16.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 Aircross – päivityksen jälkeen tallella tutut vahvuudet ja heikkoudet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroen C5 Aircross sai kasvojenkohotuksen, joka keskittyy pitkälti kasvojen kohottamiseen parilla lisätwistillä. Hyvää: Alustan mukavuus, äänieristys. Huonoa: Takajalkatila, yksivaihelaturi. Citroën C5 Aircross uudistui vastikään kasvojenkohotuksen verran. Suurimmat muutokset ovat visuaalisia: umpiot ovat vaihtuneet auton kumpaankin päähän, ja etenkin keula on saanut uudenlaista ilmettä.Teknisellä puolella tarkempia muutoksia ei valmistaja suostu suuremmin erittelemään, mutta mainitsee esimerkiksi keulassa sijaitsevan ilmanottoaukon olevan nykyään ihan oikeasti ilmanottoaukko – eikä umpinainen koriste kuten ennen kasvojenkohotusta. Kuulostaa pieneltä, mutta erinäisillä pikkuviilauksilla täyssähköinen WLTP-toimintamatka on saatu nostettua 50 kilometristä 55 kilometriin.Sisätiloissa muutosta on tapahtunut keskikonsolissa ja tietoviihdejärjestelmän näytössä. Vaihteenvalitsin on nyt valmistajan muun malliston mukaan joystickmainen. Kosketusnäyttö ei ole enää upotettu, vaan kelluva ja kooltaan kahdeksan- tai kymmenentuumainen. Järjestelmän grafiikka ja käyttöliittymä on kuitenkin yhä sama kuin aiemmin, eikä samanlainen kuin uudessa C5X:ssä. Tietoviihdejärjestelmän käyttö on entiseen tapaan hieman kankeaa ja välillä näyttö reagoi komentoihin hitaasti. Tarvittavat toiminnot, kuten latauksen ajastus ovat kuitenkin olemassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaturiin ei päivitystäKorkeajänniteakku on pysynyt kapasiteetiltaan samanmoisena kuin aiemminkin. Myös auton sisäinen latauslaite on yhä Feel pack- ja Shine -varusteluissa vakiona 3,6 kilowatin tehoinen, mutta päivitettävissä ja 7,2 kW:n tehoiseksi lisävarusteena. Tehokkaampi laturi jää kuitenkin monella hyödyttömäksi varusteeksi, sillä sekin toimii yhä ainoastaan yhden vaiheen (1 x 32 A) kautta.Ilman varsinaista parivertailua on mahdotonta sanoa, että onko auton todellinen sähkökantama kasvanut yhtä paljon kuin WLTP-lukema. Maantieajossa kantama pyöri koeajon aikana yleensä 35–40 kilometrin tuntumassa.Vaikka C5 Aircrossia pidetäänkin tila-autona, erityisen tilavaksi sitä ei voi kutsua. Tavaratila vetää hybridimallissa 460 litraa – ja pituussuunnassa liikkuvat takapenkit eteen työnnettyinä 600 l. Tämä on 120 l vähemmän kuin pelkällä polttomoottorilla varustetussa mallissa. Tavaratila on kuitenkin kiitettävän helppokäyttöinen, ja lastauskynnys pieni. Takamatkustajilla polvitila jää aikuiselle ahtaiksi, vaikka penkit olisivatkin aivan taka-asennossa. Viihtyvyyttä kuitenkin lisää kardaanitunnelin puuttuminen, ja leveyssuunnassa istumaan mahtuu hyvin.Kuljettajan paikalla oltavat ovat huomattavasti paremmat, etenkin tilojen puolesta. Lisävarusteinen sähkösäätöinen ja hierontatoiminnolla ryyditetty istuin on tasoltaan kohtuullinen. Ajoasennon saa helposti säädettyä mieleiseksi, mutta sivuttaistuki jää puuttumaan ja jakkaran pintamateriaalit ovat kovahkot.Yhä mukava, yhä hiljainenCitroën mielletään, tai ainakin kovasti halutaan mieltää mukavuuspainotteiseksi autoksi. Maine kantautuu pitkälti vuosien takaa kaasunestejousitettujen autojen parista. Nykyään mukavuutta on haettu Progressive Hydraulic Cushions -jousituksella, jossa normaalin iskunvaimentimen toimintaa tukee erillinen pohjausvaimennin. Isommat töyssyt C5 Aircross ottaakin vastaan erittäin miellyttävästi huojuen vastaan, mutta terävämmissä tärskyissä vaimennus ei ole parhaimmillaan. Muuten ajettavuus on yhä mukavuudeltaan hyvällä tasolla. Ohjaamo on hyvin hiljaiseksi vaimennettu, eikä polttomoottorin käynnistymistä huomaa ajossa. Ohjaus ei ole kovin tunnokas – oikeastaan hieman epätarkka – mutta mukavuuspainotteisessa kokonaisuudessa se ei varsinaisesti haittaa. Vetelyä ei ilmene, mutta pientä epävakautta moottoritienopeuksissa kyllä. Isomman moitteen sanan saa jarrutuntuma – pohjaan painettaessa polkimen vaste tuntuu hieman epämääräiseltä.Kaikkiaan Citroën C5 Aircross on yhtä hyvä valinta kuin aiemminkin, ja se sopii parhaiten mukavuutta arvostavalle autoilijalle, jonka takapenkillä ei matkusta säännöllisesti pitkäkoipisia aikuisia tai teinejä.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225 Shine Launch Edition ë-EAT8 Hinta alkaen 46 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 625 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (181 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku 225 Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) / Akuston energiasisältö teoreettinen 13,2 kWh. Lataus Type 2 3,7 kW (1 x 16 A). (vapaakenttä) CO2-päästöt 32 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1969 mm, korkeus 1689 mm, akseliväli 2730 mm Tavaratila: 460–1510 l Omamassa: 1760 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa