18.11.2023

Koeajo: Citroën e-C4 – ranskalaisella pehmeydellä

Kuva Manu Tuppurainen

Citroën e-C4 on melko uusi automalli, mutta se päivitettiin silti jo nyt muun muassa ajoakun osalta. Hyvää: Tilat, mukavuus. Huonoa: Alustan pehmeys, niiaus jarrutuksissa, jarrutuntuma, sekava käyttöliittymä.

Sanomattakin on selvää, että Citroën e-C4 on Citroënin C4-malliston sähköinen versio. Sähköversio on ollut markkinoilla jo vuoden 2021 alusta, eikä sitä juurikaan päälle päin erota polttomoottoriversioista. Citroën e-C4 -autosta on tarjolla myös sedan-mallinen versio, jonka mallimerkintä on e-C4 X.

Citroën e-C4 on myös nyt uudistunut, eikä vanhaa ja juuri myyntiin saapunutta uuttakaan versiota erota vanhasta mallista. Kysymyksessä on kevyt facelift ja sen suurimmat muutokset ovat auton korin uumenissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isompaa akkua

Isoin muutos on auton ajoakussa, joka on nyt saanut saman energiamäärän kuin Stellantis-konsernin muutkin vastaavat E-CMP-perusrakenteelle tehdyt autot.

Aiemmin akussa oli kilowatteja 50/45 (brutto/netto), nyt akusto tarjoaa kilowatteja 54/51 (brutto/netto). Huomattavaa kuitenkin on, että vielä tällä hetkellä isompi akku on tarjolla korkeimmassa Shine-varustelutasossa 115-kilowattisen (156 hv) sähkömoottorin yhteydessä. Alemmat varustelutasot päivittyvät isommalle akulle myöhemmin ensi vuoden aikana.

Akun koko ei ole järisyttävän suuri, mutta Stellantis luottaa sähköautoissaan 54 kilowatin akun kokoon. Filosofiana on, että autossa ei ole järkeä kuljettaa isoa painoa lisäävää akkua, vaan riittää, että akun koko on riittävä ja toimintamatkaa haetaan optimoimalla autojen energiatehokkuutta. Energiatehokkuutta on parannettu muun muassa sillä, että e-C4:n sähkömoottori on uusi.

Akun koko riittää kuitenkin nyt yli e-C4:n kohdalla 400 kilometrin WLTP-toimintamatkaan ja tällä tavalla e-C4 pääsi myös kokonaan uudelle kilometriluvulle auton toimintamatkassa.

Lataus edelleen samalla teholla

Latauspuolella sama juttu, siinäkään Citroën ei hae mitään suuria lukemia. CCS-latauksen auton tasan sadan kilowatin latausteho saa riittää – ja riittäähän se ihan hyvin akun kokoon nähden. Hidaslatauksessa mennään 11 kilowatin kolmivaihelatauksella, akku täyttyy sukkelaan työpaikalla ja kotona.

Tilat e-C4:ssä ovat asiallisen väljät. Tavaratila vetää vajaa 400 litraa, joka on ihan hyvin. Tavaratilassa on välipohja, jonka korkeutta voi säätää, yläasennossa tavaratilan nostokynnys poistuu.

Ajoltaan Citroën e-C4 on ranskalaisen pehmeä, toisin sanoen siis mukava auto, mutta kysymys kuuluu, että tuntuuko se jopa liian mukavalta ja pehmeältä. Ihan kevyissä jarrutuksissakin auton kori niiaa aika paljon ja samoin kiihdytyksissä perä laskee ja keula nousee. Mukavuus on tietty hyvä asia eikä sitä e-C4:stä puutu, mutta onko ranskalainen pehmeys mennyt hieman yli Sitikan kohdalla?

Kaikki auton alle tulevat epätasaisuudet alusta suodattaa erinomaisesti, mutta tietyissä tilanteissa pehmeys korostuu väärässä mielessä. Citroën e-C4:n alustassa on kyllä progressiivisesti toimivat iskunvaimentimet, jotka reagoivat siihen, mihin niiden täytyykin reagoida eli alustan epätasaisuuksiin, mutta hitaampaan liikkeeseen, eli kiihdytyksiin ja arkisiin tavanomaisiin jarrutuksiin ei ihan niin hyvin.

Ohjaustuntuma e-C4:ssä on myös hieman kevyt ja tunnoton. Auto on parkkipaikoilla ja kaupungissa kevyt ja ketterä pyöritellä, mutta matka-ajossa tunnottomuus ja vasteettomuus häiritsee. Samaa voi sanoa jarrutuntumasta, siinäkin olisi hieman parantamisen varaa, poljintuntuma on hieman tunnoton.

Digitaalinen käyttöliittymä ihmetyttää

Citroën on kylminä ja koleina syksyaamuina miellyttävä, vaikka autoa ei olisi esilämmittänytkään. Tehokas lämmityslaite, sekä istuinlämmittimet ja rattilämmitin takaavat, että autossa ei tule kylmä liikkeelle lähtiessä. Istuimet korostavat auton mukavuutta, mutta ovat kuitenkin suhteellisen tukevat. Niiden säädöt ovat myös riittävät.

Stellantiksen infotainmentin käyttöliittymä on saanut jonkun verran moitteita lievästä sekavuudestaan, eikä sen käyttäjäystävällisyys ole e-C4:ssäkään sen parempi. Infotainmentia käytetään sekä näytöltä että painikkeista ja tiettyjen asioiden löytäminen valikoista vaatii jonkun verran opettelua. Sen käytettävyys ei missään tapauksessa ole parasta mahdollista.

Digitaalisuutta maailmalla on harrastettu jo tovi, joten hieman ihmetyttää, että miksi auton perustoimintojen käyttämiseen tarkoitetusta käyttöliittymästä onkin osattu tehdä niin sekava ja käyttäjälle epäystävällinen.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Citroën e-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh
SÄHKÖAUTO, etuveto
115 kW (156 hv), 279 Nm
Akku brutto / netto 54 / 51 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 100 kW
WLTP-kulutus 14,9 kWh / 100 km
toimintamatka 415 km
Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s
huippunopeus 150 km/h
Mitat
Pituus 4 360 mm
Leveys 1 834 mm
Korkeus 1 525 mm
Akseliväli 2 670 mm
Tavaratila 380–1 250 l
Omamassa 1 561 kg
perävaunu 0 / 0 kg
Euro NCAP 4 tähteä (2021)
Takuu 3 v / 100 00 km
ajoakku 8 v / 160 000 km
Hinta alkaen 44 600 €
koeajoauto 45 450 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat