähköllä 89 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,6 s huippunopeus 205 km/h Mitat Pituus 4 500 mm Leveys 1 845 mm Korkeus 1 630 mm Akseliväli 2 692 mm Tavaratila 490 l Omamassa 1 935 kg perävaunu 1 800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 2 v / ei kilometrirajaa hybridijärjestelmä 6 v / 100 000 km Hinta alkaen 56 169 € koeajoauto 70 095 € Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?