2.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: BMW X1 xDrive30e – kolmas sukupolvi toden sanoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n pikkuäksä on tullut jo kolmanteen sukupolveen säilyttäen samalla runsaan ylellisyytensä. Hyvää: Ajettavuus, tilat, ergonomia, muotoilu. Huonoa: Sähköinen toimintamatka, karkea alusta, infotainmentin epäloogisuudet. BMW:n X1 -mallisto on tullut nyt kolmanteen sukupolveensa. Alunperin automalli suunniteltiin 3-sarjan E90-alustalle, myöhemmin UKL2-alustalle, jota muun muassa myös BMW:n 2-sarja sekä Mini Countryman käyttää. Toinen sukupolvi muutti X1:n perusmallin esimerkiksi takavetoisesta etuvetoiseksi. Mutta koska kysymyksessä on BMW:n X-sarjan pikkumaasturi, BMW X1 on luonnollisesti omimmillaan nelivetoisena. X1:n kolmas sukupolvi on tullut myyntiin viime ja tämän vuoden aikana ja siinäkin perusmalli, niin sanottu S-malli, on etuvetoinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki mahdolliset voimalinjatBMW X1 on ollut myös alusta asti tietynlainen edelläkävijä segmentissään ja aivan alusta asti se on saanut hyvän suosion. Kolmas sukupolvi sanoo automallissa nyt toden – onko Bemari pystynyt pitämään automallin sellaisena, että se viehättäisi autoilijoita edelleen.BMW menee X1:n kohdalla ainakin toistaiseksi kaikilla mahdollisilla voimalinjoilla. Tarjolla on siis bensiinimoottori, dieselkin sekä ladattavaa hybridiä. Mallin täyssähköversio on mallimerkinnältään iX1, joka on ollut myös Moottorin koeajossa.X1:n täyssähköversion mallimerkinnät menevät helposti sekaisin tällä kertaa koeajossa olleen ladattavan hybridin kanssa. Täysähköversio tottelee mallimerkintää BMW iX1 xDrive30, kun ladattava hybridi on BMW X1 xDrive30e, nimessä on siis yhden i:n ja e:n ero. Kasvanut kovasti kokoaUudessa sukupolvessa yksi merkittävä uudistus on se, että auton kori on muotoiltu kokonaan uusiksi. Kori on myös kasvanut merkittävästi kokoa, auto on useita senttejä suurempi kuin edeltäjänsä. Pelkästään pituus on kasvanut yli viisi senttiä. Automallin akseliväli sekä raideväli ovat myös kasvaneet merkittävästi.Isommat ulkokuoret tarjoaa luonnollisesti isot tilat. X1:n tapauksessa tilat ovat nyt suoraan sanottuna hulppeat, voikin kysyä, että onko X1 enää mikään pikkumaasturi. Tavaratila esimerkiksi on peruskoossaan X1:ssä melko tilava, peräti 490 litraa. Kaiken kaikkiaan X1 taitaa olla selkeästi segmenttinsä tilavimpia automalleja? Takatilat X1:ssä ovat myös hyvät.Rivakka hybridiVoimalinjana Bemarissa on siis 1,5-litraisen 3-sylinterisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä. Yhdistelmä kehittää xDrive30-versiossa peräti 240 kilowatin (326 hv) tehon sekä lähes 500 newtonmetrin väännön. Vääntölukema Bemarissa on tarkalleen 477 newtonmetriä. Tällä suorituskyvyllä hätäisempikin kuski pärjännee.Jarrullisen perävaunun vetokykyä autossa on myös kiirettävästi, 1 800 kiloa. Bensiinimoottori X1:ssä on 3-sylinterinen ja pieni, 1,5-litrainen, 110 kilowattia kehittävä, joten lopputeho tulee auton taka-akselille sijoitetulta sähkömoottorilta, jonka ansiosta auto on myös nelivetoinen. Pelkällä sähköllä pitäisi Bemarin pitäisi mennä peräti 89 kilometriä, joka on suuri lupaus, mutta valitettavasti lähellekään tätä ei koeajossa päästy. Range sähköajossa jäi X1:llä noin 50 kilometriin.Äksykkösen latausnopeus on 7,4 kilowattia kolmivaihelaturin kautta, joka tarkoittaa sitä, että akun saa täyteen noin 2,5 tunnissa. Latausnopeus on noussut edellisen sukupolven vanhasta 3,7 kilowatin latausnopeudesta. Enemmänkin voisi olla, mutta se on samaa luokkaa kuin monissa muissa vastaavan kokoisissa lataushybrideissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKetterä ja ylellinenAjossa Bemari on ihan mukava, mutta ei aivan sitä tasoa, mitä lisävarusteineen yli 70 000 euron autolta voi odottaa. Perusajossa alusta toimii hyvin, mutta sitten kun autolla ylitetään esimerkiksi hidastetöyssyjä tai muita tiellä olevia esteitä, alusta kumahtelee ja vaikuttaa muutenkin karkealta. Alustasta puuttuu kokonaan tämän tason autolta vaadittava viimeistelty hienostuneisuus. Auto tuntuu myös kokoonsa nähden hyvin ketterältä, sieltä näkee hyvin ulos ja mikä on tyypillistä baijerilaisvalmistajalle, premium näkyy ja ennen kaikkea tuntuu istuinmukavuudessa.Ohjaus ei ehkä ole ihan parasta BMW:tä, mutta varsin kelvollista. Kaupunkipyörittelyssä ohjaus tuntuu mukavan kevyeltä, mutta maantieajossakin riittävän napakalta.Hankala infotainmentX1:n infotainmentia vaivaa myös pienoinen epälooginen käytettävyys. Kun esimerkiksi haluaa vaihtaa ajoprofiilia, se onnistuu keskikonsolin My Modes -painiketta painamalla. Ajoprofiili-valikko ilmestyy näytölle, mutta keskikonsolista ei löydykään painiketta, jolla eri ajoprofiija voisi oikealle tai vasemmalla pyykäisemällä vaihtaa, vaan sormi täytyy viedä näytölle ja valita sieltä sopiva ajoprofiili. Pyöritettävä tai esimerkiksi joystickin tapaan toimiva valitsin on jostain syystä jätetty X1:stä pois. Sellainen löytyy kuitenkin iX:stä. Muuten infotainment noudattaa hyvin samaa linjaa kuin X-sarjan sähköisessä lippulaivamallissa, eli isossa katumaasturissa iX:ssä. Kaikkiaan X1:stä voi sanoa, että sen kolmas sukupolvi osoittaa, että autolla on taattu paikkansa omassa segmentissään ja se tarjoaa paljon ylellisyyttä, mukavuutta sekä laatua koko rahan edestä. Ennen kaikkea X1 tarjoaa runsaat tilat, kysymyksessä on kuitenkin täysiverinen premium-luokan perheauto.Teksti ja kuvat: Manu TuppurainenBMW X1 xDrive30e XLine LATAUSHYBRIDI, neliveto 3-syl. bensiinimoottori 1 499 cm3 7-v. automaattivaihteisto 240 kW (326 hv), 477 Nm Akku brutto / netto 16,3 / 14,2 kWh Lataus Type 2: 7,4 kW (3 x 16 A) WLTP-kulutus 0,9 l/100 km CO 2 -päästöt 19 g/km toimintamatka sähköllä 89 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,6 s huippunopeus 205 km/h Mitat Pituus 4 500 mm Leveys 1 845 mm Korkeus 1 630 mm Akseliväli 2 692 mm Tavaratila 490 l Omamassa 1 935 kg perävaunu 1 800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 2 v / ei kilometrirajaa hybridijärjestelmä 6 v / 100 000 km Hinta alkaen 56 169 € koeajoauto 70 095 € Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä