27.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: BYD Atto 3 Comfort – epäilyksiä, ennakkoluuloja ja unelmia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalaisen uutuuden koeajoon valmistautuu epäilyksin ja ennakkoluuloin, mutta unelmien rakentelu on jäänyt varsin tavanomaiseksi. Hyvää: tilat, mukavuus, varustelu Huonoa: laimea moottorijarrutus, takaluukun avaus Ensitutustumisessa BYD Atto3 varastaa kaikkien huomion rämpytettävillä ovibanjoillaan, mutta osoittautuu naurun hälvettyä vakavasti otettavaksi haastajaksi tutummille merkeille. BYD ei ole mikään pikkutekijä markkinoita testaamassa, vaan maailman suurin ladattavien autojen valmistaja, joka tekee kaiken itse akuista ja puolijohteista alkaen toimittaen niitä kilpailijoillekin.Suomessa BYD on jo vallannut leijonanosan kaupunkibussien markkinoista, nyt alkaa henkilöautojen myynti kolmella mallilla kolmessa myymälässä.BYD on monelle vielä vieras, selvennyksenä takaluukussa nimi kokonaisena, Build Your Dreams (Rakenna Unelmasi) komeilee kromikirjaimin itse autoaan vahaavien kiusaksi. Mallinimi tullee atto-etuliitteestä, joka merkitsee kvintiljoonasosaa? (korjatkaa, jos meni väärin) BYD:n muut mallit ovat helpommin omaksuttavia joko kiinalaisia dynastioita tai meren eläimiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava ja persoonallinen sisältäTutumpiin malleihin verrattuna Atto3 sijoittuu kooltaan lähelle vaikkapa Kia Niroa tai Volvo XC40:ää. Tilaa on mukavasti, muttei ylenpalttisesti, takaistuimelle mahtuu aikuinen pitkänkin kuskin taakse. Istuma-asento on luonteva, kuljettaja saattaisi toivoa vähän tuhdimpaa ristiseläntukea. Pääntuet ovat kiinteät.Tavaratila on selkeä muodoltaan ja pohjalevy ala-asennossa tila on maksimissaan ja yläasennossa tilasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Nostokynnys on matala, mutta samalla takaluukun avausnuppi on puskurin tasossa kuralle alttiina. Kalliimmassa versiossa luukku aukeaa sähköllä.Ulkonäöltään Atto3:a on vaikea uskoa Wolfgang Eggerin (Alfa Romeo 8C ja 156) suunnittelemaksi, sen verran helposti se sulautuu crossoverien massaan, mutta sisällä suunnittelijoille on annettu enemmän vapauksia. Inspiraatiota yksityiskohtiin on haettu joko musiikkikaupasta tai jumppasalilta. Niin kojelauta kuin istuimetkin ovat kaksivärisiä.Pieni mittaristo liikkuu ID-volkkarien tapaan ratin mukana. Iso kosketusnäyttö on käännettävissä vaakaan tai pystyyn. Toimintojen löytäminen valikoiden takaa vie hetken.Varustetasoja on kaksi, Comfort ja Design. Jo perustaso on vallan runsas avattavine lasikattoineen ja keinonahkaverhoiluineen. Sähköisiä turvavarusteita ja avustimia on täyslaidallinen, mutta niiden toiminta ei ole aivan niin juohevaa kuin kilpailijoilla.Mukava ja helppokäyttöinenBYD on onnistunut alustan rakentamisessa. Selkeästi mukavuus on ollut etusijalla suunnittelussa, Atto3 selvittää niin isot heitot kuin pienet tärinätkin mallikkaasti. Ohjaus on kevyt, sulavat ja tarkat ajolinjat löytyvät helposti.Atto3 on sähköautojen keveimpiä, se auttaa niin kiihdytyksissä, kurveissa kuin hidastuksissakin. Pehmeys tuo vähän kallistelua, muttei häiritsevästi. Vauhdin säätäminen on helppoa kaasupolkimella, moottorijarrutukseen on kaksi tasoa, molemmat mietoja, ehkä yksi tehokkaampi olisi hyvä lisä.Alkuun Atto3 ällistyttää kulutuslukemillaan, hetkellisen kulutuksen näyttö tikkaa maltillisella ajolla alle 10 kWh/100km lukemia. Moottoritiellä näyttö karkaa kuitenkin liki 30 kWh/100km. Lopulta koeajon keskikulutus asettuu kohtuulliseen 15 kWh/100km merkiten 400 km toimintamatkaa.Pikalatausteho on maltillinen 80 kW, mutta kohtuukulutuksen ansiosta 200 km saa ladattua alle puolessa tunnissa. BYD:n akusto eroaa kilpailijoista, LFP litiumrautafosfaattiakkuun ei tarvita olleenkaan kobolttia. Sen ei pitäisi myöskään kärsiä täyteen lataamisesta.Teksti ja kuvat: Petri Munukka BYD Atto3 Comfort Hinta alkaen 44 250 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 340 € Moottori SÄHKÖAUTO, ETUVETO Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 310 Nm Vääntö 310 Nm Akku Akku netto 60,48 kWh Toimintamatka 387 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 15,6 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4455 mm, leveys 1875 mm, korkeus 1615 mm, akseliväli 2720 mm Tavaratila: 440 – 1338 l l Omamassa: 1750 kg Muu tieto Lataus Type 2: 11 kW CCS: 80 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 120 000 km, ajoakku 8 v / 200 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension 28.9.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä 27.9.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 Performance – ajettavuus kohtaa arkiärsytykset 26.9.2024 Koeajo Koeajo: Hymer Grand Canyon S CrossOver – erämaahan vaikka kymmeneksi päiväksi 25.9.2024 Koeajo Koeajo: MG 4 Trophy Extended Range – kiinalaissähköauton kasvaneet toimintamatka ja hinta 24.9.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 4 Long Range Dual Motor – tyyliä ilman takalasia 24.9.2024 Ajoneuvot Maailmanennätys: Toyota Priuksella ajettiin yli 5 000 kilometrin roadtrip keskikulutuksella 2,5 l/100 km 22.9.2024 Koeajo Koeajo: Nissan Juke Hybrid – Dr. Pepper USA, toiset tykkää, toiset ei 22.9.2024 Ajoneuvot Ensitutustuminen Suomessa: Ford Explorer EV:stä odotetaan merkin uutta myyntiohjusta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä 27.9.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 Performance – ajettavuus kohtaa arkiärsytykset 28.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Yli 200 000 euron integroitujen autojen kysyntä kasvaa – autoihin jopa puolentoista vuoden jonot 27.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Volkswagen päivitti Grand California -malliaan – ja saattaa jysäyttää jotain ainutlaatuista markkinoille? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 23.9.2024 Automatkailu Matkailuautoilijat maksumiehiksi – ajoneuvovero kiristymässä jopa 590 euroa vuodessa 23.9.2024 Laivat Laivat: Finnlinesin uusi pyörärahtireitti on avattu - M/S Finneco III saapui tänään Lontoon suulle 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja