16.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 Aircross – päivityksen jälkeen tallella tutut vahvuudet ja heikkoudet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroen C5 Aircross sai kasvojenkohotuksen, joka keskittyy pitkälti kasvojen kohottamiseen parilla lisätwistillä. Hyvää: Alustan mukavuus, äänieristys. Huonoa: Takajalkatila, yksivaihelaturi. Citroën C5 Aircross uudistui vastikään kasvojenkohotuksen verran. Suurimmat muutokset ovat visuaalisia: umpiot ovat vaihtuneet auton kumpaankin päähän, ja etenkin keula on saanut uudenlaista ilmettä.Teknisellä puolella tarkempia muutoksia ei valmistaja suostu suuremmin erittelemään, mutta mainitsee esimerkiksi keulassa sijaitsevan ilmanottoaukon olevan nykyään ihan oikeasti ilmanottoaukko – eikä umpinainen koriste kuten ennen kasvojenkohotusta. Kuulostaa pieneltä, mutta erinäisillä pikkuviilauksilla täyssähköinen WLTP-toimintamatka on saatu nostettua 50 kilometristä 55 kilometriin.Sisätiloissa muutosta on tapahtunut keskikonsolissa ja tietoviihdejärjestelmän näytössä. Vaihteenvalitsin on nyt valmistajan muun malliston mukaan joystickmainen. Kosketusnäyttö ei ole enää upotettu, vaan kelluva ja kooltaan kahdeksan- tai kymmenentuumainen. Järjestelmän grafiikka ja käyttöliittymä on kuitenkin yhä sama kuin aiemmin, eikä samanlainen kuin uudessa C5X:ssä. Tietoviihdejärjestelmän käyttö on entiseen tapaan hieman kankeaa ja välillä näyttö reagoi komentoihin hitaasti. Tarvittavat toiminnot, kuten latauksen ajastus ovat kuitenkin olemassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaturiin ei päivitystäKorkeajänniteakku on pysynyt kapasiteetiltaan samanmoisena kuin aiemminkin. Myös auton sisäinen latauslaite on yhä Feel pack- ja Shine -varusteluissa vakiona 3,6 kilowatin tehoinen, mutta päivitettävissä ja 7,2 kW:n tehoiseksi lisävarusteena. Tehokkaampi laturi jää kuitenkin monella hyödyttömäksi varusteeksi, sillä sekin toimii yhä ainoastaan yhden vaiheen (1 x 32 A) kautta.Ilman varsinaista parivertailua on mahdotonta sanoa, että onko auton todellinen sähkökantama kasvanut yhtä paljon kuin WLTP-lukema. Maantieajossa kantama pyöri koeajon aikana yleensä 35–40 kilometrin tuntumassa.Vaikka C5 Aircrossia pidetäänkin tila-autona, erityisen tilavaksi sitä ei voi kutsua. Tavaratila vetää hybridimallissa 460 litraa – ja pituussuunnassa liikkuvat takapenkit eteen työnnettyinä 600 l. Tämä on 120 l vähemmän kuin pelkällä polttomoottorilla varustetussa mallissa. Tavaratila on kuitenkin kiitettävän helppokäyttöinen, ja lastauskynnys pieni. Takamatkustajilla polvitila jää aikuiselle ahtaiksi, vaikka penkit olisivatkin aivan taka-asennossa. Viihtyvyyttä kuitenkin lisää kardaanitunnelin puuttuminen, ja leveyssuunnassa istumaan mahtuu hyvin.Kuljettajan paikalla oltavat ovat huomattavasti paremmat, etenkin tilojen puolesta. Lisävarusteinen sähkösäätöinen ja hierontatoiminnolla ryyditetty istuin on tasoltaan kohtuullinen. Ajoasennon saa helposti säädettyä mieleiseksi, mutta sivuttaistuki jää puuttumaan ja jakkaran pintamateriaalit ovat kovahkot.Yhä mukava, yhä hiljainenCitroën mielletään, tai ainakin kovasti halutaan mieltää mukavuuspainotteiseksi autoksi. Maine kantautuu pitkälti vuosien takaa kaasunestejousitettujen autojen parista. Nykyään mukavuutta on haettu Progressive Hydraulic Cushions -jousituksella, jossa normaalin iskunvaimentimen toimintaa tukee erillinen pohjausvaimennin. Isommat töyssyt C5 Aircross ottaakin vastaan erittäin miellyttävästi huojuen vastaan, mutta terävämmissä tärskyissä vaimennus ei ole parhaimmillaan. Muuten ajettavuus on yhä mukavuudeltaan hyvällä tasolla. Ohjaamo on hyvin hiljaiseksi vaimennettu, eikä polttomoottorin käynnistymistä huomaa ajossa. Ohjaus ei ole kovin tunnokas – oikeastaan hieman epätarkka – mutta mukavuuspainotteisessa kokonaisuudessa se ei varsinaisesti haittaa. Vetelyä ei ilmene, mutta pientä epävakautta moottoritienopeuksissa kyllä. Isomman moitteen sanan saa jarrutuntuma – pohjaan painettaessa polkimen vaste tuntuu hieman epämääräiseltä.Kaikkiaan Citroën C5 Aircross on yhtä hyvä valinta kuin aiemminkin, ja se sopii parhaiten mukavuutta arvostavalle autoilijalle, jonka takapenkillä ei matkusta säännöllisesti pitkäkoipisia aikuisia tai teinejä.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225 Shine Launch Edition ë-EAT8 Hinta alkaen 46 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 625 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (181 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku 225 Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) / Akuston energiasisältö teoreettinen 13,2 kWh. Lataus Type 2 3,7 kW (1 x 16 A). (vapaakenttä) CO2-päästöt 32 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1969 mm, korkeus 1689 mm, akseliväli 2730 mm Tavaratila: 460–1510 l Omamassa: 1760 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Koeajo Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 10.11.2024 Koeajo Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi